X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין כמו סטטיסטיקה כדי לשקף את המצב החברתי בישראל: רבע מהמעוניינים ללמוד באוניברסיטה לא יודעים ממה יממנו את הלימודים זה אומר עלינו הרבה, עלינו ועל מנהיגינו וגם על בני מזל ועל חסרי מזל
▪  ▪  ▪

היום קראתי על בני המזל, אלה שבהגרלה הגדולה הרוויחו ביושר ובגדול. הם זכו בפרס שמעטים יכולים לכמת אותו, אולם אין עוררין שהפרס הוא לחיים.
הכתבה היתה משמחת אותי אלמלא גרמה לי לבכות על מר גורלם של אלה שלא זכו בפרס, אלה שימשיכו בחייהם בלי סיכוי או אפילו בלי לדעת שיש סיכוי, כלומר ללא האפשרות לבחור.
קראתי ש"יותר מרבע מסך המעוניינים ללמוד באוניברסיטה ציינו שהם לא יודעים איך יממנו את הלימודים, או שאין להם דרך לעשות זאת" (YNET 09.10.05). בסוף הכותרת הוסיפו גם בדיחה טובה: "למרות ששינוי דאגה להגדלת תקציב האוניברסיטאות, במציאות לא נראה שינוי".
הסיפא הזכירה לי את הצפרדע, שבטוחה כל חייה בביצה שאיזה נסיכה חתיכה תבוא יום אחד, תיתן לה נשיקה והיא תהפוך לנסיך חסון ויפה טוהר. הזוכים הגדולים בפרס היו אלה שהצליחו לעמוד בתנאי הסף של האוניברסיטה אולם חוששים או יודעים שאין באפשרותם לעמוד בתשלום הכרוך בכך.
המפסידים כמו תמיד, הם סטטיסטיקות: "ב-2004 47.8% מבני/ות 17 היו זכאים/ות לתעודת בגרות" (מרכז אדוה, זכאות לתעודת בגרות לפי יישוב 2003/4). לסטטיסטיקאים יש ניסוח יותר כואב לנתון - כל אזרח שני במדינת ישראל לא יהיה בעל תעודת בגרות (בשנים הנראות לעין). זה נתון מעודד לפני ששומעים כי "שיעור תעודות הבגרות שאינן עומדות בדרישות הסף של האוניברסיטאות הינו 15.6%. (מישהו אמר מכללות?).
בשביל להבין את התמונה כולה ומי שממש משעמם לו ותקפה אותו אחריות חברתית קלה לעת ערב, אני ממליץ להיכנס לאתר של "מרכז אדוה" ולקרוא את נתוני הזכאות לתעודת בגרות לפי יישוב (2003/4).
עכשיו מתמטיקה פשוטה: אם נחשב את שיעור המתקבלים לאוניברסיטה ונעמיד אותו לצד מי שבכלל לא עומד בנתוני הסף של האוניברסיטה, נראה כי הראשונים זכו בפיס עולם.
פילוח ההשכלה הגבוהה בישראל מייצג את מי שהתקבלו לאוניברסיטה ועכשיו נותרה בעיה קטנה איך לממן את זה, אבל המפסידים הגדולים בהגרלה הלאומית הזו הם אלה שאנחנו כאזרחים ובראשנו הממשלה "לא סופרים אותם ממטר".
אני חוזר ומהרהר בהצלחה הישראלית הבינלאומית בהתמחות ויצוא של ידע: בביטחון, בחקלאות, במחשבים, וברפואה (אני כותב שורות אלה ביום בו ממציא החיסון לסרטן הרחם מכנה את עצמו "ישראלי לשעבר"). אנחנו כל כך מצליחים בהרבה תחומים יחסית לגילן של הארצות הסובבות אותנו, אילו רק היינו מגדילים את שיעור זכאי הבגרויות ל-70%, אולי אפילו נחלום ל-90%, מתוך כמה מהם נוכל לבחור את המנהיגים שלנו. נכון שבגרות היא בחינה, אבל היא גם מראה חדה וברורה של מה שאנחנו עושים לעצמנו.
ה"רולטה החברתית" פשוטה מאוד. העפלתם לשם, נולדתם שם, הפסדתם, היגרתם משם, הימרתם. כי כמו ברולטה, זה עניין שכל כולו מזל. נראה לי שמזל נוטה להתאזן עם סטטיסטיקה, שאין תוכניות ושלא חושבים על מחר.

תאריך:  10/10/2005   |   עודכן:  10/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
בשביל הוולבו והשררה הפך ח"כ רוני בראון את עורו ומ"איש של ביבי" עבר להיות אחד מנאמניו הקרובים של שרון    כוכב בראון-חברון מכר את האידאולוגיה עליה התחייב תמורת חופן כיבודים ותפקיד של שר מיועד    ולא רק הוא - גם זאב בוים עבר את המהפך
יונה בוימפלד
עידן יוסף
השירות הבולאי השיק את הסדרה החדשה של בולי השנה החדשה    בסדרה נראים בולים המציינים את ששת סדרי המשנה    שלושת הבולים הבאים בסדרה יופיעו בשנה הבאה
עו"ד גולדבלט משה
אין חולק על חשיבותם של גופים ציבוריים ועמותות הפונים לבג"צ שימנע עוולות ומעשים פסולים של השלטון והרשויות אבל גם בהן עלול ליפול דופי וניגוד אינטרסים    הגיעה העת לחשיבה מחדש בכל הנוגע למעמדו של העותר הציבורי [חלק שני]
עו"ד אברהם פכטר
החלטת בג"צ שמה קץ לנוהל שכן, שהופעל משך חמש שנים    מבחינה משפטית יבשה הנוהל מנוגד למשפט הבינלאומי העכשווי אלא שהוא הציל חייהם של חיילים רבים ופלשתינים חפים מפשע    הבעיה אינה בנוהל - אלא בחוק הבינלאומי הישן, המפגר אחרי המציאות המתפתחת, וחבל שבג"צ לא פרץ את הדרך אל המציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il