X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

העימות על ההינתקות מקצין את הניכור בין דתיים לחילוניים ובין אמידים לעניים. יש לקוות כי לאחר הפינוי אפשר יהיה לאחות את הקרעים ולהתחזק לקראת המשך הדרך, שכותרתה כתובה על הקיר
▪  ▪  ▪

צפינו ב"תפילה" ליד הכותל נגד ההינתקות. בהפגנות ובחסימות רואים את הכיפות הסרוגות ממלאות את מסכי הטלוויזיה. שומעים את קולות רבני החרדים קוראים ל"קריעה" על ההינתקות. מאזינים למפקדים המבקשים שלא יצרפו אליהם "חיילים" של ישיבות הסדר. חשים את גלי הההתנגדות בעיירות פיתוח, בשכונות מצוקה, וחוששים מההתנגדות לפינוי במקומות התכנסות של אוכלוסיה בעלת נתונים סוציו-אקונומיים (חברתיים-כלכליים) נמוכים.
נכון, אין אלו תוצאות של סקרים רבי-משתתפים או ניתוחים מדוקדקים של סוציולוגים ופרשנים חברתיים, אך משיחות ובדיקות שנעשו אפשר להעריך כי רבים מהמתנגדים הם דתיים ועניים. יש להסתייג ולומר כי התופעה נמדדת ברוב ומיעוט ולא ברוב מוחלט וגורף. כמו כן יש עימות פוליטי, בין יהודים לערבים, אך אלו מובנים מאליהם.
בדרך כלל ההסברים וההנמקות לתופעות מסוג זה הם שקופים וברורים, אך הפעם, האם זהו המצב?
מובילי דעת הקהל בקרב הציבורים הדתיים - רבנים נשואי פנים כמו שפירא, יוסף ואלישיב - מתנגדים ומעוררים את צאן מרעיתם ללכת בעקבותיהם. כאשר מדובר בשומרון ויהודה, ברורה התנגדותם מכיוון שזוהי ארץ אבות, "קדושה ומקודשת". אך מדוע רצועת עזה מעוררת כה הרבה אוויר חם ואווירת קודש? הרי רצועה זו, הכוללת אפילו את אשקלון ואשדוד, לא היתה נחלת אבות. הפלישתים שכנו בה מקידמת דנא ואפילו שמשון הגיבור, שופט "מחוזי" ידוע, לא טען כי זוהי אדמה גזולה.
לצערי רבני הדור אינם חושפים את הגורם האמיתי והלגיטימי: הם חוששים ובצדק כי בעקבות פינוי עזה יבוא פינוי חברון ושכם, שהן באמת צור מחצבתנו. אך חשש זה יותר מדי "ארצי" ופרגמטי מכדי שרבנים שרוממות אל בגרונם ישתמשו בו. לכן מסורתיים וחילוניים אינם מוצאים את ידיהם ורגליהם בסבך התפילות לקידוש אדמה לא-קדושה וממשיכים לתמוך בהינתקות. לעומתם מאמינים ההולכים אחרי רבניהם כסומא בארובה, מקבלים ללא ביקורת את המלצתם ומתנגדים כל עוד רוחם בם לפינוי הרצועה.
מדוע בקרב המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך יש שיעור מתנגדים גבוה? הרי האחיזה ברצועת עזה יונקת תקציבי עתק שעשויים ללכת אל שכבות המצוקה.
לכאורה שכבות אלו כמעט חייבות לעצמן, תמיכה בהינתקות. לאחר חיפוש השוואתי נדמה כי יש הסבר חלקי לסימן השאלה: במדינות רבות, דווקא באזורי מצוקה ובאוכלוסיה קשת-יום, יש תמיכה חזקה במדיניות לאומנית, במהלכים הקשורים בכבוד לאומי, ביוקרה ובאי-הבנה לפשרות והסכמים בעלי ערך כלכלי, חברתי, מדיני ומוסרי. ראה את צרפת ערב פינוי אלג'יר, ראה את ארה"ב ערב פינוי וייטנאם, ישראל ערב פינוי סיני וכן הלאה.
העימות מקצין את הניכור בין דתיים לחילוניים ובין אמידים לעניים. יש לקוות כי לאחר הפינוי אפשר יהיה לאחות את הקרעים, ליישר את השורות, ולהתחזק לקראת המשך הדרך שכותרתה כתובה על הקיר.

תאריך:  11/08/2005   |   עודכן:  11/08/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
תקראו לזה עזיבה, נטישה, נסיגה, בריחה - העיקר שהמעשה יעבור ללא שפיכות דמים, ללא טראומות מיותרות ובעיקר בכבוד ובסטייל    טראומת העזיבה על-ידי גרירה מהבית תישאר אצל הילדים לכל החיים - האחריות לכך על ההורים
מירב לוי
עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי
כיצד מחלקים עסק משפחתי ו/או מניות בין בני זוג שמתגרשים
אברהם שרון
עו"ד משה מכנס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il