X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפני שלוש שנים הכל נראה אחרת: התרסקות בועת ההיי-טק עוד לא שקעה למעמקי התובנה החברתית-מעמדית של כולנו ותוצאות המדיניות הכלכלית עוד לא הובנו כקטסטרופה חברתית. עם ישראל חשב ששינוי יביאו שינוי
▪  ▪  ▪

לפני שלוש שנים הכל נראה אחרת: בשלהי תקופה כלכלית טובה למעמד הביניים, כשהתרסקות בועת ההיי-טק עוד לא שקעה למעמקי התובנה החברתית-מעמדית של כולנו ותוצאות המדיניות הכלכלית עוד לא הובנו כקטסטרופה חברתית, עם ישראל חשב ששינוי יביאו שינוי. ביבי כבר היה מוקצה אז, מחמת מיאוס, וטומי לפיד על קהל בכירי מפלגתו שידר בשורה "אחרת" – מדיניות ניאו ליבראלית שמעבירה את הכסף מעניים לעשירים, מוגשת לכולנו על מגש התבטאויות מכובסות ומעוררות תיאבון.
מי שעוד לא הבינו שהתרסקות הבועה היא עניין מהותי, חשבו שיקבלו ככה את משרת ההיי-טק הנוצצת שלהם בחזרה. מי שהתחילו לחוש חסרון כיס בשל מדיניותו הכלכלית של ביבי, שמחו למצוא אשמים מחד ומושיעים מאידך. מי שראו בעצמם מעמד ביניים אולם חשבון הבנק שלהם התקרב יותר לזה של העשירון התחתון – חשבו שיוכלו לגשר בעזרתה של מפלגת שינוי על הפער. העיקר שנסלק מהשטח את הדתיים שבגללם אין לנו כסף, העיקר שבעלי ההון יקרצו לעברינו ויפזרו עלינו קצת אבק כוכבים.
בעצם, אין הבדל בין המסר של שינוי 2002 למסר של הליכוד בשנות השמונים – טלוויזיה לכל פועל. הפועלים של אז הם מעמד הביניים של היום: עובדים עבור כספם ולא גומרים את החודש. רק ההגדרות עברו את מכבסת המילים, המציאות נשארה במקומה. וטומי לפיד – כמומחה לתקשורת – יודע שלחמדנות קהל הבוחרים יש ערך אלקטוראלי גבוה.
אָ-מָ-מָה? המדיניות הניאו ליבראלית שהנהיג ביבי בתמיכה מאסיבית של שינוי, הביאה את כולנו אל כונס הנכסים. הכונס שייך למעמד הכלכלי הגבוה, הנכסים כבר לא שלנו, הבועה לא ניתנת להדבקה, חשבון הבנק מתרוקן ומעמד הביניים התפכח. כולנו מבינים כעת שטומי העביר כסף לדתיים ולקח כסף מכולנו, תוך שהוא מגדיר מחדש את הגדרותיו הכלכליות של מעמד הביניים: עשירים ומעלה. מעמד הביניים ירד מדרגה ושינוי – שממשיכה לפעול למען מעמד הביניים – לא סופרת את המדרגה הזאת.
על הדרך, דואגים ח"כים של שינוי ליזום יוזמות חקיקה שעניינן הידוק הטבעת סביב מה שהיה פעם מעמד ביניים: יוזמות נגד שכבות מוחלשות, נגד נשים, נגד ילדים, נגד נזקקים. היוזמות והיזמים אף מתאפיינים לעיתים בחיבורים נכלוליים לקבוצות אינטרסים דורסניות, בעלות עניין כלכלי מובהק בחקיקה עוינת ובמחטפים ומניפולציות שהשקיפות והיושרה הציבורית מהן והלאה.
בעוד אנו עסוקים בקיום היומיומי שלנו, שהולך ונהיה קשה יותר באקלים הכלכלי שיצרו הליכוד ושינוי, עסוקים הח"כים משינוי בחקיקה כלכלית – חברתית עוינת, שאנחנו נהיה בסופו של דבר הקורבנות הישירים שלה. כי אנחנו כבר לא מעמד ביניים, הם לא הנציגים שלנו בכנסת. למשל, הח"כים מודי זנדברג, חמי דורון ורשף חן עמלים על יוזמה חקיקתית להכנסת אמהות גרושות לכלא (לטענתם היוזמה היא לא מגדרית אלא "נייטרלית" – כי בחוק יירשם "ההורה המשמורן"), חוק שיאפשר צמצום השתתפות כלכלית (שגם היום היא חלקית וקשה לגביה) של אבות ממעמד הביניים בגידול ילדיהם ומחשקים יוזמות חקיקה אנטי חברתיות אחרות שיוזמים ח"כים אחרים מבית מדרשם של ביבי-טומי, תוך קידוש ערכי החיבור בין גבריות, הון ושלטון.
מה ששינוי לא שמו לב, על הדרך, הוא שדריסה ברגל גסה של מעמד הביניים, מביאה לשחיקה בקהל היעד האלקטוראלי של כל מי שמנהיג מדיניות כלכלית שכזו: אם מעמד הביניים גלש מטה אל המעמדות הנמוכים ואף נושק בחלקו לעשירות התחתון – לא נשארו הרבה מצביעים ממעמד הביניים.
המהפך במפלגת העבודה ופרישת שרון מהליכוד הם חלק מאותה הבעת מחאה של קהל המצביעים.
אני יכולה רק להצטרף להערכות, שימיה של שינוי מאחוריה, ולקוות שימיו הגדולים של בנימין נתניהו נמצאים גם הם בעברו. לא מפריע לי שכל אחד מהשניים הללו – ביבי וטומי – ימשיך לחמם כסא בודד בכנסת ישראל. לעומת מה שהם עלו לנו עד כה, במטבעות של כלכלה וחברה, זה כסף קטן.
פורסם לראשונה

תאריך:  23/11/2005   |   עודכן:  23/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
בתגובה לפעילות החיזבאללה, שלף צה"ל ממגירה עבשה, שכתוב עליה באותיות של קידוש לבנה, "תוכניות שלא עושות דבר", כמה מעשים יצירתיים    כנראה, שוב נשלחו מטוסי צה"ל ותותחיו לסייע לחקלאים לבנוניים במלאכה הקשה של סיקול אדמותיהם    שוב בוזבזו אמצעי לחימה, שעות מנוע ושעות טיסה על פעולה ריקה
יהודית מליק-שירן
מה פשעי, אלוהים, שבתי נוהגת בי בהשפלה, ברוע לב? אני, שפינקתי אותה כל כך הרבה שנים, סופגת ממנה מרורים    אנא ממך, אל רחום וחנון העושה חסד לאלפים, תן לבתי עוד חיים. מחל לה על אטימותה    סיפור על יחסים בין אם ובתה, שתיהן כבר קשישות, שרק מבקשות קצת חום ואהבה
טל רבינוביץ
בית המשפט מחויב כיום לביטחונו של הקורבן על-סמך חוק נפגעי עבירה: הייתכן שבית המשפט ייתן צו שבא על חשבון ביטחונו של הקורבן ויסכן אותו?
עמי דור-און
בחירתו של עמיר פרץ ליו"ר מפלגת העבודה הסירה באחת את כל המסיכות מפניהם של מנהיגי המפלגות    עכשיו יש ימין לאומני, ושמאל קיצוני, ומרכז בורגני אנטי דתי, וכל אזרח יוכל לבחור לו את המפלגה המתאימה לדעותיו    לזכותו של פרץ ייאמר: הוא פיזר את הערפל
דני רשף
מאז ומתמיד לא הניח שרון למציאות להכתיב את צעדיו אלא נקט בצעדים ששינו את המציאות    קרוב לוודאי שזה מה שיעשה בעניין הסכסוך הישראלי-פלשתיני, אם וכאשר יזכה שוב בתפקיד ראש הממשלה    הוא לא יחכה לאבו מאזן ואנשיו אלא יבצע צעדים שיכתיבו את המציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il