X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המבצע בג'נין הוא מודל לאסטרטגיה נבונה שמשמעותה מבצעים התקפיים ממוקדים ומוגבלים בזמן. לצאת מהר הוא שם המשחק
▪  ▪  ▪

פרשנים רבים וקהל אוהדיהם עושים הפרדה חדה בין שתי תפיסות כיצד לפעול מול הפלשתינים. גישה ביטחונית אחת טוענת כי אפשר למנוע את הטרור רק על-ידי החזקה מתמדת וממושכת של האזורים האורבניים ביהודה ושומרון.
היתרון של תפיסה ביטחונית זו הוא כי השליטה בכל רחוב וכיכר מאפשרת השגת מודיעין ופעולה מהירה נגד כל איום פוטנציאלי שנחשף. החסרונות שלה הם חיכוך מתמיד מעורר עוינות עם אוכלוסיה שאינה מעורבת, סיכון מתמיד של חיילים, חילוקי דעות בקרב אזרחי ישראל והפסד נקודות במישור הבינלאומי.
גישה זו נשענת רובה ככולה על שיקולים צבאיים טקטיים וצרים. אלו המחזיקים בתפיסה האקטיביסטית נחשבים בדרך כלל כאנשי ימין אשר יידחו כל חלופה להסדר עם הפלשתינים.
גישה שנייה, זו של אנשי "השלום", טוענת כי פינוי כל הערים (והשטחים) הוא הכרח היסטורי, מדיני ומוסרי. עלינו לפנותם מיד ולהסתפק בפעולות הגנתיות כמו גדר הפרדה, שומרים בפתח כל קניון וקריאה להתערבות הקהילה הבינלאומית.
יתרונות תפיסה זו לזמן קצר בלבד הם חיזוק מעמדנו הבינלאומי, פחות התלהמות פנימית, ופחות חיכוך עם הפלשתינים. חסרונה המהותי של התפיסה הוא כי הטרור צפוי להתחזק ולבצע פיגועים קשים. התוצאה תהיה כניסה מאסיבית של צה"ל לערים הפלשתיניות כדי לדכא ולמנוע פעולות נוספות.
כניסה הכרחית זו תגרום לכך שכל היתרונות של התפיסה הדפנסיבית יעלו בתוהו. גישה זו נשענת בעיקר על נימוקים מדיניים ותיאורטיים, ועוצמת עיניה מול מציאות עקובה מדם. אלו המחזיקים בתפיסה זו נחשבים בדרך כלל כתבוסתנים שמתעלמים מאיום הטרור והוזים על שלום שישולם בוויתורים מפליגים.
שתי התפיסות לוקות בחסרונות רבים מדי (והדימוי הציבורי של האוחזים בהן לא תמיד הוגן). שומה עלינו לשרטט תפיסה מבצעית שתשלב לחימה יעילה בטרור ללא חסרונות של שתי הגישות הקיצוניות.
תפיסה מבצעית פרקטית המאחדת שיקולים צבאיים, אזרחיים ומדיניים, אינה יכולה להתעלם מהצורך בפעילות התקפית מול מקורות טרור, ומשיקולים רחבים כמו הנחת תשתית להסדרים בעתיד, הדורשים לצמצם אותה ככל האפשר.
תפיסה זו מרחיבה את הטקטיקה של סיכול ממוקד ל"אסטרטגיה ממוקדת". משמעותה היא מבצעים התקפיים ממוקדים במטרה ומוגבלים בזמן. כמו מנתח מוכשר החודר לאזור הנגוע, מנקה ומוציא את כל הדרוש, וסוגר את החתך בלי לפגוע באברים אחרים. כך התשתית התפיסתית של מבצעים צבאיים העושים שימוש בסכין חד ולא בקורנס עבה, ללא פגיעה בסביבה ויוצאים מהר.
כפי שניתוחים באמצעות לייזר נחשבים פחות חודרניים כך גם פעילות התקפית מהאוויר. לכן מבצעים אוויריים עדיפים במידה משמעותית על פני מבצעים קרקעיים, כאשר אפשר להשיג את המטרה באמצעותם.
במבצע "חומת מגן" נכנסו כוחות הביטחון שלא על-מנת לצאת. לעומת זאת, המבצע הממוקד הנוכחי בג'נין נועד לשים יד על טרוריסטים פעילים ולצאת מהעיר מוקדם ככל האפשר. מבצע זה הוא מודל לפעילות הנבונה הנוכחית (אם כי הוא נמשך זמן רב מדי).
אסטרטגיה ממוקדת זו הונחה על השולחן עם תחילת האינתיפאדה לפני חמש שנים אך רק לאחרונה אנו רואים את מימושה.
יש להכיל אסטרטגיה ממוקדת זו גם על רצועת עזה. במידה שהטרור והקסאמים יעברו סף מסויים, מותר ואף חובה לחדור לשטח אורבני למבצע ממוקד ולצאת במהירות.
דרוש איזון מחושב ודינאמי בין שיקולים צבאיים לבין שיקולים מדיניים. שומה על קהילת הביטחון לעצב את האיזון הנכון ולמנוע יוזמות התקפיות שעונת הבחירות תדחוף לכיוונן.

תאריך:  27/11/2005   |   עודכן:  27/11/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליאת בכר-סגל
עד כמה אחראית המדינה לנזקים שאירעו בשטח אוייב? מה מידת אחריותו של הניזוק עצמו אם אינו עושה את המיטב לשמור על עצמו ונכסיו, כמו למשל למגן את המיכלית שבה נהג לפני שנכנס לשטח דרום-לבנון ונפגע ממארב מחבלים?    בית המשפט קבע שלמדינה חלק נכבד באחריות ובפיצוי המתבקש
נסים גבאי
לאן יילכו המפלגות? לאן פניו של שרון, ושל העבודה בראשות פרץ, ומה עם שינוי, והערבים, והימין הדתי?    כמה מהאפשרויות העומדות בפני הפוליטיקאים, שכמו תמיד, משתוקקים להיכנס לכנסת
אברהם שרון
מכל מעשיו ייזכר דווקא אריאל שרון כמי שהניח לבנו, עמרי, להיזרק לכלבים - כלבי השמירה של הדמוקרטיה, לרבות מוסדותיה השלטוניים והמשפטיים    ההיפך ממה שעשה יצחק רבין בפרשת הדולרים שלך לאה
עו"ד חיים קליר
לחברות הביטוח יש אינטרס שכל תאונה תהיה תאונת עבודה    הסיבה: במקרה כזה ביטוח לאומי ישתתף בכיסוי הנזק    הנה מקרה שאירע בדרכים, במסגרת פעילות פרטית. חברת הביטוח הדר נאבקה שיירשם כתאונת עבודה אבל השופטת אילת דגן חשבה אחרת
יונה סוקולובסקי
אינני כופר. אני מאמין שניתן לבחון את סיפורי התנ"ך לאור המציאות והמקום בו התרחשו    רשימה זו, על יהושע, יריחו והמרגלים, מנסה להמחיש זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il