X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשלות ישראל וסין "כפו" על הקבלנים לייקר דירות הציבור ישלם את המחיר
▪  ▪  ▪

משהו לא טבעי, לא רגיל, לכאורה, קורה בימים אלו בשוק הדירות: מכירותיהן של רוב החברות בירידה, אך במקום להגיב על כך, כמקובל, בהורדת מחירים ובמבצעי הנחות, פועלות חלק מהחברות, לפחות, בכיוון ההפוך: הן מעלות מחירים, דבר שלכאורה יביא לירידה נוספת במכירות.
העובדות והנתונים ברורים: אפריקה-ישראל מכרה בינואר-יוני 173 דירות, לעומת 427 בכל שנת 2004; גם אם להוסיף מכירת 87 דירות ביולי-אוגוסט, עדיין רמת המכירות נמוכה ב-9%, יחסית, לשנת 2004.
חברת דמרי מכרה בינואר-אוגוסט 296 דירות, לעומת 310 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ-5%.
חברת בוני התיכון מכרה בינואר-יוני 89 דירות, לעומת 138 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 36%. כמה חברות הפסיקו ברבעון השני של 2005 לתת נתונים על מכירותיהן, מן הסתם משום שהמספרים אינם טובים.
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דומים - ירידה של 9% במכירת דירות חדשות בינואר-יוני השנה, לעומת אשתקד.
כמה חברות, ואשדר היא הבולטת בהן, מדווחות על התאוששות מסוימת ועל עניין גובר של לקוחות. הסוד של אשדר ברור: לחברה יש פרויקטים על חוף הים באשדוד ובמקומות אחרים, והדירות נחטפות על-ידי יהודים צרפתים.
גם חברת אזורים נהנית מביקוש טוב בפרויקט חדש שהחלה לבנות על חוף הים, מעבר לירקון. אבל אלה נקודות אור בודדות, שאינן משקפות את מצב השוק לאמיתו.
חפציבה, למשל, הבונה 104 דירות (חלק מפרויקט גדול יותר) על חוף ימה של חדרה, מדווחת, לאחר שיווק בן חודשים רבים, על עשרות דירות שלא נמכרו.
בכל זאת מעלים מחירים: אשדר ב-3%, אפריקה-ישראל ב-2%, אפרידר וחפציבה בכ-3%, חבס ב-3%, קרן פייר (נתון מעודכן) ב-3%, וזו כנראה לא הרשימה הסופית.
החברות נאלצות, לעתים בחירוק שיניים, להעלות מחירים, כי מדד תשומות הבנייה למגורים, שעלה ב-5% תוך שבעה חדשים, לוחץ עליהן.
צריך "להודות" לממשלת ישראל, שלמרות אזהרות חוזרות ונשנות של התאחדות הקבלנים הקטינה מאוד את מספר העובדים הזרים בענף. נוצר מחסור בכוח אדם, ושכר העבודה בעלייה. זאת ועוד, פועל בניין ישראלי דורש ומקבל שכר עבודה גבוה בהרבה מזה של עובד זר.
צריך "להודות" גם לממשלת סין, הרוכשת כמויות בלתי נדלות של פלדה - 20 מיליון טונות ויותר אשתקד - ועל-ידי כך גורמת למחסור במוצר חיוני זה לענף, שמחירו הוכפל בשנתים האחרונות.
מחיר הנפט שובר שיאים, ומזה מייקר כמעט מיד את המלט, וסעיפי הוצאות אחרים של הבנייה. גם החשמל עומד להתיקר, ויש לחשוש שזה לא סוף הרשימה.
כל אלה השפיעו על הרווח. לדוגמה, הרווח הגולמי של חברת בוני התיכון עמד בינואר-יוני השנה על 14.1%, לעומת 17.9% בתקופה המקבילה אשתקד. מרווח גולמי זה יש לנכות כמובן הוצאות מימון, הנהלה ומכירות, והחברה נשארה עם רווח קטן של 1.4 מיליון שקל בלבד למחצית הראשונה של 2005.
אבל, אחרי הכל, איך אפשר לייקר דירות, כאשר המכירות בהאטה, ומלאי של קרוב ל-12,000 דירות מעיק על השוק?
תשובה אפשרית אחת היא שאין ברירה, ומוטב למכור פחות דירות, וברווח סביר, מאשר יותר דירות ברווח נמוך. תשובה אחרת היא שהקבלנים מצפים בכל זאת להתאוששות בענף ולגידול בביקוש, עם השתפרות המצב הכללי. לאחדים מהם, למשל חברת חבס, יש סחורה טובה ומבוקשת.
תשובה נוספת, ואולי הפשוטה ביותר: מנסים. מודיעים כי "בעוד שבועיים" יעלו המחירים ב-3%. זה יביא אולי כמה קונים בריצה למשרדי המכירות. אחר כך באמת מעלים את המחירים. ירצו-יקנו. לא ירצו - תמיד אפשר להודיע על "מבצעי הנחות" מכל הסוגים, שבסופו של דבר יחזירו את מחירי הדירות לקדמותם. כבר היינו בסרט הזה.

תאריך:  05/09/2005   |   עודכן:  05/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה אידן
אני מאשים את כולם: את ראש הממשלה, שכדי למלט את משפחתו מאימת הדין הביא עלינו את ההינתקות, את נבחרי הליכוד ששיתפו עימו פעולה, את שופטי בית המשפט העליון שהלכו עימו מתוך מניעים זרים, את העיתונות וגם את נשיא המדינה, שלא עשה מאום, מלבד להתנצל
מנשה ברק
מה פשר הדיכאון, הייאוש והחידלון שהשתלטו על כל חלקת אמנות טובה בארצנו? פעם היו שירים של בנייה, יצירה ושמחה. היום הכל ייאוש ודיכאון    יש לחוקק חוק בזו הלשון: שיר, הצגה, סדרת טלוויזיה, שיש בהם בממוצע מעל עשרה קילו של דיכאון, טמטום וייאוש, לא יקבלו היתר לשידור ופרסום
נרי אבנרי
בוויכוחי סלון מביעים אנשי ימין תמיהה באוזני חבריהם השמאלנים: האם אין לכם בעיה עם זה, שראש ממשלת ישראל שקרן?    השמאלנים יחייכו זה לזה, ויביעו תמיהה בחזרה: איזהו הצדיק שיחזיר מיליונים כספי לוטו, שנכנסו בטעות לחשבונו, למרות שמעולם לא רכש כרטיס?
עו"ד פרילינג -זינגר
פסיקה חדשנית של בית המשפט קובעת: ישנם מצבים בהם לאשה זכות לקבל בעת הגירושין יותר מ-50% מהרכוש המשותף, כפיצוי בגין המוניטין וכושר ההשתכרות הגבוה שצבר הבעל במהלך חיי הנישואין
נחמיה תנא
עשינו אז חיים משוגעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il