X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סרן ר' יצא זכאי מהריגת הילדה בת ה-13 ליד מוצב גירית אבל צה"ל והחברה הישראלית כולה אשמה המה בדיוק עלינו האזרחים להיות גאים: בכך שחיילינו פעלו כמו רובוטים? בכך שלא חיכו לזיהוי ודאי וחוררו ילדה? או אולי בכך שהמ"פ פעל על-פי הנהלים?
▪  ▪  ▪

לא ברור מדוע "זיכויו של סרן ר' מעיד על מוסריותו של צה"ל, כפי שצוטט קצין בכיר בדרגת תת-אלוף.
לפנינו היקש תמוה, כי מה לילדה הרוגה בת 13, מ"פ זכאי וצבא מוסרי? איך שוב מגיח צה"ל מערפל "הפעילות המבצעית" ומסביר לכולנו, האזרחים, מהו מוסר?
מעט מדי ומאוחר מדי אנו מגלים כי בשמנו פועל צה"ל על-פי שתי מערכות מוסריות - האחת יפה לחדרים ממוזגים תחת אור הניאון והשנייה יפה לעולם המבצעי האמיתי. ובכן, בעיה. קודים מוסריים לא מעוצבים בהתאם למציאות. הם עומדים במבחנה. לכן הם נשארים טהורים ונקיים ואנחנו מתלכלכים בשאיפה לשמור על קווים אדומים ושפויים. צה"ל נכשל ברגע שוויתר על המוסר כערך בלתי תלוי והתחיל להגמישו ולהתאימו לגזרות שונות ולהוראות פתיחה באש אקראיות.
ילדה בת 13 נהרגה ולשופטים נראה יאה לספר לנו כי "ראוי שגם התקשורת תכיר במגבלותיה, ובמיוחד אמורים הדברים כאשר עסקינן בפעילות מבצעית שמחייבת הבנה על בורייה וידע מקצועי, שלא תמיד קיים אצל העיתונאים שמבקשים לעשות כך". בית דין יקר, לא לשאלות מבצעיות נדרשה כאן התקשורת כי אם לשאלות מוסריות, ועליהן אין לצבא מונופול. נהפוך הוא.
צה"ל מכבס ומייבש ומכבס מושגים כמו "וידוא הריגה", "נטרול איום", "שטח השמדה" ו"שימוש בלתי חוקי בנשק" ואנחנו האזרחים אמורים להנהן ולהיות גאים. במה בדיוק? בכך שחיילינו פעלו כמו רובוטים? בכך שלא חיכו לזיהוי ודאי וחוררו ילדה? או אולי בכך שהמ"פ פעל על-פי הנהלים?
סרן ר' טען במשפט: "לא חשבתי על כלום חוץ מזה שאני צריך להדוף את המחבלים, להרחיק את האיום ולוודא שקו המגע לא ייפרץ, כמו שקרה במורג". כל מלה באבן. רק שלא היו מחבלים, איום וקו מגע שעומד להיפרץ. אנו נשארנו לבסוף עם ילדה הרוגה בת 13 ומ"פ זכאי. מה לזה ולמוסריות?
סרן ר' יצא זכאי. צה"ל והחברה הישראלית כולה אשמה.
אנו אשמים בכך שנתנו לכל מנגנוני הפיקוח והביקורת, הן בצבא והן בחברה האזרחית, לקרוס מול עינינו. שוב אנו שומעים משופטים כי חקירות מצ"ח לא מקצועיות והפכו לבדיחה עצובה. אך בעיקר ומעל הכל אנו כולנו אשמים כי המשכנו לשלוח עוד דורות של צעירים לאזור דמדומים, כשלא ממש בא לנו גם לדעת מה זה אומר. המצאנו מכבסת מילים משוכללת כדי להסתיר את כל מה שלא נעים לשמוע. במקום לדבר על שטחי השמדה וילדה בת 13 שנהרגה בשם מדינת ישראל, דיברנו על חריגים ושימוש בלתי חוקי בנשק. שופטי בית הדין הצבאי זיכו אתמול (15.11.05) את החריג התורן אך אל לנו לחשוב כי זה משחרר את כולנו מהדיון האמיתי.

יונה בוימפלד הוא ממקימי "שוברים שתיקה"
תאריך:  16/11/2005   |   עודכן:  16/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם ברוד
ככל שהאדם מאמין יותר בקב"ה, כך הוא מגלה דבקות רבה יותר גם בעניינים שבין אדם לחברו    אברהם אבינו, המאמין הגדול, הוא גם דמות-מופת מיוחדת במינה של איש-חסד
יונה סוקולובסקי
על אמונה ודת, על קדושים, על היסטוריה וכסף, על הכחשה ממניעים זרים ועל וטיפשות
גורי גרוסמן
כך נהג אב משתפן המתנכר לבניו, המשיב להם רעה תחת טובה, הבורח מן האחריות, הרוחץ בניקיון כפיים, ובמקום להילחם כאריאל למענם, הוא חורש על גבם כשהם שוכבים על הגדר למענו, מתנתק מהם, כמו בהינתקות ההרסנית מ-26 יישובים פורחים
נרי אבנרי
כדי לקדם עוד ועוד נסיגות וכינון מדינה פלשתינית מגייס השמאל את "מורשתו" של רבין כאילו היה דוגמנית לקידום מכירות    רק שכחו שרבין מעולם לא נקב במלים - מדינה פלשתינית
אליקים העצני
כל כך הרבה סימני שאלה מתרוצצים בפוליטיקה הסוערת כאן: לאן הולכת מפלגת העבודה, לאן הליכוד שהחריב ישובים בגוש קטיף, מה יקרה לנתניהו שנתן ידו לגירוש ומה יעשה עוזי לנדאו החף משחיתות, וגם - איך ישפיע עמיר פרץ על המערכת    אולי תורת המשחקים של פרופ' ישראל אומן יכולה לתת תשובות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il