X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטת בית המשפט העליון בעניין גדר ההפרדה סביב אלפי מנשה מנציחה את ההפלייה בין תושבי ישראל המתגוררים בתוך הקו הירוק ל"מתנחלים" שמחוצה לו בית המשפט היה צריך להחליט כי מדינת ישראל היהודית מחויבת להגן על אזרחיה ועל יהודים בכל מקום בו יהיו - ולשם כך הרי הוקמה!
▪  ▪  ▪

בהחלטה שניתנה על ידי ביהמ"ש העליון בנין גדר ההפרדה סביב לעיר אלפי מנשה, הכשיר ביהמ"ש העליון - מבלי שהיה הדבר נחוץ לשם מתן החלטה - את הדרך לפינוי שטחי איו"ש ולהפליית אלו הגרים מצידו המזרחי של "הקו הירוק" אל מול אלה הגרים במערבו. מי ביקש זאת מכם, שופטי בג"צ, לרמוס ארצי וחבריי. כמו כן, בניגוד לעמדתו שלא להתערב בהחלטות מדיניות וצבאיות - התערב ביהמ"ש והורה למדינה לשנות את תוואי הגדר עליו החליטה לאחר התיעצות עם מומחים צבאיים.
ביהמ"ש בהחלטתו מצטט חזור וצטט מתוך החלטתו אשר הכשירה את עקירת ההתיישבות היהודית בגוש קטיף תוך החלת האמור שם - על אדמות יהודה ושומרון. בין היתר קובע ביהמ"ש: "כמובן, היקפה של זכות האדם של הישראלי המתגורר באזור ומידת ההגנה עליה שונה היא מזכות האדם של הישראלי המתגורר בישראל. ביסוד הבחנה זו עומדת העובדה כי האזור אינו חלק ממדינת ישראל". הנצחת האפליה שבין ה"מתנחלים" ובין יתר עם ישראל מאותתת קבל עם ועולם שביהמ"ש העליון לא יעמוד על רגליו האחוריות כדי לשמור על זכויות האדם של מתנחלים. כך שומנה הדלת החד-כיוונית והמפלה לגירוש יהודים.
פסיקה רחבה של בימ"ש העליון, בעניין הפקעת אדמות, גירוש מחבלים, אטימת בתי מחבלים וכיוצ"ב, מגלה שהיקף זכות האדם של הערבי המתגורר באיזור זוכה לדגש יתר ולשמירה יתירה מצד בג"צ. גם בהחלטתו הנוכחית, מדגיש ומבליט ביהמ"ש את זכויותיהם של הערבים המתגוררים באיו"ש.
בפסקאות ארוכות מתמודד ביהמ"ש עם הטענה מדוע בסמכותו של מפקד האיזור להגן על חייהם של יהודים. התפתלויותיו של ביהמ"ש בנבכי סעיפי אמנות האג וז'נבה ותקדימים משפטיים של בג"צ וביה"ד הבינלאומי בהאג - מיותרות לחלוטין ומזיקות. על ביהמ"ש היהודי הגבוה בישראל היה לקבוע באופן לקוני וחד משמעי שמפקד האיזור היהודי חייב להגן על כל יהודי באשר הוא יהודי. כשם שמדינת ישראל היהודית מחויבת להגן על אזרחיה ועל יהודים בכל מקום בו יהיו - ולשם כך הרי הוקמה!
ההחלטה להקים את הגדר דווקא בתוואי שהובא לביהמ"ש, ניתנה לאחר שממשלת ישראל החליטה על הקמת הגדר ואף הושיבה צוות יועצים שיחזור ויבחן את תוואי הגדר נוכח החלטת בג"צ בפרשת בית פוריק (גם שם התערב ביהמ"ש בהחלטת הממשלה). מדובר בהחלטה מדינית-ביטחונית קלאסית. החלטה הדורשת מיומנות צבאית וידע גיאוגרפי, החלטה המערבת שיקולים של מדיניות וביטחון. והנה, למרות מדיניותו המוצהרת של בג"צ - השים הוא עצמו במקומה של הממשלה ושל מומחיה וביטל את דעתם מפני דעתו. ביהמ"ש קובע הפעם כי: "שיקולי ביטחון" או "צורך צבאי" אינן מילות קסם. (אגב, לא רק הפעם קובע כך ביהמ"ש. בהחלטתו מאזכר ביהמ"ש עתירות קודמות בהם פסק כך. עתירות שהוגשו כולן ע"י ערבים).
בפסק דינו מקדיש ביהמ"ש פסקאות ארוכות כדי לשכנע את עצמו עד כמה קרובה דעתו לדעת ביה"ד הבינלאומי בהאג. עד כמה הבסיס המשפטי של בג"צ הישראלי וביה"ד הבינלאומי בהאג - דומה. ועם זאת, בפלפול יהודי טיפוסי, חרף הדמיון בביסוס המשפטי הגיעו השניים לתוצאה שונה בשל הפער העובדתי שעמד בפני שני הפורמים.
לו הייתי בג"צ לא הייתי מתרפס בפני הפריץ מהאג. הייתי מצהיר על המחלוקת התהומית שבין שני הפורומים, זה המתקיים הארץ ישראל כמי שנועד להגן על הבית הלאומי של היהודים, וזה המצוי בהאג שבטחון היהודים מעניין אותו כקליפת השום. כפי שחתם השופט חשין את פסקו: "צר לי, אך החלטתו של בית הדין הבינלאומי אין בכוחה להאיר את דרכי. אורה דל מכדי שאדריך עצמי על-פיה לעשות משפט אמת וצדק בדרכו של שופט כפי שלמדתי ממי שקדמו לי ובבית אבי".
לטעמי, גם אורה של פסיקת בג"צ אינו מזהיר.

תאריך:  25/09/2005   |   עודכן:  25/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז מושקוביץ
כמעט כל בכירי הליכוד לא יודעים דבר וחצי דבר על תורתו של ז'בוטינסקי. רק תאוות השלטון מנחה אותם    למה הם צריכים ששרון יישאר. שייתנו לו ללכת אל החושך הפוליטי, ושייקח עימו את החברים אולמרט, ליבני, שלום ועוזי-פנינה כהן-רוזנבלום
אילן אביטן
עדות אישית. אילן אביטן, תושב שדרות. על שבת הקסאמים
ליאון גרשוביץ
ה"אנטי-משיחיות" נהייתה לטרנד תקשורתי וכללי. טרנדים, דעות אופנתיות, הן ללא ספק סוג של דעות קדומות! כך גם בנוגע ל"משיחיות"    מהי ציונות אם לא משיחיות במובן החיובי, הריאלי שלה?    אם לא נשיב את העם אל ערכי הציונות, לא רק שטחי יו"ש, הבקעה והגולן אלא מדינת ישראל כולה תהיה בסכנה קיומית
הרב משה שפיר
יהודה סעדו, שם שבוודאי אינו מוכר לרבים משלומי אמוני ישראל, אצל אחרים אולי זוהי לכל היותר צורת זיהוי לאחד מסוגי הכיפות הלבנבנות הנפוצות כיום, לא הרבה מעבר    לדידנו מדובר בתסמונת מעניינת, והרבה יותר
נרי אבנרי
ההנהגה הפלשתינית מובילה את עמה ליעדיה, עקב בצד אגודל, או אם תרצו - קסאם בצד שאהיד    מנהיגי ישראל, פרס ושרון, שיקרו ומשקרים לעם. הוויכוח בין הימין לשמאל הוא על השאלה: האם שני השקרנים הקשישים האלה משייטים אותנו לחוף מבטחים כמו שבטוחים בשמאל, או שמא לים סוער
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il