X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מהיכן שואב ארגון טרור את כוחו? איך קורה שקבוצה קטנה של אנשים בעלי יכולות מוגבלות ונשק פרימיטיבי - מצליחים למוטט ולהחריד מדינות וחברות שלמות החזקות מהן פי כמה.
מסתבר שבזירת הקרב שבין ארגוני טרור ובין מדינה ריבונית יש יתרון עצום לטרוריסטים, ודאי כשמדובר במאבק במדינה דמוקרטית. יתרון זה, לדעתי הוא מלאכותי ובנקל יכולה וחייבת מדינה לסיים אותו כדי להתגבר על הטרוריסטים.
רוב המלומדים סבורים שדיני המלחמה הקיימים היום, שמקורן בשלהי המאה ה-19, ועיקרן בתקנות האג מראשית המאה ה-20 ואמנות ז'נווה מאמצע המאה - אינם עונים על מציאות של מלחמה מודרנית. דיני המלחמה, מיועדים למערכות צבאיות מסודרות ומוגדרות בהם ניתן להבחין בין אוכלוסיה ושטח "אזרחי" לבין חיילים ושדה המלחמה. בשל התפתחות כלי המלחמה יכולות הניוד והשימוש באמצעים צבאיים ארוכי טווח - קראו רבים לעדכן את דיני המלחמה.
הטרוריסטים, מנצלים את דיני המלחמה ככלי לפגיעה במטרותיהם. הטרור שואב את כוחו מחריגה מכוונת מדיני המלחמה. טרוריסטים פועלים בקרב אזרחים ונגד אזרחים, אינם מסמנים עצמם כלוחמים, עושים שימוש בנשק להרג מסיבי, גורמים סבל וכאב רב ככל שהם יכולים לאוכלוסיה אזרחית וכיוצ"ב.
אמנם פעולותיהם גרמו להם (עד כה) לאבד את השריון שמעניק הדין הבינלאומי ללוחמים מוכרים - ברם ויתור על שריון זה הפך אותם לקלי תנועה אל מול התנהלות מגושמת של מדינה הכפופה לדיני המלחמה.
הטרוריסטים הפכו את המאבק בטרור למשחק באותה מערכה כאשר לכל צד כללי משחק שונים ומנוגדים. כך, בשעה שפוגעים טרוריסטים באזרחים - הם חוסים בצלם של אזרחים אחרים כדי להימלט מפגיעה. בשעה שהם מפעילים נשק המוני כנגד אזרחים - הם קובלים על חיסול ממוקד המופעל כנגדם. בשעה שהם חוטפים אזרחים כקלפי מיקוח לשחרור אסירים - מוגשות עתירות לבג"צ כנגד "נוהל שכן".
מסתבר, שלא בכדי הפכה מדינת ישראל לחממה לארגוני טרור. הומניות היתר של ארגוני זכויות אדם למיניהם ושל מערכות האכיפה בישראל - הנציחו את יתרונם של ארגוני הטרור. בג"צ (3799/02) בהחלטתו בעניין "נוהל שכן" אישרר וחידד את הנשק האימתני ביותר של הטרוריסטים - אי השוויון במערכה. בג"צ כבר ציין לא אחת שבמאבק בטרור נלחמת הדמוקרטיה כשידה האחת כפופה לאחור, ובהחלטתו האחרונה כפף את ידה של הדמוקרטיה עוד יותר.
הפתרון שונה בתכלית. מדינות כמו ארה"ב, אנגליה הסיקו לאחר אירועי 11 לספטמבר - שיש לשנות את חוקי המשחק. ה-patriot act האמריקני וה-terrorism act 2000 האנגלי, נתנו בידי המדינה כלים ייחודיים וחדשניים למלחמה בטרור.
הגיע הזמן שגם מדינת ישראל שמאז הקמתה נאבקת בטרור - תשכלל את כלי הנשק העיקרי במאבקה, את כלי החוק ותיצור חוק מיוחד למאבק בטרור. חוק שיקבע את דרכי המאבק, האכיפה, המשפט והענישה כנגד טרוריסטים. חוק שיבטל את היתרון המדומה שיש לטרוריסטים במלחמתם כנגדנו.

הכותב, חבר במכון המשפטי לחקר טרור.
תאריך:  07/10/2005   |   עודכן:  07/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
לכאורה, אחרי כל ההכנות האלה משה כבר יכול להיפרד בשקט    הוא הכין אותנו היטב להמשך הדרך, צייד אותנו בהנחיות ובכוחות הדרושים כדי להתמודד בהצלחה עם פיתויי העולם הזה ועם נטיותינו הטבעיות להיענות לאותם פיתויים, וכל שנשאר לנו זה לשמור על הנתיב שהוא התווה לנו    אז למה זה לא ממש מצליח? למה אנחנו מסתכסכים שוב ושוב עם בורא העולם ומנהיגו?
עו"ד משה מכנס
יובל ברנדשטטר MD
כיצד להפריח את הנגב אליבא דשמעון פרס
אלכס לוין
בכל פינה של השלטון, של הממסד הבטחוני, הכלכלי, השיפוטי, אפשר לראות את הריקבון והשחיתות    אם איכפת לכם מהמדינה ומהמקום שאנחנו משאירים לילדינו, היכנסו לאתר הממשלה, קחו את כל מספרי הפקסים, הטלפונים והכתובות, והציפו את "נבחרי העם" בקריאה אחת גדולה - די
מוטי שפירא
על מאמרו המעולה של אסף ענברי, שמנתח היטב את החוליים אך נותן "רצפט" גלותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il