X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל אמור שופט לחשוף בפני הצדדים המתדיינים כל קצה של ניגוד אינטרסים שהוא עלול להיות נגוע בו ולהבהיר להם שהם יכולים לבקשו לפסול עצמו, אלא שאז הם עומדים בפני מצב לא נעים כלפי אותו שופט במעצמת הצדק ארה"ב נמצאה דרך לפתור גם את הבעיה הזו לא מסובכת, יעילה, ודיסקרטית
▪  ▪  ▪

נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק הפיץ לאחרונה בקרב כלל השופטים טיוטה של כללי אתיקה לשופטים וביקש תגובותיהם. הסעיף העיקרי בטיוטה - סעיף 15 - עוסק במצבים שונים בהם שופטים נקלעים לניגודי עניינים (כגון קירבה לבעלי הדין או לעורכי הדין וכו' וכו'), המחייבים אותם לפסול עצמם מלשבת בדין.
יודגש כי בהתקיים אחד המצבים של ניגוד עניינים המפורטים באותו סעיף, השופט מחוייב לפסול עצמו ואין הוא יכול לנהל את המשפט, גם אם כל הצדדים מסכימים לכך שיישב בדין (וכדברי הנשיא ברק באחד מפסקי הדין: "הסכמת הצדדים אינה יכולה לרפא את הבעייתיות שמצמיחה הסיטואציה").
אלא שהחיים כידוע אינם שחור לבן, והם מזמנים מצבים גבוליים רבים הנמצאים בתחום האפור, ושבהם השופט מבין שהוא נמצא על גבול של משוא פנים כתוצאה מניגוד עניינים, או שניגוד העניינים אינו בוטה ואינו מובהק, ושהחוק איננו מחייב באופן קטגורי את פסילתו, ולכן הוא - השופט - מתקשה להחליט אם עליו לפסול עצמו או לא.
במצבים הגבוליים הללו קורה לא פעם שהשופט נוקט גילוי נאות כלפי הצדדים, מספר להם אודות המצב הגבולי שהוא נמצא בו, ומודיע להם שאם מי מהם יבקש ממנו לפסול עצמו - הוא יעשה כן.
האם בכך נפתרה הבעיה? לא ממש.
ההוכחה היא אמפירית: האם קרה אי פעם שבעקבות גילוי כזה של השופט ביקש ממנו מי מהצדדים שיפסול עצמו? לא מוכר מקרה כזה.
הסיבה ברורה: לא נעים. לא נעים למי מהצדדים לגמול לשופט - לאחר שנקט גילוי נאות - בבקשה שיפסול עצמו.
כללי האתיקה לשופטים בארה"ב מודעים למצב המלחיץ הזה שנופל על הצדדים בעקבות גילוי השופט, ומתמודדים עימו בדרך מעניינת.
על-פי כללי האתיקה בארה"ב, כאשר שופט נקלע למצבים גבוליים של משוא פנים כתוצאה מניגוד עניינים, עליו לגלות לצדדים על ניגוד העניינים - או ספק ניגוד העניינים - שהוא נתון בו, ולהודיע להם שבדעתו לפסול עצמו - אלא אם כן כל הצדדים יבקשו ממנו שלא יפסול עצמו.
כלומר, שלהבדיל מהמצב אצלנו, שבו - בעקבות גילוי השופט - צריך מי מהצדדים לבקש אותו שיפסול עצמו, הרי שבארה"ב צריכים כל הצדדים לבקשו שלא יפסול את עצמו, ואם לא כולם יבקשו זאת - הוא פסול.
אבל האמריקנים מודעים גם לכך, שאם מי מהצדדים לא יבקש מהשופט שלא יפסול עצמו, הוא - אותו צד - עלול להיקלע לאי נעימות וללחץ על כך שלא ביקש מהשופט לחזור ולשפוט.
ולכן יצרו האמריקנים מנגנון מיוחד העוקף את הבעיה הזו: על-פי כללי האתיקה לשופטים בארה"ב, כאשר שופט מגלה לצדדים את המצב של ספק ניגוד העניינים שהוא נתון בו, עובר הטיפול בעניין לידיו של פקיד בית המשפט שמנהל מעין הליך חסוי על-פי הפרוצדורה הבאה:
פקיד בית המשפט שולח לכל הצדדים מכתב שבו כל אחד מהצדדים מתבקש על-ידי הפקיד להשיב לו בכתב אם ברצונו שהשופט האמור לא יפסול עצמו.
הפקיד מפנה את תשומת ליבו של כל אחד מהצדדים לכך, שעליו להשיב את תשובתו לפקיד בלבד, והוא מנוע מלשלוח העתק תשובתו לשופט או למי מהצדדים האחרים.
הפקיד מודיע לכל הצדדים שאם כולם ישיבו לו שהם מוכנים שהשופט לא יפסול עצמו, הוא - השופט - ימשיך לדון בתיק.
אבל אם מי מהצדדים לא ישיב למכתבו של הפקיד תוך מספר ימים שנקבע בו - או אז השופט פסול והתיק יועבר לשופט אחר.
במקרה שלא כל הצדדים השיבו לפקיד בתוך פרק הזמן שנקבע (ושבעקבות כך השופט פסול), כל ההליך נותר חסוי באופן שהשופט שנפסל לא יידע על תוכן המכתבים שהוחלפו בין הפקיד לבין הצדדים שהשיבו לו, ולא יידע מי מהצדדים לא השיב למכתבו של הפקיד.
על פניו ההליך נראה מסובך כלשהו. אבל כנראה שההגינות וההוגנות במערכות משפטיות שונות נמצאת בדרגת חשיבות כזו, שההליך המסובך לעיל הוא חלק טבעי של העניין.

תאריך:  03/10/2005   |   עודכן:  03/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אמיר חצרוני
המראות מכינוס מרכז הליכוד האחרון מוכיחים עד כמה לא נכונה הקביעה כי עדיף למדינה מפלגות גדולות וחזקות על פני קטנות ומגוונות    האידאולוגיה היחידה שנותרה באמת היא המירוץ לג'ובים, ואת זה יש במפלגות הגדולות בכמויות עצומות
מיכאל שרון
דומה שלא מעטים מהמורים הרוחניים בישראל, המטיפים לכך ש"הכל יחסי" והסבל מביא לטוב, הינם למעשה שרלטנים המגבירים את אקלים השחיתות וההתנערות מאחריות בחברתנו    להלן דבריו של מורה רוחני אופייני במקומותינו בשאלה שמפנה לו קורא: אם הבורא הוא כל-כך טוב ואוהב, איך הוא מאפשר שיהיה פה רע כל-כך? והשגותי בנושא, המצביעות על אפשרותה של שרלטנות ששכרה בצידה תוך מלל נישגב, נימלץ ורהוט
משה קצב
ברכת נשיא המדינה לשנה החדשה    כ"ה אלול תשס"ה 2.10.2005
עו"ד אברהם פכטר
החלטת מח"ש לפתוח את תיק אירועי אוקטובר לבדיקה מחודשת היא ללא ספק נסיגה טקטית של היועץ המשפטי לממשלה    הלחץ הציבורי, שביתת הרעב של מנהיגי המגזר הערבי והביקורת המשפטית עשו את שלהם    הבדיקה המחודשת היא שכפ"ץ משפטי    הפיתרון: הקמת צוות בדיקה חדש בראשות שופט בדימוס
אביחי שרון
הילד עודאיי טנטאווי, שנהרג בסוף השבוע על-ידי חיילי צה"ל במחנה עסכר בשכם, הוא עוד תוצאה של מחדל צה"ל, שלא טורח לצייד את חייליו באמצעים לפיזור הפגנות והפרות סדר, שאינם גורמים להרג מפירי סדר    זה קרה באינתיפאדה גם ביחידה שאני שירתתי וביחידות אחרות    חבל שמערכת הביטחון והציבור אדישים למתרחש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il