X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החברה הישראלית הינה חברה סובלנית הרבה יותר ממה שמיוחס לה, או שיש בה יסוד מזוכיסטי, אם עלה בידה לשאת את יוסי שריד בפוליטיקה שנים רבות כל כך חנן פורת היטיב בשעתו להגדיר את שריד ש"אינו ראוי להיות שר חינוך כי הוא אדם המתכבד בקלונם של אחרים"
▪  ▪  ▪

אין ולא היתה לי מעולם הכרות אישית עם יוסי שריד. ראיתי אותו פעמיים בחיי, לפני שנים רבות, כאשר בא להרצות בנושאים שונים. הכרות דומה היתה לי באותן שנים עם חנן פורת, אשר פרש גם הוא לפני שנים מספר מפעילות ציבורית פוליטית. רשימה זו נכתבת לאחר התלבטות אישית ולאור חגיגות התקשורת, לרגל פרישת יוסי שריד מהחיים הפוליטיים.
בשנים 1975-1974 הייתי מדריך בתנועת הנוער העובד. השנה היתה סוערת מאוד, לאחר מלחמת יום הכיפורים. תנועת גוש אמונים ארגנה מחאות ענק ומבצעי התנחלות [בסיוע של שמעון פרס, שר הביטחון, למי שמתעקש לשכוח את העובדות]. חנן פורת היה ממנהיגיה הבולטים של תנועת ההתנחלות ומטבע הדברים הוזמן על-ידי להרצות בפני חניכי התנועה ועשה כן בכישרון רב.
ממפגש זה זכורות לי שתי חוויות - האחת, שחנן פורת, מבחינה אישית, נראה לי כאדם נחמד, שופע חום ולבבי ביחסו לזולת. החוויה השנייה, קשורה בדעותיו של חנן פורת. באותו מפגש הגבתי לדבריו של פורת בהרצאה שהתייחסו לתנועה הציונית והיותה חלק מתהליך הגאולה ואמרתי שהתנועה הציונית הינה תנועה שקמה על-רקע מציאות היסטורית מסוימת והתעוררות התנועות הלאומיות בעולם. פורת התבונן בי ואמר שהתעוררות התנועות הלאומיות בעולם לא התרחשה אלא כדי לעורר את התנועה הציונית ואת עם ישראל לשוב לארצו. לא הוספתי לשאול דבר ומאותו רגע הבנתי שבין תפיסתו של פורת לזו שלי לא ייתכן מפגש.
לאחר הרצאתו של פורת נשמעה הטענה כי יש "לאזן" הופעתו בפני החניכים בהופעת מרצה מהצד שכנגד. להרצאה הוזמן יוסי שריד, ח"כ צעיר ומבטיח ממפלגת העבודה, אשר חי באותה עת בקריית שמונה.
משום מה ייחד שריד את דבריו בהרצאה למצוקות הפריפריה ובמיוחד קריית שמונה ולא עסק כלל בסוגיות ההתנחלות הבוערות. גם הוא ניסח את דבריו באופן מרשים ומשכנע והסביר בפירוט מה צריך לקרות ולהיעשות בפריפריה. ממפגש זה זכורה לי חוויה אחת. שאלתי את שריד מדוע לא ייתכן לפתוח אוניברסיטה בגליל על-מנת שסטודנטים יוכלו ללמוד בקריית שמונה. לא הייתי זוכר שאלה זאת, לאחר כמעט 30 שנה, אלמלא נחרת בי מבטו הצורב של שריד, שהחליט, לאור השאלה, כי אני בוודאי אוויל מושלם. הוא ענה באופן לקוני כי הרעיון להקים אוניברסיטה בקריית שמונה הוא איוולת גמורה.
בינתיים דווקא צמחו המכללות האקדמיות בכל חלקי הארץ, אבל לא בזה העניין. יוסי שריד היה פוליטיקאי מהמחנה אליו השתייכתי מבחינה רעיונית ומבחינת ההזדהות האישית. המפגש האישי איתו יצר ניכור מיידי.
במשך 30 שנה בהן עקבתי אחר יוסי שריד היו לי הזדמנויות חוזרות לשחזר את החוויה האישית-החד פעמית, על-ידי התבוננות ביחסו שופע הבוז של שריד לעמיתיו. מאחר ויוסי שריד הפרטי אינו מוכר לי כלל, יכולתי לקבוע את יחסי כלפיו אך ורק לאור דמותו הציבורית.
בשנת 1999, לאחר ניצחון ברק בבחירות, עמד שריד להתמנות לשר החינוך. הקשבתי לדיווח בנושא זה באחת מתוכניות הבוקר ברדיו, אגב נסיעה במכוניתי. מנחה התוכנית מסר שחנן פורת הביע התנגדות למינוי וכך התקיים ראיון טלפוני עם חנן פורת על נושא זה. להפתעתי לא נדרש פורת בכלל להבדלים האידיאולוגיים העמוקים בינו לבין שריד וכלל לא נגע בהשקפת העולם של שריד.
שריד, אמר חנן פורת, אינו ראוי להיות שר חינוך כי הוא "אדם המתכבד בקלונם של אחרים". ביטוי נכון, צורב, מסוג שלא ניתן לשכוח.
היום, לאחר פרישת שריד מהחיים הפוליטיים, בעת שכלי התקשורת מלאו בשבחיו [עם התקשורת שריד תמיד שמר על יחסים טובים] וכמה דמויות המכירות אותו בוודאי טוב ממני מלמדות זכות על אופיו הרחום ועל נכונותו האינסופית לסייע לכל אדם, אפילו הוא אוויל בעיניו, אני איני יכול למחול לאיש הנורא הזה את דרכו בפוליטיקה הישראלית. בוודאי לא שריד הוא האחראי לחולשתה הבסיסית של תנועת העבודה אבל אין לי ספק שהוא וחסידיו תרמו לתהליך זה תרומה גדולה על-ידי הטון המתנשא בו נקטו כלפי בני שיחם.
החברה הישראלית הינה חברה סובלנית הרבה יותר ממה שמיוחס לה, או שיש בה יסוד מזוכיסטי, אם עלה בידה לשאת את יוסי שריד שנים רבות כל כך.

תאריך:  11/12/2005   |   עודכן:  11/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר שמואל גורדון
יואב יצחק
כיצד הגיעו הדברים לכדי כך שהשופטת כהן התעמתה עם הוועדה לבחירת שופטים, במקום לפרוש בשקט?    מדוע התעקשה ללכת "עד הסוף" ולסכן את מעמדה המקצועי?    הדעת נותנת כי משהו חריג אירע בכל זאת בפרשה
יוסי עבדי
בעקבות פיגוע ההתאבדות בנתניה הודיע שר הביטחון, שאול מופז, כי ישראל תשנה את מדיניותה כלפי הפלשתינים ותחזור לפעילות התקפית של סיכול ממוקד, הריסת בתים, והטלת סגרים    רק לפני שנה אימץ אותו מופז את המלצות הוועדה אשר קבעה: "הריסות הבתים אינן יעיל במאבק נגד הטרור"    הכירו את הזיגזג הביטחוני של מופז    הזכרנו כבר את תקופת הבחירות?
עו"ד דרור ארד-אילון
העימות בדבר מועמדותה של פרופ' גביזון לבית המשפט העליון חורג מהגבולות המוכרים; אין דיבור מתון ואין כבוד לעמדה השניה. המאבק אגרסיבי, אישי וגלוי לחלוטין. כה גלוי וכה אישי עד שלעיתים הוא נראה עז יותר ויצרי יותר ממאבק בין פוליטיקאים מקצועיים (ששם, כידוע, הכל מותר)
יואב יצחק
גד יעקבי קיבל/נטל במשך 11 שנים גימלה כפולה מהכנסת לאחר שמסר נתונים בלתי מדוייקים    כשהתגלה הדבר ב- 2001 נדרש להחזיר את הכסף    אלא שהכנסת הסכימה לקבל בחזרה רק את הקרן, בלא ריבית והצמדה וגם זאת במשך 19 שנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il