X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על התמוטטות התפיסה שפוליטיקאי חייב להיות מ"העם" ולצמוח במרכזי המפלגות, ועל הצורך בבניית 'קוד' חדש לפוליטיקה הישראלית
▪  ▪  ▪

תחושה של רוח חדשה ורעננה נושבת בפוליטיקה הישראלית.
אנשים טובים, ללא כל עבר בפוליטיקה, מתדפקים על דלתות המפלגות הפוליטיות הבולטות בשעה זו: קדימה והעבודה, ומבקשים להצטרף לשורות המפלגה ולמרכזי ההשפעה.
לפתע נראה כי מרכזי המפלגות הגדולות הינם מוסד ארכאי ומיושן וכל התפיסה כי פוליטיקאי יכול להיות פוליטיקאי טוב רק אם הוא "צומח מלמטה" איננה עוד תפיסה מחייבת.
כתבתו של מנחם הדר על סניף מרכז הליכוד בבאר-שבע ('יומן' ערוץ 1, יום שישי 2.12.2005) רק מדגישה את כל הרע שבשיטה הפוליטית המבוססת על מרכזי המפלגות הגדולות כמרכזי הכוח ובית היוצר של הפוליטיקאי הישראלי.
בכתבה אנו רואים קבוצה גדולה של אנשים שכל עיסוקם הוא מערכת של שיבוצים, מאבקי כוחות, מלחמות עוצמה וקידום של מועמדת לכסא בכנסת ממרום כיסאה בתפקיד של סגן רביעי, בשכר, לראש עיריית באר-שבע.
אנשים אלה מבזים, במידת מה, את המושג "ציבור". ה"ציבור" אינו כזה. הוא יושב בביתו, במקום עבודתו, נוסע בכבישי הארץ, משוטט במסדרונות בתי החולים ובתי המשפט, הוא שולח את ילדיו למערכת החינוך ולצבא, מטייל באתרי הטבע, מבקש אחר תרבות, שואף את אוויר המדינה, שותה את המים, ושואל את עצמו - מה עושה המדינה עם כל הכסף שהוא מפקיד בידה?
רובו אינו רואה את מרכזי המפלגות כמייצגים של מתן תשובות לשאלות הללו. אין הוא רואה בהם אלו שיתנו לו תשובות ופתרונות בתחום התשתיות הלאומיות, איכות הסביבה, איכות השירותים הציבוריים החיוניים, שיעור המס על היחידים והחברות, על הפקקים בכבישים, על הספריות הציבוריות, על כמות נפגעי תאונות הדרכים ועוד ועוד.
אין הוא רואה בהם, חברי המרכזים, גם אלו שמייצרים עבורו את מיטב הכשרונות לכנסת ולממשלה - אלו אשר אמורים לנהל עבורו את חייו ושידאגו לעתיד ילדיו.
חברי המרכז, כפי שנראו בכתבתו של מנחם הדר, לפתע הצטיירו כה מיושנים, לא מתאימים, לא מייצגים - בדיוק כמו שאנשי מפא"י ההיסטורית נראו כך בהתחלף השלטון בישראל בשעתו.
לפתע נראה כי אנשים טובים מכל הקשת החברתית: אמנים, סופרים, ציונים מעשיים, סופרים, אנשי אקדמיה, קציני צבא ומשטרה, אנשי תקשורת, פקידים בכירים בשירות הציבורי - כל אלה, ואין זה משנה מאיזה עדה הם וכיצד והיכן צמחו, יכולים להוות אלטרנטיבה בריאה למערכת הסגורה של "חברי המרכז".
"תתחיל להיות פוליטיקה חדשה", אמר אבישי ברוורמן, והוסיף: "יותר ויותר אנשים ישנו את הפוליטיקה ולא הפוליטיקה היא שתשנה את האנשים". אמרה שלי יחמוביץ: "יש ביטוי למה שנקרא 'רחשי ליבו של העם'", בהתייחסה לפוליטיקה החדשה.
ובכן, האם אנו באמת לקראת פתחה של פוליטיקה חדשה?
התשובה לכך היא ספקנית למדי משני טעמים: האחד, במבחן הזמן אנו תקווה כי עד הבחירות לא יתגבר מחדש כוחם של חברי המרכזים והפוליטיקאים הוותיקים אשר יעשו כל שביכולתם כדי לרסק את הפוליטיקאים החדשים ולהרחיקם ממרכז ההשפעה ולבטח מהכיסאות לכנסת ולממשלה; והשני - עדיין אין כל הבטחה כי הצטרפותם של כמה אנשים שלא מהמערכת הפוליטית תביא למפנה איכותי בפוליטיקה הישראלית. לצורך כך יידרש שילוב ידיים של כל המפלגות לשרטט באופן יותר "מדעי" את הדמות החדשה של הפוליטיקה הישראלית.
הנה, לפני מספר ימים פורסמה בבריטניה עבודה מאוד מעניינת של אנשים מתחום הפוליטיקה והמחקר, שכותרתה: "חברי פרלמנט ופוליטיקאים בימינו אנו", היוצאת מתוך נקודת הנחה כי הציבורי הבריטי איבד את האמון בפוליטיקאים שלו, אין הוא רואה בהם נציג נאמן שלו והוא רואה ירידה איכותית של נציגיו.
העבודה קוראת למהפכה תרבותית בדרך בה פוליטיקה מוגדרת ומיושמת הלכה למעשה על-ידי פוליטיקאים, מפלגות והציבור.
העבודה ממליצה שורה של המלצות מעשיות שרק אם כל המפלגות, או לפחות שלוש הגדולות, יאמצו את עקרונותיהן - יש סיכוי לשיפור אמיתי בפוליטיקה הישראלית ובדרך ניהול ענייני המדינה.
ועל כן, יש כרגע הזדמנות היסטורית לשנות את פני הפוליטיקה הישראלית אשר הגיעה לשפל המדרגה מבחינת איכות תוצרתה ומוסריותה. זה הזמן להיפטר ממרכז המפלגה כמרכז הכוח הלאומי, לעודד אנשים חדשים ורעננים להצטרף למערכת הפוליטית, לא להיבהל משיטת ה"ועדה המסדרת" - הרי לבסוף המועמדים מוצגים לעם אשר יחליט במי לבחור בין השאר תוך כדי התבססותו על 'הרשימה המסודרת' והכריז על משימה לאומית של קביעת עקרונות אותה פוליטיקה חדשה, המקובלת על כל המפלגות.
אסור להחמיץ הזדמנות היסטורית זאת!

תאריך:  04/12/2005   |   עודכן:  04/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
טומי לפיד הוא ההחמצה הגדולה    האיש ששם לנגד עיני מפלגתו את המאבק בשחיתות סונוור ממנעמי השלטון ונותר כדיקטטור רופס    אחרי הבחירות הקרובות הוא כבר לא יהיה שם
אופיר פלק
מה יקרה בבחירות? בסופו של דבר, הכל פתוח, עובדות העבר והשכל הישר יגברו על כל הספינים, הקומבינות והמניפולציות, ולאחר שכל האבק ישקע, נקום "לשחר של יום חדש"
אלכס לוין
אל על הינה חברה פרטית העושה הכל כדי להבריח את הנוסעים במטוסיה    גם בנתב"ג לא נותנים יחס שישכנע תיירים לשוב ולבקר
ד"ר אינג' אברהם בן-עזרא
אין לבוא אל עסקת רכישה של דירה ללא ייצוג הולם מטעם הקונה, ייצוג משפטי ומינוי מומחה לבדיקת הנכס    על הקונה לדרוש את זכויותיו באותה קפדנות בה הקבלן דורש ממנו את זכויותיו
שלמה אידן
הדמעות שהזיל שאול מופז בתוכניתו של יאיר לפיד למשמע השאלה אודות אביו היו מתוזמנות, כמו השאלה    שר הביטחון הרגיש הזיל דמעות גם כשהצביע בעד עסקת טננבאום שהביאה עלינו הרוגים, וגם בעד ההינתקות שנעשתה בניגוד לכללי הדמוקרטיה    מתפקדי הליכוד, הצביעו בעד האיש "הרגיש" הזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il