X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד ארוכה הדרך לחירות. אין צורך להיבהל ולהזדרז, עד אשר יוחלט, אם בכלל - יש לעבור דרך משפטית מסובכת תורת הקונספירציה שוב פורחת. שאלת ה"סרק סרק" לא פתורה עדיין. משפט חוזר - איך ומתי?
▪  ▪  ▪

שאלת הכדור השלישי או החור השלישי מקדימה בחולצתו של רבין ז"ל, בהחלט מעניינת, מעוררת שאלות, למרות שכביכול הנושא נבדק על ידי המשטרה ועל ידי ועדת החקירה הממשלתית - בראשות השופט שמגר.
ובכן, מדוע מעוררת הסוגיה רעש ציבורי ותקשורתי כל כך גדול? כנראה מפחד שאולי הרוצח מצא סדק משפטי או פרוצדורלי שיכול להביא לניסיון לערער את ההרשעה.
שרת המשפטים, הגב' ציפי לבני, סבורה שיש כאן התרסה של משפחת יגאל עמיר כנגד המערכת המשפטית. אולי, אבל זה לא מוריד ממשקל הבקשה, שהיא לגיטימית, ובמידה ויש לה בסיס משפטי ואינה סתם גחמה תקשורתית, היא במסגרת זכותו של כל נאשם מורשע, כולל רוצחים, מתועבים ככל שיהיו, לחפש מוצא משפטי פרוצדורלי כדי להתחמק מנשיאת עונש כבד או לצמצמו, וכדאי לזכור שכבר היו דברים מעולם, בעולם הרחב וגם אצלנו.
האם מדובר בבקשה של המשפחה כדי לעורר מודעות לנושא של חנינה עתידנית? זה בהחלט אפשרי. לפי סקר של ד"ר מינה צמח 20% מהאוכלוסיה סבורים שבעתיד יש סיכוי למתן חנינה. זה נתון מדאיג, מסוכן ומפחיד.
האם יש סיכוי ממשי למימוש האופציה של משפט חוזר או חנינה? לגבי משפט חוזר - הכל תלוי בעובדות החדשות ובממצאים חדשים, אם אכן קיימות כאלה. לגבי חנינה - ברור שהמשפחה לא תזנח את הנושא ומי יודע מה יוליד העתיד בעשור הקרוב או הבא אחריו. שהרי כל עוד האדם חי ונושם, יש לו תקווה. וכנראה על כך, חשבו גם ראש השב"כ דאז כרמי גילון והרמטכ"ל דאז אמנון ליפקין-שחק, כשהצהירו כי יגאל עמיר היה צריך למות בשלב של ניסיון הירי ובוודאי שלאחר ביצוע הירי. הישארותו בחיים מצטיירת ככשל ביטחוני.
מה שברור הוא כי בהתאם לנהלים המבצעיים ומטרתם של מאבטחי ראש הממשלה ,זאת המטרה. למנוע מתנקש לבצע את זממו ולירות בו לאלתר.
לגבי שלושת החורים בחולצתו של רבין ז"ל, הרי בית המשפט וגם ועדת החקירה קבעו חד משמעית שהוא נורה בגבו בשני כדורים והכדור השלישי פצע את המאבטח רובין.
יגאל עמיר הודה שירה שלושה כדורים, רק שניים נמצאו בגופו של רבין ז"ל, ולכן שאלת החור הנוסף היא בהחלט סוגיה מעניינת. ד"ר היס, הפתולוג הממשלתי, טוען כי החור הקדמי בחולצה אינו מכדור. יתכן מאוד אך יש לקבוע זאת בוודאות מוחלטת.
שאלה נוספת העולה מן הממצא הזה היא האם היתה גם פגיעה בגוף מלפנים, במקום שנתגלה החור בחולצה. אם כן - מה הנזק שגרם. ואם לא - מה מקורו, סיגריה? אולי.
בכל מקרה, תיאוריית הקונספירציה שוב פורחת, לרבות הטענה ששני אנשים ירו בראש הממשלה. איך שלא יהיה, שאלת הצעקה "סרק סרק" שאולי הצילה את החיים של יגאל עמיר עדיין לא נפתרה ולא ניתנה על כך תשובה מספקת וחד משמעית. ככל שמתעמקים באירוע, כך מתחיל הסיפור להיות דומה לפרשת "רצח קנדי" שעדיין התעלומה שלו לא נפטרה במלואה.
גם הסרט שצולם על ידי צלם חובב, ובו כל הקטע של ההכנה לירי, הירי עצמו בזמן אמת והמעצר במגרש החנייה, לא הראו ירי משני מקורות או זיהוי שני יורים ולא זיהו את האיש שצעק "סרק סרק", כך שהתעלומה עדיין בעינה.
ולגבי השאלה המרכזית - האם יש סיכוי למשפט חוזר? מי שנשפט בעניין פלילי בצורה סופית ניתן לקיים משפט חוזר אם נתקיימו מספר עילות שנקבעו בחוק בתי המשפט סע' 32.
נשיא בית המשפט העליון, סגנו או שופט עליון אחר שקבע הנשיא, יכול לקבוע כי בית המשפט העליון או בית משפט מחוזי (לרוב זה בית משפט מחוזי, אלא אם מדובר בהליך פרוצדורלי) - יקיימו משפט חוזר.
העילות העיקריות הן אלה:
א. בית המשפט פסק כי הראייה מהראיות שהובאו במשפט יסודה בשקר או זיוף, ויש יסוד להנחה כי אלמלא ראייה זו היה מקום כדי לשנות את תוצאות המשפט.
ב. הוצגו עובדות או ראיות העשויות לבדן או בהצטברותם לראיות שהיו במשפט לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון.
ג. אדם אחר הורשע בינתיים בביצוע אותה עבירה כעולה מהחומר, וכי המורשע הראשון לא ביצע את העבירה.
ד. נתעורר חשש של ממש כי בהרשעת הנידון נגרם "עיוות דין". עילה זו - הוספה לאחרונה על ידי בית המשפט העליון, כפי שנוסחה בפרשת ברנס שזכה למשפט חוזר על רצח וזוכה.
עד היום היו בארץ מספר מצומצם ביותר של משפטים חוזרים ממש (להוציא תיקים פרוצדורליים של טעויות משפטיות בהן היתה הסכמה של הפרקליטות והסניגוריה על זיכוי), ביניהם בן-אבו, ברנס, רצח הילד דני כץ, משפט חבורת נאשמי מע"צ, שהתאפשר לאחר שקצין משטרה התוודה לאחר שנים על חקירה אלימה, הוצאת הודאות במכות ועינויים ובידוי ראיות.
כלומר, אפשרות תיאורטית למשפט חוזר קיימת בכל משפט פלילי. היכולת לשכנע את בית המשפט העליון כי אכן נתמלאו אחת מן העילות שפורטו לעיל, היא מצומצמת ביותר.
האפשרות הנוספת, פרט למשפט חוזר, היא חנינה נשיאותית. הנשיא קצב הודיע שלא ידון בבקשה מסוג זה וגם ימליץ לנשיא הבא אחריו לא לדון בכך. אבל מי יודע מה יוליד העשור הבא או הבא אחריו, מי יהיה בשלטון, מי יהיה הנשיא, מה תהיה האווירה במדינה.ואם ישוחררו מחבלים עם דם על הידיים ויטענו שיגאל עמיר, על תקן מחבל יהודי - זכאי גם הוא לחנינה?
אני רק מקווה שמי שחי במדינה ביום שראש הממשלה רבין ז"ל נרצח בכיכר, לא יראה את היום בו יגאל עמיר יעזוב את הכלא, אם בכלל.

תאריך:  06/11/2005   |   עודכן:  06/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבן לבר
השריפה במפעל "סטארפלסט" הביאה לכך שמאות עובדים נותרו לפתע ללא מקום עבודה אבל גם סיפקה סיפ]ור על עובד גיבור שסיכן את חייו להציל מידע דיגיטלי חיוני    חברות החפצות להימנע מאובדן מידע כזה, העלול להביא להתמוטטותן, חייבות לנהל גיבוי ואחסון מקצועי של קלטות הגיבוי מחוץ לאתר החברה
ד"ר אסף מידני
ביתו של חברי נפרץ ונגנבו ממנו מפתחות ומכשיר סלולרי    לא אסון, זה קורה הרבה. אלא שהגנב, ברוב חוצפתו, התקשר להבטיח שישוב לסיים את המלאכה ולגנוב את רכבו של חברי    חברי הזעיק משטרה אבל שם עסוקים מכדי לטפל בגנב קטן שאפשר להשיג בטלפון    המסקנה: אף אחד לא מטפל בביטחון שלנו
ספי סגל
תומכי אוסלו בתקשורת מעוניינים בטשטוש האבחנה בין שני המושגים מפני שרק הוא מאפשר להם לגייס אמצעים ממלכתיים לצורך הסתת מחצית העם נגד מחציתו האחרת
יצחק ג'קי אדרי
העסקת עובדים על-ידי חברות וקבלנים בתחום כוח האדם הוסדרה בחוק. ואולם, ניתן לחמוק מתחולתו של חוק העסקת עובדים על-ידי קבלני כוח אדם, כאשר היחסים העסקיים מוגדרים לא כהספקת כוח-אדם, אלא כהספקת שירות או עבודה
עו"ד משה גולדבלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il