X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא רק לבני אדם יש תודעה ורגשות
▪  ▪  ▪

היהדות רואה באדם את נזר הבריאה. כל הסובב אותו נברא למענו, הוא עצמו נברא בצלם אלוהים, ותכליתו לעבוד את האל ולפארו. בעלי החיים נתפסים כחסרי נפש ותודעה (היוצא מן הכלל הוא הנחש בספר "בראשית", שיש לו רצון משלו). כך גם בדתות ובמסורות אחרות. גם אלו המייחסות קדושה וייחוד לבעלי חיים, או רואות בהם גלגול נשמה של בן אנוש, עדיין אינן מייחסות לחיה רגשות, תודעה או נפש.
אין ספק כי לאדם כישורים אינטלקטואליים ומוטוריים שאין לשום בעל חיים אחר, וכך הצליח להגיע להישגים כבירים. אך לומר כי לאדם לבדו יש תודעה ורגשות פשוט אינו נכון, והחיים מוכיחים את ההיפך. כל מי שקרוב אצל בעלי חיים יודע כי הם בעלי "אישיות" משלהם. כל מיגוון הרגשות של אהבה, שנאה, אדישות, קינאה, חרדת נטישה, חשדנות, שמחה, עצב ואבל - מצויים אצל בעלי חיים. הדבר בולט במיוחד אצל חיות המחמד. ניתן אולי לומר שהקשר המיוחד בינינו ובינם גורם לנו לייחס להם לעיתים תכונות אנושיות שאין להם, אך ברור שהגישה הפשטנית לפיה מה שמניע את החיות הם רק דחפים בסיסיים, נובעת מבורות וצרות מחשבה.
כחובבת חיות מושבעת שגדלה מילדותה איתן, יכולה אני להעיד על תכונות אנושיות מובהקות אצל כל אחת מהן. להקה של כ-20 חתולים המשוטטים במשק של משפחתי מורכבת בעצם מ-20 עולמות אינדיווידואלים. לכל אחד מהם הרגלי אכילה ומנוחה ויחסי אהבה, קינאה ואפילו "סנוביות" כלפי האחרים.
הכלבים לדורותיהם אשר חיו בביתנו, יכולים לככב כל אחד ברומן ביוגרפי עב כרס. נדמה לי לעיתים כי ייחוס תכונות אנושיות לכלבים עושה עימם עוול, כי רגשותיהם אמיתיים ונאצלים עשרות מונים מאלו של בני אדם. כיצד נוכל להשוות שימחה אמיתית של כלב, שאינה תלוייה בדבר, לזו של אדם הכרוכה במניע כלשהו. האם נוכל להעלות בדעתנו כלב שיבגוד בבעליו, ואפילו אם לא יספק את כל צרכיו?
אספר כאן על כלבה שהגיעה לביתנו, צעירה ופראית, והצטרפה למשפחה שכללה כבר חמש נפשות ושני כלבים. אחרי מות אחד הכלבים, אליו נקשרה במיוחד, יכולנו.
לעקוב אחרי השינוי שחל באופיה - תהליך של התבגרות ו"כובד ראש" בעיקבות הטראומה.
תופעה מעניינת נוספת היא הכרת בעלי חיים ב"מנהיגותו" של אחד מהם, והדבר אינו קשור כלל בגודלו, כוחו ועוצמת קולו, אלא בוותק שלו ובתכונות אופיו.
בעיני חיית המחמד, היא המרכז ואנו נולדנו לשעשע אותה. אנו יכולים לנבא את התנהגותה, כולל "מניפולציות" שתעשה בכדי לסחוט מאיתנו פינוק. היה מי שקבע כי אורח שיבוא אלינו מכוכב אחר יהיה בטוח כי חיות המחמד הם אדוני הארץ והאדם רץ ומנקה אחריהם.
אך לא רק לחיות המחמד איננטליגנציה ותודעה. חוקרי חיות בר ויצורים ימיים גילו דפוסי התנהגות "אנושיים" גם אצל יצורים הנחשבים נחותים. ייתכן גם כי יצורים מיקרוסקופיים ניחנו ביכולת מחשבה, אלא שאין אנו יכולים להבחין בה עקב קוצר בינתנו.
ואולי האדם אינו היצור הנעלה ביות אחרי הכל...

אוהבת בעלי חיים והתמחתה בטיפול בהם.
תאריך:  31/08/2005   |   עודכן:  01/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נאוה עינבר
ד"ר רון בריימן
"לפנות את שדות המוקשים שבלב", היתה כותרת מאמר של עמוס עוז לפני 12 שנים    מאמרו המתריס השבוע - "להיות עם חופשי" - אינו אלא זריעת מוקשים נוספים
ד"ר שמואל גורדון
האמנות חייבת להיות חופשית מלחצים פוליטיים ואחרים, אך אמן המתערב בסוגיות אקטואליות נכנס למגרש המשחקים הפוליטי וצפוי לספוג תגובות ופעולות אגרסיביות הנהוגות בעולם זה
אורי נטע
לא הטרור מדאיג אותי עכשיו. יש איומים חמורים ודחופים לא פחות - למשל מעבר מאסיבי של מרכזי מחקר ופיתוח לסין    אם לא נתעורר, נגייס אנשים בעלי מעוף כמו סטף ורטהיימר, וניצור תוכנית לפיתוח משלנו, נמצא עצמנו חסרי פרנסה
גורי גרוסמן
10.5% מןהמתגייסים משתמשים משירות    נתון מזעזע ומרתיח, המעיד משהו על מצב החברה    אילו היו מחויבים בשירות חלופי כמו עבודה בבתי חולים סיעודיים, פועלי תברואה, פועלים חקלאיים וכו', היו חושבים פעמיים קודם התייצבותם לפני הקב"ן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il