X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היועצת המשפטית של המשטרה בהודעותיה לתקשורת לא סיפרה כי המשטרה הסתמכה על סעיף 122א לתקנות ההגנה (שעת חירום), אשר הותקנו ב-1945 בידי שלטונות המנדט הבריטי כדי לדכא את מריים של היהודים המבקשים עצמאות לארצם; כנראה שהמשטרה התביישה, ובצדק, לומר לציבור כי מקור הסמכות היחיד למעשי המשטרה נובע מתקנות ההגנה הדיקטטוריות של השלטון המנדטורי; הרי אין מקור סמכות אחר למניעת תנועה של אזרחים על בסיס פוליטי; עו"ד יצחק בם זועם ומתבייש במצב אליו התדרדרה המדינה
▪  ▪  ▪

ההבדל בין מדינת חוק למדינת משטרה הוא שבמדינת חוק יש כללים ברורים התוחמים את סמכויותיהם של רשויות השלטון ואילו במדינת משטרה החוק מעניק מרחב תמרון אינסופי לרשויות. החוק מוכפף לצרכים של המשטרה ולא המשטרה כפופה להגבלות שמטיל החוק. בעיכוב האוטובוסים וחסימת המפגינים בדרך לעצרת בנתיבות משטרת ישראל העבירה אותנו לעברו השני של הקו המפריד בין מדינות חוק למדינות משטרה.
חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו קובע את העיקרון לפיו אי אפשר לפגוע בחירותו של אדם, אלא לפי חוק או מכוח ההסמכה המפורשת בו. לפי חוק, אי אפשר לפגוע בחרותו של אזרח, אלא מכוח חוק המסמיך את הרשות במפורש לעשות את אשר היא עושה.
אין די בסמכות כללית "למנוע עבירות", אין די ב-"צורך לשמור על הסדר". צריך סמכות ספציפית לעכב אוטובוסים, לחסום דרכם של אנשים לפי זיהויים הפוליטי ולהורות להם לעצור.
סמכות כזאת קיימת בסעיף 67 לחוק המעצרים, המתיר לעכב אדם שיש לגביו חשד שהוא עומד לעבור עבירה המסכנת את שלום הציבור, וזאת אך כדי לברר את זהותו, לחקרו או למסור לו מסמכים. משך העיכוב לא יכול לעלות על שלוש שעות. מטרת העיכוב יכולה להיות אך בירור זהות, חקירה או מסירת מסמכים.
אי אפשר לעכב אדם או כלי רכב כדי למנוע ממנו להגיע למקום העצרת, כי אי אפשר לעכב אדם, לאחר בירור זהותו, רק כדי למנוע עבירה. סמכות כזאת אינה קיימת בדין הישראלי. סמכות כזאת קיימת לפי סדר הדין הפלילי במלזיה, שם גם ראש האופוזיציה מרצה 10 שנות מאסר על האשמות מפוברקות. לא שאנחנו מחוסנים מזה.
אבל נמצא בספר החוקים של ישראל סעיף המאפשר למשטרה למנוע תנועה של כלי רכב. הסעיף קובע כדלקמן:
"בלי לפגוע בכל סמכויות אחרות, שהוענקו בתקנות האלה, רשאי המפקח הכללי של המשטרה, בין בצו ובין מתוך הוראות או באופן אחר, לאסור, לצמצם או להסדיר או להתקין כי תיאסרנה, תצטמצמנה או תוסדרנה, בין בדרך-כלל ובין בשטחים נקובים, תנועתם וגם/או נהיגתם של מכוניות, אוטובוסים, מכוניות-משא או כלי-רכב או סוגים של כלי-רכב אחרים."
זהו סעיף 122א לתקנות ההגנה (שעת חירום), אשר הותקנו ב-1945 בידי שלטונות המנדט הבריטי כדי לדכא את מריים של היהודים המבקשים עצמאות לארצם. זהו סעיף המתואם את רוחה של מדינת משטרה, בה חופש התנועה של אזרחים נתון לשיקול דעתו של מפקד המשטרה.
היועצת המשפטית של המשטרה בהודעותיה לתקשורת לא הסתמכה על הסעיף הזה. כנראה התביישה, ובצדק, לומר לציבור כי מקור הסמכות היחיד למעשי המשטרה נובע מתקנות ההגנה הדיקטטוריות של השלטון המנדטורי. אבל אין מקור סמכות אחר למניעת תנועה של אזרחים על בסיס פוליטי.
הגבלת חופש התנועה של אזרחים על בסיס נטיותיהם הפוליטיות הופך את ישראל ממדינה שבה המשטרה כפופה לחוק למדינה בה החוק מכופף בידי המשטרה. איך שלא יצדיק השר לביטחון פנים את צעדי כפופיו, הפכנו למדינת משטרה.
גם במצב עגום זה יש נחמה פורתא. הנחמה שלי היא בשקט השורר במה שקרוי "קהיליית זכויות האדם" בישראל. אלה שמחאו כנגד כל מחסום ביש"ע, כנגד הגדר וכנגד המאבק בטרור, אלה שגייסו את זכויות האדם למען האג'נדה הפוליטית-משפטית שלהם, שותקים עכשיו. אינני שומע את מורי למשפטים, אינני שומע את אדוני "הארץ" ואת האגודה לזכויות האזרח.
אינני שומע את בתי המשפט, הנזעקים לעמוד לצד חופש הביטוי של המיעוט ולהגן עליו מפני השלטון הדורסני. בעצם אני כן שומע את קולה של כבוד השופטת פרוקצ'יה השולחת פושעת מסוכנת בת 14 למעצר עד תום ההליכים בגין התקהלות בלתי חוקית והעלבת שוטרת.
שתיקתם של אלה לנוכח רמיסת חירותם של מתנגדי ה-"הינתקות" מוכיחה כי זכויות האדם בישראל מושתתים על יסודות מניפולטיביים של שקר ורמייה. קהיליית זכויות האדם אינה נראית מודאגת מהפיכתה של ישראל למדינת משטרה ואילו מערכת המשפט אף משתפת פעולה. הזכויות והחירויות הפוליטיות בישראל הנן מקסם שווא, שמתנדף כל אימת שהטוען לזכויות אינו נמצא בצד הנכון של המתרס הפוליטי. זוהי נחמה פורתא לדעת שהיריבים הם רמאים.

תאריך:  18/07/2005   |   עודכן:  19/07/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליאת בכר-סגל
רשות ערעור על פסק דין של ביהמ"ש לתביעות קטנות    ביהמ"ש קבע שכשהמדובר בגלגול שלישי, רשות ערעור על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות תהא במשורה שבמשורה
עו"ד עופר טויסטר
מיכאל אדירעם
הרמטכ"ל ואלופיו המאיימים בפגיעה בישיבות ההסדר ופיזור היחידות שוכחים שהאלטרנטיבה היא שהחייילים האלה לא יתגייסו כלל
עו"ד אברהם פכטר
יוסי עבדי
אין זה סוד כי שנים רבות זוכה הרשות הפלשתינית לסיוע בינ"ל רחב ממדים, אשר מופנה, בין היתר, לתדלוק מנועיהם של ארגוני הטרור    על כן, תמוה בעיניי כי וועידת G8 לא השכילה לקבוע, לצד ההחלטה בדבר הסיוע הנדיב לפלשתינים, על הקמתו של גוף בינ"ל לפיקוח ומעכב, אשר יבקר את ייעודם של הכספים המגיעים לידי ראשי הרשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il