X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתי יכול לאסור בית המשפט על המדינה לטעון להתיישנות של תביעות נגדה? סוגיה זו נדונה בעניין עתירה של עובדי הכור בדימונה שחלו בעת עבודתם ובני משפחותיהם, שדרשו לאסור על המדינה לטעון להתיישנות
▪  ▪  ▪

תמצית העובדות
המדינה נתבעת בתביעות מסוימות בגין נזקי גוף בבית המשפט המחוזי. מדובר בתביעות שהוגשו על-ידי אנשים שעבדו בקריה למחקר גרעיני בדימונה ובמרכז למחקר גרעיני בנחל שורק, או על-ידי אלמנות ושאירים אחרים של עובדים כאמור שנפטרו.
בתביעות נטען כי קיים קשר סיבתי בין תנאי העבודה לבין המחלה בה לקה כל אחד מן העובדים. בכתבי ההגנה שהוגשו טענה המדינה טענת התיישנות. בעתירה שבפנינו, שהוגשה על-ידי התובעים באותן תביעות, מבקשים הם לצוות על המשיב, היועץ המשפטי לממשלה, שלא להעלות טענת התיישנות כנגד התביעות. העותרים טוענים כי החלטתו של היועץ להעלות טענת התיישנות בתביעות שהגישו הינה בלתי סבירה עד כדי שיש לפוסלה.
לעניין זה טוענים העותרים כי בידי המדינה אמור להיות כל החומר הנדרש לשם התגוננות בפני התביעה, וכי חלק מן התביעות הוגשו על-ידי בני משפחותיהם של העובדים שנפטרו, כך שבני המשפחה נמצאים בנחיתות אינפורמטיבית ביחס למדינה.
העתירה נדחית
נקבע - במקרה דנן יש להתמקד, בבחינת שיקול הדעת של היועץ בעצם ההחלטה להעלות את טענת ההתיישנות (להבדיל מבחינת טענת ההתיישנות לגופה במקרה פלוני).
נקבע - אין ספק שבמקרים רבים, בהם המדינה הינה צד להליך אזרחי, קיים אכן פער כוחות משמעותי, הפועל לטובתה ביחס לבעל הדין שכנגד. ייתכן שאף קיימת תחושה מסויימת של אי נוחות, כאשר המדינה מצליחה בהליך שהוגש נגדה, על יסוד טענת התיישנות. ניתן להניח שסיבות אלה הן שהביאו להנחיה של היועץ, לפיה יש לקבל את אישורו בטרם תועלה טענת התיישנות על-ידי המדינה בהליך אזרחי. התביעות נשוא עתירה זו הוגשו בתקופת תחולתה של הנחיה זו.
נקבע - ההנחיה זו שונתה לאחרונה, באופן שכיום יש צורך באישורו של פרקליט מחוז על-מנת להימנע מהעלאת הטענה. נראה שהשינוי האמור משקף, בין היתר, שינויים שחלו במעמדה המיוחד של המדינה בהליכים אזרחיים.
נקבע - במקרה דנן, העובדים שלקו במחלות הקשות היו עובדיה של המדינה במשך תקופות ארוכות. המחלות פרצו שנים רבות לאחר תחילת תקופת התעסוקה. אין ספק, כי חלוף השנים (ובחלק מהמקרים מדובר בשנים רבות) יקשה על המדינה להתגונן. הקושי הראייתי, העלול להיגרם עקב חלוף הזמן, הינו אחד מן הטעמים העיקריים לקיומו של מוסד ההתיישנות. לכן היועץ אישר במקרה זה למדינה להעלות בכתבי ההגנה את טענת ההתיישנות.
נקבע - היות ומקרה זה עוסק בתקיפת החלטה של היועץ המשפטי לממשלה, ידוע כי רק במקרים של חוסר סבירות קיצוני מתערב בית משפט זה בהחלטותיו של היועץ. המקרה הנוכחי אינו כזה.

בג"צ 2825/04 אליהו בארד נ' היועץ המשפטי לממשלה
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק
כבוד הנשיא א' ברק, כבוד השופט א' א' לוי, כבוד השופט א' גרוניס
מיום 4.12.2005
תאריך:  11/12/2005   |   עודכן:  11/12/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אילון קפלן
מספר הערות על זכייתו של פרופ' ישראל אומן בפרס נובל לכלכלה ועל תפקידם ותועלתם של משחקים בחיים האמיתיים
עו"ד מיכל גלקין-גולן
האם יש לדייר מוגן שמשלם דמי שכירות מוגנת, זכויות כלשהן בנכסי נדל"ן העתידים לעבור הליכים של איחוד וחלוקה?
יראון פסטינגר
חבל שבמו ידיו ופיו בפרשת מינוי רות גביזון מנפץ נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק את ההילה שנבנתה סביבו ובצדק עד לפרשה זו, בה הוא נוהג כאחרון הפוליטיקאים
עו"ד אברהם פכטר
הוועדה נחשבת בעיני רבים כ"השיטה הטובה ביותר, המאוזנת ביותר בעולם בתחומה"    בפועל מתברר שהיא נגועה בפוליטיקה, קומבינות וקבוצות לחץ, והיא חברה-בת של גילדת "חברינו" בעליון    שינוי בהרכב הוועדה ושיטת המינויים הוא חיוני ביותר
נרי אבנרי
לא רחוק היום שבו הקדנציה של עומרי ואריאל שרון תיזכר לדיראון עולם, ותילמד בבתי הספר לתקשורת, כתקופת החושך של כלבי השמירה של הדמוקרטיה, ששתקו במקום לשמור    זמן הכלימה בוא יבוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il