X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנשיא משה קצב "אותת" למזוז: נא להימנע מהעמדה לדין של מתנגדי ההינתקות גורס כי יש להגיש כתב אישום רק נגד מי שנקט באלימות כלפי חייל, שוטר או גורם ביטחוני אחר בידי הנשיא סמכות חנינה אם וכאשר יוחלט על הגשת כתבי אישום
▪  ▪  ▪
הנשיא קצב, מאותת

מזוז, יצטרך להחליט

מאות צעירים נעצרו במהלך יישום תוכנית ההינתקות. רבים מהם אף מתחת לגיל 18. רובם ככולם שוחררו זמן קצר לאחר מעצרם. כמה עשרות - ומדובר במיוחד בנערות ונערים, שוחררו רק בחלוף כמה שבועות, לאחר שהואילו להזדהות בפני גורמי האכיפה. עתה עומדת בפני הפרקליטות בכלל והיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, השאלה החשובה: האם להגיש נגדם כתב אישום, או להסתפק בצעדים שכבר ננקטו נגדם. היינו: המעצר והשחרור בערבות.
בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש מתלבטים בשאלה האם להגיש נגדם כתב אישום. שכן אין מדובר בעניין זניח, נטול עניין ציבורי: המדובר ביותר מ-1000 מעצרים שבוצעו, חלק ניכר מהם צעירים בני 25-15. כמה מאות מצויים ערב גיוס לצה"ל. החשש עתה הוא מהכתמת עתידם של אותם צעירים, דבר העלול למנוע גיוסם לצה"ל, ובעתיד אף למנוע מהם להשתלב בעבודה במסגרת מוסדות המדינה.
ההתלבטות אינה נקייה מפניות. היא נובעת, בראש וראשונה, מהלחץ שעדיין מופעל על המערכת המשפטית לבל תמצה איתם את הדין. על-פי החוק היבש, כל צעיר-צעירה שנכנסו לאזור הרצועה, בלא לקבל היתר מוקדם, ביצעו לכאורה עבירה פלילית; ומי מאלה שהתנגד באופן פאסיבי לפינויו מגוש קטיף, ביצע עבירה פלילית נוספת; ומי שגם התנגד בכוח ואף הרים יד על שוטר או חייל, ניתן להאשימו בעבירות חמורות עוד יותר. השאלה העומדת עתה בפני היועמ"ש היא: היכן לוותר ובמה להתמקד, היכן בעצם למתוח את "הקו האדום". האם למצות את הדין עם כל העבריינים לכאורה, או להתמקד רק באלימים שבהם.
יודגש, כי היועמ"ש טיפל ברגישות יתירה במתנגדי ההינתקות. הוא איפשר גם לבכירים שבהם, ובהם ראשי יש"ע, למתוח את החבל עד שאיים להיקרע, ואז העמידם במקום. כך הוא נוהג גם עתה. בהנחיות לפרקליטות הורה מזוז לנהוג באופן מרוסן ולהימנע, ככל שניתן, מהעמדה לדין אלא אם מדובר בעבירות חמורות.
סוגיה זו נשקלת עתה בכובד ראש, גם בשל "האיתות" הסמוי עתה מן העין מצד נשיא המדינה, משה קצב. נודע לי, כי הנשיא הבהיר ליועמ"ש מזוז כי הוא מצפה מהפרקליטות להתחשב בנסיבות המיוחדות, ולהימנע, ככל שרק ניתן, מהגשת כתב אישום נגד מתנגדי ההינתקות. "הקו האדום", הבהיר הנשיא, הוא אלימות: כל מי שנהג באלימות כלפי חייל או שוטר או בעל תפקיד ממלכתי, לא יוכל להנות משום הנחות. מכל מקום, הנשיא לא יתערב, במקרה כזה, גם אם יוגש נגדו כתב אישום.
בידי הנשיא אין לכאורה, בשלב זה, כלים כדי להתערב. שהרי סמכותו מוגבלת למתן חנינה לאחר שהוגש כתב אישום, ובדרך כלל - לאחר שהנאשם הורשע ודינו נגזר. וכאן, כאמור, טרם הוגשו כתבי אישום נגד רוב-רובם של מתנגדי ההינתקות שנעצרו ושוחררו.
נשיא המדינה טרם התערב רשמית, גם לא פומבית. ולא במקרה: עד כה אף לא הוגשה לנשיא בקשה רשמית למתן חנינה גורפת. אומנם נכון: יו"ר ש"ס, אלי ישי, שוחח עם הנשיא קצב, בשמו ובשם הרב עובדיה יוסף, שביקש מהנשיא להתערב. אך בקשה רשמית, כאמור, טרם הוגשה.
ובכל זאת: מדוע מאותת הנשיא, כבר בשלב זה? נודע לי, כי הנשיא מסתמך על שני התקדימים הנודעים: שחרור הסטודנטים המצרים שהגיעו לבצע פיגוע בישראל. אלה שוחררו על-ידי המדינה בטרם הוגש נגדם כתב אישום, וזאת בתמורה לשחרור עזאם עזאם; ותקדים קו 300 - ההסדר שנעשה אז: הנשיא חיים הרצוג (ז"ל) הבטיח מראש ליתן חנינה לאותם אישים נגדם יוגש כתב אישום.
הנשיא מאותת, איפוא, על-מנת שלא להידרש לשימוש בסמכותו. נודע לי, כי הנשיא מצפה מהיועמ"ש שיוציא עבור כולם את הערמונים מהאש. היינו: שיימנע מהגשת כתבי אישום, אלא אם מדובר במתנגדי הינתקות שפעלו באלימות נגד חייל, שוטר או גורם ממלכתי אחר. ציפייה זו נובעת גם נוכח המצב החדש שנוצר: ההינתקות יושמה ללא שפיכות דמים ומבלי שנגרם נזק פיזי גדול, בלתי הפיך, למי מאנשי כוחות הביטחון. לשם דוגמה: בהפגנות השבועיות בבילעין נפגעו עד כה יותר מעשרה חיילים. אחד מהם איבד עין, ועד כה לא ראינו את נוטרי שלטון החוק התובעים את העמדתם לדין של אותן עברייני בילעין.

תאריך:  08/10/2005   |   עודכן:  05/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחמיה תנא
רק כלכלה חופשית תבטיח המשך צמיחה
נרי אבנרי
ד"ר אסף מידני
נדמה כי כולנו אימצנו את מדינות הזיגזג - כמו מני מזוז בפרשת אוקטובר 2000, כמו הוועדה למינוי שופטים בפרשת השופטת מהצפון    לא לנצח נוכל להתנהל כך. זה מתכון בדוק לאנרכיה
עו"ד שי גלילי
עו"ד זאב דסברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il