X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
- ולחסוך 7 מיליארד שקל בשנה; ואיך המדינה תוכל לגבות מהציבור "מס אמת"
▪  ▪  ▪

אם למישהו היו תקוות גדולות מוועדת רבינוביץ - הוא התאכזב. התיקונים היו קלים, המשמעויות לא מרחיקות לכת ולכן זה התקבל די בקלות. לפיכך אין פלא שהאוצר היה חייב לבוא עכשיו עם תוכנית מקיפה משלו, תוכנית אשר מנסה לתקן את הליקויים החברתיים-כלכליים על-ידי פגיעה כביכול ב"חלשים" - "תוכנית ברוטאלית", על-פי יפי הנפש.
מכיוון אחד, הרי שלשר האוצר אין ברירה והוא בעיקרון צודק. לא יתכן שמדינה בה כרבע מיליון מובטלים (כביכול...) מעוסקים כיום כ-300,000 פועלים זרים. משהו אכן דפוק במערכת, אבל... האם האנשים דפוקים או השיטה?
מצד שני, אסור לשר האוצר להתייחס לנושא באופן גורף. לא כולם בטלנים. לא לכולם יש עבודה בצד, וניתן להניח בוודאות כי ישנם בחברה הישראלית כ-25% אשר ניתן להגדירם מבחינה כלכלית: "חלשים", ואשר על המדינה לסייע להם בצורה זו או אחרת.
מי הם החלשים?
בראש ובראשונה נכים וגימלאים רבים שאינם מסוגלים לעבוד ונשענים על קיצבאות מינימליות. בקטגוריה זו מוצאים את מרבית המשפחות המרובות ילדים, שבהחלט קשה להן להסתדר על משכורת עלובה אחת (בהנחה שאבי המשפחה אינו תמיד מועסק כעובד קבוע במקורות או בחברת החשמל...). לאחר מכן משפחות חד-הוריות רבות, ולבסוף מובטלים שבאמת ובתמים מנסים לקבל עבודה ולא מצליחים.
עד היום, לממשלה היה פתרון מקיף וכולל שסייע בסכומים נכבדים ובמזומנים לכל מי שטען שהוא חלש או מובטל, וזאת על-פי המסורת הישנה של השיוויוניות הסוציאליסטית (כולם מקבלים שווה... עשירים ועניים... אם זה קיצבאות ילדים, קיצבאות זיקנה ואפילו קיצבאות נכות). השאלה היא מתי סוף, סוף תעמיד המדינה את הסיוע לחלשים על בסיס אישי/משפחתי לפי מבחן הכנסה, ומתי תדאג הממשלה לתת לנזקקים לסיוע תיגמול בשווה כסף ולא רק במזומנים בבנק הדואר.
ראשית, על המדינה לשנות את שיטת התיגמול לחלשים. במקום קיצבת ילדים, יש לתת (רק למשפחות העומדות בקריטריונים של הכנסה מינימלית) "כרטיס חכם למזון בסיסי". כרטיס חכם הינו כמו כרטיס אשראי - עם תמונת בעל הכרטיס - בכרטיס זה מקבל הסיוע יוכל לרכוש מידי שבוע בכל סופרמרקט מוכר מזון בסיסי על-פי תיקצוב משתנה שהמדינה מעמידה לרשותו (במוקד האישור לכרטיס המגנטי), לפי מספר ילדיו כפול סכום קבוע שיקבע מידי זמן על-ידי ועדת שרים. הכרטיס לא יקבל רק ברקודים של מוצרי מזון בסיסיים (לא של סגריות, לא של משקאות אלכהולים, לא של כרטיסי פיס ואפילו לא של חטיפים ומשקאות קלים) - כך לא יוכלו לומר יותר שיש ילדים רעבים במדינה.
ה"כרטיס החכם למזון בסיסי" יכול להינתן גם כחלק מקיצבת הזיקנה, כחלק מקיצבת הנכות, וכחלק מקיצבת הבטחת הכנסה. שיטה זו שמוכרת בעבר כשיטת "תלושי המזון", והמיושמת בהצלחה רבה במרבית המדינות בארה"ב, אינה מאפשרת 'מסחרה' בשוק השחור - הן מבחינת הטכנולוגיה של הכרטיס, והן מכיוון שהיא בנויה גם על בסיס של עונש חמור של מי שעושה בכרטיס שימוש לא למטרתו.
בנקודה זו, אם מרבית הסיוע לחלשים יהיה על בסיס כרטיס המזון הבסיסי, לא יהיו בה רעבים והחיסכון למדינה עשוי להגיע לכדי 7 מיליארד שקל בשנה!!
עכשיו ניפנה ונראה, מדוע המדינה לא מצליחה לגבות אחוז לא קטן מהמיסים המגיעים לה מהציבור. הבעיה העיקרית היא: מס הכנסה - מס בלתי מוסרי ודמורליזטורי, הפוגע בכל עובד, אשר משכורתו "מוקטנת" על-ידי "שותף סמוי" שלא השקיע עבודה בעת שהוא עמל ויגע על כל פרוטה. מס ההכנסה למעמד הנמוך והבינוני חייב להעלם (עד למשל 7500 ש"ח לחודש). הסכום החשוב היחידי שעל כל אזרח לשלם הוא עבור הביטוחים שהוא מקבל מהביטוח הלאומי, דהיינו: ביטוח אבטלה, ביטוח בריאות (סל בריאות), ביטוח נכות, ביטוח פנסיה ו... ביטוח חינוך (חשוב להבטיח ביטוח חינוך - או סל חינוך שנתי לכל ילד מגיל שנה עד גיל 30. פירושו הוא הזכות ללמוד 20 שנה חינם במוסדות החינוך של המדינה).
מכאן שהמדינה חייבת לעמוד על כך שדמי ביטוח הלאומי ישולמו על-ידי כל מי שרוצה להנות משירותי הרווחה והביטוח של המדינה. דהיינו, לפחות 12%-15% מהאגורה הראשונה שהאדם מרוויח (לרבות מקיצבת אבטלה). הגבייה לביטוח הלאומי צריכה להעשות מתוך חישוב אקטוארי שנתי. האזרח יקבל מידי שנה אישור ששילם: "תעודת תשלום ביטוח לאומי" - תעודה שתאפשר לו לקבל את שירותי המדינה בכל אשר יפנה. היתרון בשיטה פשוטה זו הוא: הבטחת תשלום מכל מבוטח, מניעת קבלת תגמולים מכאלה שאינם גרים בארץ, ושלילת היכולת של המדינה להפנות כספים מביטוחים ושרותים חברתיים אלו לענפים אחרים בתקציב המדינה (בואו ונאמר שהמע"מ הוא התשלום שלנו לביטחון).
לאחרונה הושמעה הערכה באוצר כי מס הכנסה מגיע רק לכ-80% מהנישומים, וכי בפוטנציה שיעור ההשתמטות השנתי ממס-הכנסה מגיע למיליארדי שקלים בשנה(!!). נאמר גם, כי העמקת הגבייה וההגעה לרמאי מס ולמשתמטים מתשלום הינה פונקציה של כוח אדם. לפיכך אם לפי הצעתנו, לא יגבה מס-הכנסה מכ-60% מהנישומים, אם תאוחד הגבייה של מס הכנסה וביטוח לאומי הרי שיתפנה למדינה מספיק כוח אדם לטפל בבעיית ההשתמטויות הגדולות. יכול להיות שהסכום אשר יגבה מנוכלי המס יהיה גבוה מהויתור הקטן על מס הכנסה למשתכרים עד 7,500 ש"ח לחודש (שאחרי הכל אינם פטורים לגמרי מכל מס והם ימשיכו לשלם לביטוח לאומי כ-15% מהכנסתם החודשית).
כל האגדות על המוח היהודי הנפלא, מתנפצים אצלנו על סלעי המנהיגות חסרת המעוף והרגישות. אין פה כל שאלה פוליטית-מפלגתית, אלא שאלה קיומית לעתיד החברה ועתיד הכלכלה במדינת ישראל. נכון שבפני הממשלה ניצבת כיום הדילמה ועליה להחליט מה יהיה עתידה של המדינה במצב המלחמה בה אנו נמצאים. אבל עם כל הרצון לחסל את הפרזיטיות, הדבר לא ניתן לביצוע עם רפורמות שבקושי מגרדות את פני הקרקע, כשם שאין להדביר עשב בר על-ידי גרוד הקרקע על-ידי מעדר.
__________________
- יהודה דרורי היה בעבר סגן הממונה על המטה לייעול המשק הציבורי ואחראי מטעם הממשלה ליישום מסקנות ועדות קוברסקי

תאריך:  30/07/2002   |   עודכן:  30/07/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה לרר
פרנק טיילור, עיתונאי בריטי ולחם גדול למען עיתונות הספורט בעולם, הלך לעולמו.
רון בריימן
עמי דור-און
רק מאזן אימה רדיואקטיבי מן הסוג הזה יוכל לבלום את מיתקפת הטרור הגלובלית - ממש כמו טיפול בהקרנות רדיואקטיביות נגד הסרטן
נסים ישעיהו
אקטואליה בפרשת השבוע
יהודה כהן, עו"ד
נוסח ההרצאה שעו"ד כהן מיועד לתת בכנס המשפט העברי במחצית אוגוסט ברמת רחל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il