X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שני המהפכים הפוליטיים המפורסמים - ב-1977 וב-1992 - היו ביטוי לרחשי לבו של הציבור, אשר מאס בשחיתות שפשתה בשלטון. כיום, דומה שהציבור אינו מוטרד מגילויים של שחיתות וחוסר-יושר אצל מנהיגיו, ובשם השאיפה לשלום הוא מוכן להשלים עם הפגיעה בדמוקרטיה. אבל, האם זו הדרך היחידה להשיג את המטרה החיונית הזאת - ומה ילמד מכך הדור הבא?
▪  ▪  ▪

שני מהפכים פוליטיים שהתרחשו בשלהי המאה הקודמת היו, במידה רבה, תגובת-נגד לַשחיתות. המהפך של 1977 נבע, בין היתר, מפרשיות השחיתות שהתגלו באותן השנים - פרשיות ידלין, צור ועופר - ומן הכעס על דרך ההתנהלות של ההסתדרות, חברת העובדים. כל אלה זרזו את חילופי השלטון לאחר כ-30 שנה של מה שנראה כשלטון נצחי של תנועת העבודה.
המהפך בבחירות לכנסת ה-13 ב-23.6.92 נבע מכישלון הליכוד לנהל את המדינה. הסיסמה "מושחתים נמאסתם" רווחה בציבור, והביאה למעבר קולות מהימין לשמאל.
הציבור לא יכול עוד לשאת את התנשאות השלטון; הנורמה של שליחי הציבור - "לנו מותר הכול" - לא היתה מקובלת עליו. המחאה הציבורית היתה רבת-זרועות, והגיעה עד קצה הארץ.
רק לפני עשור, קשה היה להעלות על הדעת בחירה של ראש ממשלה שנחקר על מעשים לא-ראויים ולא-מוסריים. לא היה צורך בהרשעת בית המשפט כדי שהציבור יחרוץ את דינו של מועמד כזה בקלפי. לעומת זאת, היום נראה שהדרישה לניקיון כפיים אצל נבחר ציבור או לדוגמא אישית מצד מי שמעמיד עצמו להכרעתו של הבוחר, היא כקול קורא במדבר. העובדה שפורום החווה - קרי משפחת שרון, האב ובניו - ירכיב את רשימת "קדימה" לכנסת נראית תקינה לחלוטין בעיני הציבור. צירופם של צחי הנגבי ושל שאול מופז לאותה רשימה מעורר זעזוע ציבורי, אך לא במידה הראויה לעריקות הללו; פרופ' אוריאל רייכמן ושמעון פרס לא רואים בכך כל בעיה.
האמירה שמלווה אותנו כמנטרה בעת האחרונה - הכול מתגמד לנוכח הסיכוי שאריאל שרון יביא שלום - משמעותה אחת: השלום הוא מעל הדמוקרטיה. עם השחיתות נסתדר; היא כבר בתוכנו; היא חלק אינטגרלי מההתנהלות היום-יומית. היינו שמחים אילו היו כאן יושר-מידות, יושרה אישית, אמת בדיבור, קשר בין הבטחה למימושה, דוגמא אישית, יושר ציבורי, העדפת האמת והצדק על פני מניפולציה ושקרים לאור היום ובמחשך - אך זוהי תקוות-שווא, חלום באספמיה.
פוליטיקאים מהזן של לובה אליאב, שולמית אלוני, אמנון רובינשטיין, יצחק נבון, עוזי ברעם, דן מרידור ואלי גולדשמידט או ראשי ממשלה כמו לוי אשכול, גולדה מאיר, מנחם בגין, יצחק שמיר ויצחק רבין הם היפוכם הגמור של נתניהו ושרון - שלא לדבר על צחי ועומרי. במדינה מתוקנת לא היה מתרחש מהפך כה בוטה; אנשים מן הסוג השני לא היו נבחרים כה בנקל.
בשעה שאנחנו דוחקים לשוליים את תביעתנו למוסר וליושר אישי משליח ציבור וממנהיג של אומה, מה נאמר לנערינו וטַפֵּנו? מי ישמש דוגמא לדור הצעיר? מה נגיד לחייל שנשלח לשדה הקרב - סכֵּן את חייך למען מדינה שיש בה מנהיגים מושחתים? מה ילַמֵד המורה לאזרחות בבית-הספר - שהפוליטיקאי המצליח הוא זה שעובד עלינו בעיניים, או ששומר נפשו ירחק מן הפוליטיקה?
הינתקות והיפרדות מהפלשתינים הן צורך קיומי לכולנו, ומטרתן לנתק אותנו מהאווילות של כיבוש ושליטה על עם זר במשך כמעט 40 שנה - אך האם זו המשימה היחידה שעומדת לפנינו? האם האנשים היחידים שמסוגלים לבצעה הם אלה שהוליכו אותנו שולל עשרות שנים? אם כבר החלטנו לעשות מפץ גדול, הבה נעשה אותו - לא כדי לנתץ הכול, אלא כדי לבנות יסודות חדשים, איתנים וראויים לדורות הבאים.
הבה נבנה יחד בסיס מוצק ולא בר-חלוף, שיישען על תבונתם המדיניות ועל יושרם הציבורי של בן-גוריון וברל כצנלסון - ושל תלמידיהם האמיתיים, טדי קולק ויצחק נבון. יש היום דור צעיר נפלא, מסור והגון. הבה נפקיד בידיו את המפתחות לקידום השלום, הצדק, הדמוקרטיה וטוהר-המידות.

המאמר פורסם במקור בכתב העת אופקים חדשים" (גיליון מספר 26); הירחון הוא בהוצאת קרן ברל כצנלסון. העורך הינו נתן רענן
תאריך:  02/01/2006   |   עודכן:  02/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' יצחק גל-נור
בחירות 2006 בפתח - וייתכן שהן נושאות בכנפיהן היערכות חדשה של רעיונות ועמדות בתחום המדיני, החברתי-כלכלי והדתי. ההשראה לשינוי מיוחל זה היא בחירתו של עמיר פרץ לראשות מפלגת העבודה. האלטרנטיבה החברתית שהוא מציע היא אמיתית ואנושית - והיא תחייב גם את שאר המפלגות להתמודד עם המצוקות האמיתיות של הציבור בישראל. ובמישור המדיני, יש מקום לקוות שעמדתו היונית החד-משמעית תדרבן דיון אמיתי בסוגיית ההיפרדות מן השטחים וההסדר עם הפלשתינים
עו"ד גלעד שר
עו"ד יראון פסטינגר
במקום למסד את המשוב ככלי עבודה שוטף, ולערוך אותו דרך קבע פעמיים בשנה, ניגפה הלשכה בפני חרם השופטים, והעדיפה לוותר עליו
ח"כ אופיר פז-פינס
הגעה לפתרון מדיני היא צורך השעה, אך אסור שתיהפך לחזות הכול. מפלגת העבודה, בהנהגתו של עמיר פרץ, היא המפלגה היחידה שמציעה מענה למשבר החברתי שפקד את מדינת ישראל: שילוב בין חתירה לשלום לבין הפניית משאבים רבים יותר לטובתם של צרכים חברתיים.
פרופ' דני גוטוויין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il