X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

על-פי הסטטיסטיקה בכל עשרה ימים נפרד חייל צה"ל מחייו באופן יזום. ההתאבדות בצה"ל מחזיקה במקום הראשון בטבלת גורמי המוות, לפני נפילה בעת מילוי תפקיד ולפני מוות במסגרת אימונים. רק מתחילת השנה התרחשו כבר 30 התאבדויות.
קל מאוד להפנות אצבע מאשימה לעבר צה"ל בהתעלמות מהתופעה ובאוזלת יד מתוקף היותה מסגרת לאומית נוקשה, אך אנחנו כחברה מתעלמים מכך שההתאבדויות בצה"ל מהוות רק 10% מסך ההתאבדויות בשנה ויותר מכך שרובן אינן קשורות ביסודן לשירות במסגרת צבאית.
בשנים האחרונות רווחה הדעה כי צריך להשליך על צה"ל את האחריות החברתית. הדבר בא לידי ביטוי בכל תחום חברתי: סמים, קליטת עלייה, תאונות דרכים, התנהגות והתאבדויות. הציפיות והסטנדרטים שלנו כחברה מצה"ל הנן מאוד גבוהות ובמקביל מעצמנו שואפות ל-0. נכון, צה"ל יכול לשמש ככלי בידי החברה בנושאים חברתיים אך לא כפיתרון, הפיתרון בסופו של דבר נמצא בידנו וצה"ל הוא רק חלק ממנו. אולי זו דרכה של הממשלה למנות את השעיר לעזאזל כפי שהיא עושה זאת כבר במשך תקופה ארוכה על-ידי ועדות חקירה. אבל זו לא צריכה להיות דרכה של אזרחי המדינה.
בנושא התאבדויות בצה"ל נכתבו מאמרים רבים, העיתוי בהם חיילים בוחרים להתאבד, האם היו להם כוונות התאבדויות קודם לכן, האם הן נגרמו בעקבות המפקדים, האם לסביבה שמחוץ לצבא הייתה השפעה על ההחלטה, כיצד בחרו להתאבד אותם החיילים ועוד הרבה כאלה, בסוף כל מאמר כזה מובאות התבטאויות מהסוג "רבים מאלה שמכירים מקרוב את היחס של צה"ל לתופעת ההתאבדויות של חיילים, סבורים כי לא נעשה די כדי להפחית את מספר המתאבדים, ובכך להציל חיים. למעשה, הם סבורים שלא נעשה אפילו המינימום ההכרחי כדי לעצור את הקזת הדם המיותרת." (NRG, 18.06.05, עמיר רפפורט).
לא נעשה המינימום ההכרחי? מנגנון תנאי-שרות, רשת הפסיכולוגים, העלאת מודעות, הכנת סגל, עידוד החיילים לבטא מצוקות, סדנאות, השתלמויות, צמצמום זמינות כל הנשק, כל שרותי הפרט, השקעת משאבים בקרב אוכלוסיות במצוקה ולקחי חקירות מצ"ח שיושמו, הלא זה קצת יותר מהמינימום? יש האומרים שמרוב הפעולות הננקטות לשם צמצום פערים חברתיים מאבד צה"ל מעקרונותיו כצבא ונהפך לאיטו לסוג של "מדינה דמוקרטית לדוגמא".
האם החברה עושה את המינימום ההכרחי? מלבד לעמותות ער"ן, סה"ר ואשנ"ב שהן עמותות בעלות אופי פסיבי, לא קיימת שום יוזמה חברתית או מדינית לצמצום התופעה במדינה ובצה"ל, להיפך, החברה רק מקשה יותר על חייליה.

תאריך:  23/10/2005   |   עודכן:  23/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
ההסבר הכוללני של ההפתעה במלחמת יום הכיפורים אינו מחזיק מים – לנוכח עובדות חדשות, הצצות מהארכיונים    כנראה, אין מנוס מלהניח, שההנהגה הישראלית ידעה על המתקפה הערבית    האם הייתה הסכמה על תוכנית "מחטף מילאנו" ברוחו של קיסינג'ר?    לדעתי, ההסבר הטוב ביותר למה שאירע במלחמת יום הכיפורים הוא תרבותי    בנוסף, הטמטום הישראלי היה במיטבו ערב המלחמה ובמהלכה
עו"ד משה מכנס
על-פי הכללים שקבע בג"צ בדחותו את עתירת נאמני הר הבית לעלות להר משום שהם מעוררים פרובוקציה, כך על המשטרה לאסור על האלוף אלעזר שטרן את הכניסה לרחבת הכותל המערבי, שהרי גם הוא מעורר פרובוקציה
אפרי הלפרין
פרויקט תרגום ספר החוקים לשפת הילדים, יוזמה, אשר במבט ראשון ואפילו במבט שני, נראית מאד מאד מבורכת, הופכת להיות חלום של בלהות – כאשר מתעמקים בסכנות המרובות שבה, בייחוד לאחר שנחשפים לדעותיה של מנהלת העמותה המובילה את הפרויקט
עו"ד משה מכנס
ספר חדש שיצא לאור, ע"י שני גמלאי ה"מוסד", מייחס לגולדה מאיר ולמשה דיין מעשה-זדון שאינו מתקבל על הדעת: ידיעה-מראש כי מלחמת יום הכיפורים עומדת לפרוץ, והימנעות מודעת מנקיטת צעדים למניעתה
יובל איסקוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il