X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הסקנדלים התקשורתיים שהתרחשו לאחרונה סביב התנהגותם של מספר שופטי הערכאות הנמוכות העלו על סדר היום שוב את דרכי עבודתה ואת מבנה הוועדה למינוי שופטים.
מזה שנים מתרבות הקריאות לבחון מחדש את מבנה הוועדה ואת סדרי עבודתה אולם קריאות אלה הינן בבחינת קול קורא במדבר שכן הממסד המשפטי מתבצר בטענותיו השמרניות כי "שיטת בחירת השופטים בישראל הינה הטובה בעולם". דומה שלא זה המצב מזה תקופה ממושכת ויש מקום לריביזיה רצינית בנושא זה.
כל טענה וביקורת כנגד מבנה הוועדה ודרכי פעולתה נתקלות, דרך קבע, במקהלה של זעקות שבר בדבר "סכנה לשלטון החוק".
בפועל, למרות שמרבית שופטי ישראל עושים מלאכה נאמנה ונהנים מאמון הציבור, ישנם לא מעט מקרים של מינויים לא מוצלחים המצליחים לחדור מבעד המסננות של הוועדה לבחירת שופטים, פעם אחר פעם.
שרת המשפטים, הגב' ציפי ליבני, מתכוונת לקיים ישיבה מיוחדת של הוועדה לבחירת שופטים על-מנת לנסות ולקדם את הרעיון של מבחני אישיות למועמדים לשפיטה.
מדובר בחובה אלמנטרית המתקיימת כיום בכל תחום במשק, כמעט לכל נושא משרה ואפילו משרות זוטרות בשירות הציבורי, ובודאי בשוק הפרטי. כיום, כל התמודדות על משרה של ממש בענפי המשק השונים מחייבת שורה של מבחנים וסינון יסודי.
משום מה, רק מהמועמדים לשפיטה נחסכה עד היום חובה אלמנטרית זו בתירוצים שונים, תוך הסתמכות על "השיטה הטובה בעולם", רחמנא ליצלן, אשר במסגרתה, לעיתים קרובות נבחר אדם לכהונה בכירה למשך עשרות שנים על סמך מספר המלצות וראיון של כ-10 דקות.
בשעתו ניסה שר המשפטים דאז, הד"ר יוסי ביילין, לבצע מספר שינויים בתחום רגיש זה אולם על אף שהיה מטובי שרי המשפטים שהיו למדינת ישראל, לא עמד לו כוחו בנושא זה מול הממסד המשפטי.
על-מנת לבלום יוזמות מעין אלו, מינתה הוועדה למינוי שופטים בתקופת כהונתו את ועדת השופט זמיר, שנועדה לבחון את דרכי מינוי השופטים בישראל במסווה של ועדה ציבורית. בפועל, מדובר היה במינוי חסר תקדים של שלושת החברים הממסדיים ביותר בוועדה לבחירת שופטים, לבקר, כביכול, את הגוף בו הם חברים...
ואכן, ועדת זמיר לא איכזבה את מי שמינו אותה: הוועדה קידשה את הקיים, שבה לטפוח לעצמה על השכם וסיימה את עבודתה בשורה של המלצות מימיות וחסרות כל חשיבות, אשר לא שינו למעשה מאומה בדרכי עבודתה של הוועדה. המערכת "ניצלה" מרוחות הזמן ובא לציון גואל...
כמובן שהרעיון האלמנטרי לקיים מבחני אישיות לפני שממנים אדם לכל חיו ללא אפשרות מעשית להוציא אותו לאחר מכן מהמערכת גם אם נעשתה טעות בבחירתו, לא התקבל.
גם קריאתו עם פרישתו של מנהל בתי המשפט לשעבר, הנשיא דן ארבל, להנהיג מבחנים כאלו, נפלה על אוזניים ערלות.
שרת המשפטים הנוכחית הינה עורכת דין במקצועה אשר עסקה שנים ארוכות במקצוע, ומכירה את מערכת המשפט היטב. בעמדותיה בנושאים מקצועיים רבים הינה מגלה נון-קונפורמיזם, עצמאות, פתיחות ורצון לבחון מוסכמות מחדש.
יש לקוות כי תצליח ביוזמתה לקיים סוף סוף מבחני אישיות למועמדים לשפיטה על-מנת לצמצם את שיעור הטעויות בבחירות מועמדים למשרה החשובה, ולשפר את דרכי עבודת הוועדה.

הכותב הינו חבר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  11/09/2005   |   עודכן:  12/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיימי שניידר
נצא מרצועת עזה ונשאיר את בתי הכנסת שלמים וההמון הפלשתיני לא יעשה בהם שמות    או שכן. ואם כן, הרי נחשוף פעם נוספת, לכל יפי הנפש שפקפקו והאמינו, את פרצופם האמיתי של שכנינו
אברהם שרון
לפני שמונה שנים היא נהרגה בנסיבות טראגיות שהמיסתורין אופף אותן עד היום    די בקריאת שורות אחדות מהביוגרפיה של ליידי די, כדי להעריך את תרומתה, צנועה וזעומה ככל שהיתה, למאמץ להפוך את העולם למקום אנושי יותר
מוטי שפירא
ברגעי משבר יביעו הפוליטיקאים קודם זעזוע ואחר כך "יפילו את את התיק" עליכם    בשביל זה הם יצרו אתכם, בשביל זה יצרו את הבירוקרטיה
עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי
"התמכרתי להימורים והפסדתי חצי מיליון שקלים, אולי יותר", אומר אלחנן טננבאום    כתבה שהתפרסמה ביום שישי 18.03.2005 בעיתון "ידיעות אחרונות"
עו"ד מוטי דנוס
הינה רעיון שעשוי לפתור את בעיית "צפיפות" עורכי הדין בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il