X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברעש הגדול שנוצר עם פרסום דוח ועדת רבינוביץ, לא ניתנה הדעת לתנאי העיקרי הכלול בו למימוש הרפורמה: מימון הפחתת המיסוי מבוסס על ההנחה שהתוצר יצמח ב-4% בשנה החל משנת 2004 ועד שנת 2008, בדומה לממוצע הרב-שנתי; ואם לא יצמח התוצרה בשיעור הנקוב? אזי לא תוכל הממשלה ליישם את הרפורמה
▪  ▪  ▪

כלכלנים אינם נביאים. מומחים ומנוסים ככל שיהיו, הם יכולים רק לנסות ולחזות התפתחויות כלכליות עתידיות על-סמך הנחות-יסוד הגיוניות לכאורה. אבל מה קורה כאשר הנחות-היסוד האלה קורסות ומתבררות כחסרות-יסוד?
עם התנפצות התיאוריות, פוקעת כבלון נפוח מדי גם התוכנית הכלכלית המבריקה ביותר. וזה בדיוק מה שעלול לקרות לדוח ועדת רבינוביץ בנושא המיסוי הישיר, שגם הוא בנוי לתלפיות על מספר הנחות-יסוד שכבר כיום כלל לא ברור אם יש להן על מה לסמוך.
לזכותה של ועדת יאיר רבינוביץ ייאמר, כי היא לא התעלמה מהבעייתיות הכרוכה בהנחות-היסוד שלה. אבל, למרבה הצער, הציבור הרחב שעסק, בדרך הטבע, רק בשאלות כמה מס יוטל על שוק ההון, וכמה ומתי אפשר יהיה לשלם פחות מס על הכנסות הנובעות מיגיעה אישית, לא טרח לקרוא בעיון את מה שכתוב במופרש בדוח הוועדה.
ואלה דברי הדוח בשפה הכלכלית היבשה-משהו של מחבריו: מימון הפחתת המיסוי מבוסס על ההנחה שהתוצר יצמח ב-4% בשנה החל משנת 2004 ועד שנת 2008, בדומה לממוצע הרב-שנתי. הצמיחה תפנה מקורות בהיקף של 6.5 מיליארד ש"ח בשנת 2008 למימון הפחתת שיעור המס על הכנסה מיגיעה אישית. יתרת המימון בסך כ-3.9 מיליארד ש"ח תמומן מתוספת מקורות נטו ישירה שתנבע מהרפורמה.
להפחתת שעורי המס על ההכנסות מיגיעה אישית יש מחיר. עלות ההפחתה בשנת 2003 בלבד, כפי שמציין הדוח, נאמדת בכ-2.5 מיליארד ש"ח והיא תגיע בשנת 2008 לכ-10.4 מיליארד ש"ח. כלומר: המדינה המקצצת קיצוץ דראסטי של מיליארדים בהוצאותיה מתבקשת לממן את עלות הרפורמה של ועדת רבינוביץ. ומה יקרה אם הנחות הוועדה לא יתממשו והצמיחה לא תגיע לרמה המוצגת בהנחת היסוד אלא תשאף לאפס, למשל? האם תמשיך המדינה לממן מתקציבה המידלדל את עלויות המיליארדים של הרפורמה? זה יקרה רק בחלומות.
בפני כל מי שיעמוד בראש המדינה והאוצר בימים שבהם יתברר שהתחזיות הצמיחה הכלכלית של ועדת רבינוביץ לא התממשו - בגלל המצב הביטחוני, בגלל ההתפתחויות הכלכליות בשווקי העולם, או בגלל כל סיבה אחרת - תעמוד דילמה קשה: או להמשיך "להיטיב עם מעמד הביניים" ולהמשיך לממן את הרפורמה ועלויותיה הגבוהות ולהיקלע למשבר כלכלי חמור נוסף, או להצהיר כי "במצב הקיים" אין אפשרות עוד לקיים את הרפורמה.
במצב כזה עשוי כל פוליטיקאי סביר לקבל החלטה פשוטה בטיעונים מן הגורן ומן היקב בנוסח: אני רוצה אבל זה לא יוצא; זה בלתי אפשרי "בנסיבות הקיימות"; המצב הביטחוני מכתיב גידול בהוצאות ביטחוניות; ועוד כהנה וכהנה. והשורה הפופוליסטית התחתונה תהייה: לא ביטול, רחמנא ליצלן, אלא הקפאה "זמנית בלבד, עד שירווח" של כל ההקלות במיסוי הישיר. וכל מי שיהיו לו טענות על כך שממשלת ישראל ב-2002 מכרה לו סיפור כלכלי הנשען על הנחות-יסוד אופטימיות מדי, שפקעו כבועת סבון, יופנה אל אריאל שרון וסילבן שלום, ואל דוח הוועדה.
הם הבטיחו? שהם יקיימו.

תאריך:  14/06/2002   |   עודכן:  14/06/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס באר
ועדת קבלה / מורה נבוכים
יואב יצחק
לפני מספר שבועות פרסמנו, כי עו"ד אליעזר לויט הגיש לאגודת הקו-אופ בקשה לרשום על שמו ושמם של בני משפחה נוספים, כיורש, את מניית הוריו המנוחים; רשם האגודות השיתופיות קיבל תלונה, ובבדיקה שערך התברר כי לויט מנסה לקבל מניות לא לו; עכשיו עלול לויט לעמוד בסיכון של בדיקה משטרתית
יואב יצחק
אלוף (במיל.) אורן שחור
אילת מצגר, סמנכ"ל טלוויזיה ברשות
הרשות השניה מנסה לנסח תוכנית פעולה שתוציא את שוק הטלוויזיה מהמשבר בו הוא נתון; פתרון נוסף - קביעת כללים לקיום הפקות משותפות של פלטפורמות השידור השונות והגדלת תקציבי ההפקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il