X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

האיומים והסיכונים למלחמה, שתפגע בעיקר בעורף, מחייבת את קברניטי המדינה להיערך להגנת העורף בצורה יותר יסודית ומאסיבית מאשר נעשה עד כאן, דרך הקמת פיקוד העורף.
הקמת כוח עורפי הינו צורך חיוני למדינת ישראל, במיוחד לנוכח התנאים המשתנים בהערכותו של צה"ל לשדה הקרב העתידי. נושא זה, בו כלי מלחמה מתוחכמים משמשים תחליף יעיל יותר לכוח אדם, גרם לכך שצה"ל לא זקוק ליותר מ-50% מכח האדם הכשיר לגיוס בישראל, וללא יותר מ-40% מכח המילואים, שהיה זקוק לו לפני 20 שנה.
הייעול הזה של צה"ל בכוח-אדם, כמו שהוא טוב לצה"ל, פוגע כיום קשות במרקם החברתי העדין במדינה, כך שלמעשה אנו רואים, בדאגה, היווצרות של מצב חברתי מאד מסוכן. מצב, בו ביטחון ישראל נופל על מחצית העם (זה המגוייס והמשרת במילואים), דהיינו, ה"פריירים", כאשר מנגד קבוצה גדולה מקבלת סטיגמה של "פרזיטים" - שלא להזכיר כאן את מרבית האזרחים החרדיים.
יש לתת פתרון מעשי לא רק למצב חברתי זה, אלא בעיקר לעובדה הידועה לכל, כי במלחמה הקרובה העורף יהווה את המטרה הראשית לאוייב. ניתן להניח בוודאות, כי יפלו טילים (קונבציונלים ואולי גם לא) במרכזי אוכלוסין. ניתן לשער, כי העורף יסבול ממתקפות טרור וקומנדו (מאוייבים מבית ומבחוץ), והשאלות הן: מי יגן על אוכלוסיית העורף? מי יטפל בפצועים ויפנה הריסות? מי ישלוט על הפאניקה ברחובות ויתן לציבור האזרחי הרגשת בטחון?
הפתרון הוא בהקמת מערך מיוחד של גדודי-מילואים שכונתיים, שיהיה מורכב מכל מי שצה"ל אינו צריך למטרותיו בשרות סדיר או בשרות מילואים. זהו המשמר הלאומי.
המשמר הלאומי אינו מוקם רק כדי לקלוט את אלו שצה"ל לא זקוק להם בסדיר או במילואים, וגם אין להקימו כצורך חברתי גרידא, (אם כי נכיר בכך כי הקמתו תסייע לפרק מתחים חברתיים), אלא כצורך ביטחוני אזרחי חשוב! משימותיו לא כוללות רק פעילות בעת מלחמה אלא גם פעילות במקרים של אסונות טבע ואי שקט אזרחי, ומכאן גם, רצוי שהפיקוד עליו בעיתות רגיעה יתבצע באמצעות השר לבטחון פנים ובאישור הממשלה, ובמלחמה על-ידי צה"ל.
למעשה, פונקציות ויחידות רבות, הנמצאות היום בסמכות פיקוד העורף והמשמר האזרחי, יהוו את המסגרת הראשונית להקמת המשמר הלאומי, אבל מהבחינה העקרונית הגיוס חייב להיות מתואם עם צה"ל במסגרת החוק הקיים לגיוס כללי של כל הצעירים והצעירות במדינת ישראל לשירות לאומי. בכל מחזור גיוס ינתן לצה"ל לבחור את מי שהוא צריך למשימותיו, ומהנשארים לתת למשטרת ישראל ולשרותי החינוך והרווחה לבחור את מי שישרתו אותם במקום את צה"ל. את המתייצבים האחרים (כולל עודפי מילואים) יש להעביר למסגרת המשמר הלאומי.
הגיוס והחיול למשמר הלאומי יהיה במתכונת צה"לית. המתגייסים החדשים יעברו רק טירונות מיוחדת של 4 חודשים, בהם הם יאומנו למשימות: אבטחה, חילוץ והצלה, עזרה ראשונה וסיוע לאוכלוסיה, ואילו אנשי המילואים שגילם מתחת לגיל 60 ואשר צה"ל משחררם יחידותיהם, יעברו לפני העברתם למשמר הלאומי קורס קצר באחד מהנושאים הנ"ל.
המשמר הלאומי חייב להתנהל בגמישות, להיות בעל כושר ניידות ולהתגייס במהירות. השרות במשמר הלאומי יהיה ללא תשלום. אנשי המשמר הלאומי יגוייסו למקסימום יומיים בחודש (לתפקידי שמירה ואבטחה ו/או להשתלמויות). הגדודים יהיו שכונתיים-אורגנית, כך שתהיה הקפדה על שירות של אנשים בסמוך ביותר למקום מגוריהם. לא כל המגוייסים יהיו חייבים בנשיאת נשק בעת תפקידם (כמו אנשי חילוץ והצלה ואנשי עזרה ראשונה). הימ"ח יכול להיות במרתף בית-ספר שכונתי, והרכב - רכב אישי "מגוייס". ניתן גם להקים יחידות משמר לאומי בישובים חרדיים ובכפרים לא יהודים על בסיס כוח-אדם מקומי לטיפול באוכלוסיה המקומית ובקידומה גם לא בעת מלחמה.
לסיכום, המשמר הלאומי בא לענות על צורך לא פחות חשוב של מלחמה עתידית - לתת משענת בטחון לתושבי ישראל במאה ה-21. המטרה העיקרית בהקמת המשמר הלאומי היא לייצור מערכת ידידותית לאוכלוסיה, מערכת אנשים מתוכה, אשר תיפעול באופן פשוט ובמהירות בגיוס וניידות מיירבית שבעת חרום (בעיקר), תיתן תמיכה, סעד והצלה לאזרחים באשר הם.
הקמת המשמר הלאומי תתאפשר הן בגלל הצימצומים הגדולים בכח אדם בצה"ל (צימצומים הנובעים מכניסת צבאנו לעידן שדה הקרב העתידי, אשר בו מופעלים פחות ופחות חיילים) והן בגלל החוק הקיים המחייב "שירות לאומי". ניצולו הנכון של כח אדם זה - העודף לצה"ל - פותר בין היתר בעיה חברתית שעלולה להתפתח אם רק כח אדם חלקי ינוצל למען המדינה והיתר לא יעשו כלום.
הקמת המשמר הלאומי ואחזקתו אינה כרוכה בהוצאות רבות. ניתן לבחון את השליטה והניהול על-ידי מטה משותף למשרד לביטחון פנים ולצה"ל, כאשר הפיקוד בזמנים רגילים בידי השר לבטחון פנים ובעת חרום בידי צה"ל.
המשמר הלאומי אינו המצאה של כותב המאמר, הוא קיים ומופעל בהצלחה רבה בארצות שונות בעולם ובמרבית המדינות בארה"ב. יש ממי ללמוד ולא צריך להמציא מחדש את הגלגל... אין ספק כיום, כי הקמתו המיידית של המשמר הלאומי יוריד מצה"ל עול כבד, כך שיוכל להתרכז במשימותיו העיקריות: בהגנה על גבולות המדינה והעברת המערכה לשטחו של האוייב, ומצד שני, הדבר נותן לממשלה את הכלים להתמודד עם הסכנות הצפויות לעורף במלחמה או באסונות המוניים אחרים ופותר בעיות חברתיות קשות בהקשר לחלוקת הנטל בתרומה לביטחון המדינה.

תאריך:  25/07/2002   |   עודכן:  25/07/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שמואל גורדון, אל"מ (מיל.)
הבית הלבן הגדיר כ"טעות" הרג אזרחים בתקיפה אמריקאית. אך לטעות ישראלית קרא "תקיפה מתוכננת נגד אזרחים". המוסר הכפול של הבית הלבן אמור לפגוע באמון שבעלות הברית רוכשות לה, ועלול לסכן את חיילי צה"ל מול בית-הדין הבינלאומי החדש
אריה אבנרי
עו"ד ישראל כלוף
מצבו של מקצוע עריכת דין מעולם לא מדאיג יותר. יש מעטים מחברנו שאינם חשים בכך אולם רוב רובם של עורכי הדין חשים זאת על בשרם; למרבה הדאגה והצער, נדמה כי מי שקובע את סדר יומו של הוועד המרכזי, נמנה על אלה שאינם חשים בתמורות הקשות העוברות על המקצוע, שכן סדר יומו של הוודע המרכזי עוסק בדברים אחרים
עמוס באר
בישראל בוחן הממונה על ההגבלים העסקיים את צירוף דייהו לג'נראל מוטורס; באירופה כבר אושר הסיפוח ונמצא שלא יפגע בתחרות החופשית
עמוס באר
ניתוח התאונה באצבע הגליל מוכיח באכזריות שמיסוי הרכב בישראל הינו כלי פיסקלי רצחני: ניצלו חיי הנוסעים במזדה 323 חדישה שגרמה למותם של כל נוסעי סיטרואן מיושנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il