X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העברת מינהל מקרקעי ישראל לידי שר התיירות אברהם הירשנזון כפרס על נאמנותו לראש הממשלה ממחישה עד כמה מזלזלת המדינה באחד המשאבים החשובים ביותר שלה - הקרקע יותר משזה מעיד על המדינה, זה מעיד על הפוליטיקאים שמנהלים אותה
▪  ▪  ▪

הקמת וביטול משרדי ממשלה וגופים ציבוריים שונים וכן הכפפתם לשרים שונים מהווים "אבן יסוד" ב"ניהול הפוליטי" של המערכת הציבורית. אין זו המצאה ישראלית. הדבר נהוג גם במדינות מערביות ומתקדמות בעלות מבנה משטר כישראל, אם כי במינון נמוך הרבה יותר. ככל שהמדינה נאורה יותר ויודעת להעריך את הצורך במינהל ציבורי יציב ומודרני - כן "העברות והכפפות" אלו תכופות פחות.
אין בידי מחקר המכמת את שיעור "ההעברות" הפוליטיות הללו, כך שאינני יכול להצביע על מיקומה של ישראל במפת הזילות הפוליטית במערכות ציבוריות, אולם אין ספק שהעברת מינהל מקרקעי ישראל "להירשזון" יש בה משום הכרזה ושדר בוטים וישירים, גם למערכת הפוליטית (על כל "פעיליה") וגם לאזרחי ישראל, כי פוליטיזציה של מערכות ציבוריות מקצועיות מקבלת לגיטימציה גלויה של ממשלת ישראל.
על-פי דווחי העיתונים, ואין צורך בהם כדי להבין זאת, המטרה היא לתת "פיצוי" להירשזון על תמיכתו הלא מסוייגת באריאל שרון ראש הממשלה. ומהו פיצוי זה? התשובה לכך ברורה. מינהל מקרקעי ישראל אינו רק פוטנציאל למינויים פוליטיים ולמקורבים, אלא בראש וראשונה שולט וחולש על אחד המשאבים החשובים ביותר, והיקרים ביותר במדינת ישראל - הקרקע.
אין כמעט אדם במדינת ישראל שאינו חולם על "יחסים" עם מינהל מקרקעי ישראל. "צבא" של מאכערים כבר פועל שנים בשטח, מכיוון שבלעדיהם לא ניתן לפצח את הבירוקרטיה הנוקשה של המינהל. אולם לא רק בגין זה עובדים מאכערים אלו, אלא משום העובדה שרק באמצעותם ניתן לקדם אינטרסים של יזמים, קבלנים, אנשי עסקים, פקידי רשויות מקומיות ו"סתם" אזרחים באותו משאב יקר.
כלומר, הממשלה אומרת בגלוי: הירשזון ידידינו. אנו מפקידים בידיך את אחד הגופים הרגישים והחשובים במדינת ישראל. אנו מקווים שתמצא את הדרך "לנצל" משאב חשוב זה לטובתך. מגיע לך. עשית עבודה מצוינת עבור ראש הממשלה. לא כל כך חשוב לנו שתייעל את העבודה, לא כל כך חשובים לנו אזרחי המדינה והיזמים הכורעים תחת הבירוקרטיה והסחבות במינהל. אנחנו מודעים לכך שאין כל קשר (אלא מועט בלבד) בין תיירות לניהול קרקעות המדינה - אולם למי זה חשוב. העיקר שתהנה. ואם אתה תהנה - גם אנחנו נהנה. ואל תשכח גם למנות מנכ"ל משלך (ומשלנו) למינהל...
כאשר עבר המינהל בשעתו ממשרד החקלאות למשרד השיכון ולמשרדי התשתיות, ראש הממשלה והתמ"ת - ניתן היה עוד לזהות קשר מסוים ליעדי מינהל מקרקעי ישראל. קשה מאוד, ואף כמעט בלתי ניתן, למצוא קשר בין משרד התיירות ומינהל מקרקעי ישראל.
יש משום מהלך זה הפחתה משמעותית של החשיבות שנותנת הממשלה לניהול ענייני המדינה. זה אפילו מקומם. אולם יותר מכל, יש בכך "סימן ואות" גם למערכת הפוליטית וגם לאזרחי המדינה, כי בכל מה שקשור למערכות ציבוריות - הכל כשר!
אין בדברים אלו כדי להטיל דופי בשר אברהם הירשזון. יתכן אף שהוא יוכל להביא לשיפור משמעותי במינהל (אחרי שנים של הצעות לרפורמה שאף אחת מהן לא בוצעה ממש). אולם עם הרמז העבה שהוא קיבל מהממשלה תהיה לו, ולעוזריו ונאמניו הפוליטיים, כמעט גושפנקא לעשות במינהל מקרקעי ישראל ככל העולה על רוחם, ולהפכו ל"מינהל הפוליטיקאים בישראל".

תאריך:  31/10/2005   |   עודכן:  31/10/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד טירה
הכרזתו של אבי נימני כי יפרוש אם קשטן ימונה למאמן נבחרת ישראל היא סיבה טובה למנות את קשטן    נימני הוא שחקן איטי שגורר את הנבחרת למשחק איטי וכושל מול נבחרות מודרניות ומהירות    לגרנט לא היה כוח לנפות אותו מהנבחרת, אם נימני ימלא את הבטחתו, קשטן אפילו לא יצטרך להתאמץ
אריאל שרון
דברי ראש הממשלה, אריאל שרון, בפתיחת מושב החורף של הכנסת 31.10.2005 - יום שני כ"ח תשרי תשס"ו
ארז רואימי
הייתי במילואים בירוחם יחד עם תשעה חבר'ה שכל אחד מהם הביא עימו מהאזרחות כישורים וחריצות שעשו רק טוב לעיירה    קידמנו פרויקטים, סייענו בפיתוח, הבאנו תנופה, כמו המחזור שהיה לפנינו וכמו המחזור שהגיע להחליף אותנו    חלום שחלמתי על מילואים מועילים באמת. היכולת קיימת, אם רק יהיה רצון
עו"ד עפר טויסטר
האם מספרה יכולה להיכלל תחת החלטה של החלטה של עיריה לאשר שימוש חורג למשרד? הוועדה המקומית בחיפה חשבה שלא ודחתה את בקשתו של המשתמש, וכך גם ועדת הערר    בית המשפט המינהלי חשב אחרת    מתוך היומון "כל יום"
בועז מושקוביץ
אפרים סנה שולח דוא"ל-זבל, קריאתו מעלה תהיות    רק מכתב אחד אני מעוניין לקבל ממך, חבר הכנסת סנה...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il