X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד יש להתייחס לראש הממשלה? מה עושים עם החממות שנשארו? האם צריך לסרב פקודה? האם מותר לקיים יחסי מין או לשיר בתקופה עצובה? אלו הן רק חלק מהשאלות שנשאל הרב שלמה אבינר בעת יישום ההינתקות התשובות לא איחרו לבוא - ב-SMS...
▪  ▪  ▪

ימי ההינתקות באוגוסט האחרון יצרו דילמות אצל רבים מהמפנים והמפונים שומרי המצוות. לבני הנוער, שאימצו את הפלא הטכנולוגי של העת החדשה - השימוש במסרונים (SMS) - היה רב כדי לשאול אותו את השאלות המורכבות. ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב היישוב בית אל, הרב שלמה אבינר, מראשי רבני הציבור הדתי לאומי, הזדרז להחזיר תשובות קצרות במסרונים.
הפנייה לרב שיתווה דרך בכל צעד ושעל, או לכל הפחות בעיתות מצוקה ומשבר, אינה רק מנת חלקו של הציבור הדתי-לאומי, אלא גם של מקביליו החרדיים והמסורתיים, ובעיקר ציבור החוזרים בתשובה. אותה דמות סמכותית שלמדה שנים על-גבי שנים, ונאמנה להביא בצורה הכי מדויקת הנחייה ברורה שמגיעה לא פחות מאשר כמו בזמן משה רבינו.
בתקופה של הסתר פנים וליקוי מאורות מאז חורבן בית המקדש האמת נעדרת, כהבטחת חז"ל, והעם מייחל למענה ברור ולתשובות נכוחות לבעיות סבוכות שטרם מצאו את פתרונן. יש התולים תקוותיהם במנהיג כזה או אחר (ע"ע בגין, רבין ויבל"א - שרון), ויש המשחרים לדמות תורנית עם כתפיים רחבות שתתן מזור להתלבטויותיהם המעיקות. קוראים לזה שו"ת - שאלות ותשובות.
התשובות שוגרו דרך הרשת הסלולרית קצרות וממצות, וניתנו תחת לחץ זמן במסגרת הגבלת התווים המתאפשרת במכשיר הנוקיה של הרב אבינר. Nfc מגיש לראשונה באינטרנט מקבץ מן השאלות המגוונות שנשלחו לרב. הדברים פורסמו לראשונה בביטאון ישיבתו של הרב אבינר "עיטורי כהנים" (גליון 254), נמסרו באופן בלעדי לאתר חדשות מחלקה ראשונה ונערכו מחדש. קבלו את החלק הראשון של השו"תנתקות.

אופי המאבק

האופן בו יש לנהל את המאבק היה שנוי במחלוקת. בהדרכתו לפונים ניסה ראש ישיבת "עטרת ירושלים" למתוח קו בין האסור והמותר ולקבוע כללי וגדרים באופן שאפילו ישמור על צניעות הבנות.
ש: יש טעם להתקדם לכיוון הגוש?
ת: מצוה גדולה, אך בלי להתעמת עם כוחות הביטחון.
ש: מה עם סירוב פקודה?
ת: לא לסרב פקודה, אך לא להיות מסוגל.
ש: מה לעשות כשהצבא יבוא ליישוב? מה מטרתנו, לעצור פיסית? מחאה?
ת: מחאה בכח זה לא ילך. רק אור ינצח.
ש: לא ניתן להגיע לכיסופים. מה לעשות?
ת: לעמוד בכל מקום בארץ בצידי הכביש באופן חוקי ולהפגין.
ש: איך פועלים ברגע זה?
ת: אנחנו עושים את מה שמצווים, וד' (השם - ע.י.) יעשה הטוב בעיניו.
ש: האם יש עניין לעכב את הפינוי בכח פסיבי, או לצאת כבר היום מהגוש?
ת: להישאר כמה שאפשר בלי שימוש בכח.
ש: האם לצעוד לכיסופים, כשיש סיכוי גדול להיעצר?
ת: לא לעשות דברים שנעצרים עליהם.
ש: מתארגנת קבוצה לכיסופים לחסום את הציר. אני בת. האם צנוע עבורי לכת?
ת: העיקר לא להתעמת עם כוחות הביטחון.
ש: שהבנות תשכבנה על הכביש למען חסימת הציר?
ת: זו ודאי מסירות נפש, אך לבת אין זה צנוע.

הלכות רכוש

נושא הרכוש והיחס אליו הוא סוגיה חשובה בעולם ההלכה היהודית. לחשש לפגוע ברכוש הצבאי ולהשחיתו ניתן ביטוי בשאלות. גם היחס לרכוש שנשאר מאחור והיחס לסמלי המדינה עמד במבחן.
ש: מותר להתחיל לארוז?
ת: כן, כדי לא להפסיד רכוש. צדיקים, ממונם חביב עליהם.
ש: האם להוריד מזוזות?
ת: כן, כדי שלא תיפולנה בידי הרוצחים.
ש: האם מותר לישון בתוך פרדס ששייך למישהו?
ת: אם משערים בוודאות שיסכים.
ש: יש שרוצים לנקב גלגלי רכבים כדי לעכב את הגירוש. זה טוב?
ת: זה לא טוב. להסביר לחברים, אך לא לריב.
ש: האם מותר לחבל בכלי רכב של הצבא וכדומה, על-מנת למנוע את הגירוש?
ת: חלילה, זה לא רכוש פרטי שלך. הוא גם נצרך להגנה. גם מרחיק את העם מארץ ישראל.
ש: כמה איסורים עובר אדם ששורף פח זבל?
ת: בהחלט, עובר על כמה.
ש: האם מותר לחבל בציוד של הצבא או בציוד אזרחי שמביאים?
ת: אסור להזיק לרכושו של חבר! וגם אין זה מועיל.
ש: האם כאשר מגרשים אותנו יש לעקור עצי פרי, משום "לא תחנם", שלא ייפלו בידי המרצחים? (איסור זה הינו לתת לגויים "חנייה" בארץ, והשאלה מדברת על עקירת עצי פרי ביישוב מפונה, כדי שלא ימסרו לידיים פלשתיניות - ע.י.)
ת: יש איסור "בל תשחית", וכן סכנה סגוּלית. ומי שעובר על "לא תחנם" זו הממשלה, ואנו משאירים עצים מתוך אמונה מוחלטת שנחזור.
ש: האם לשרוף את דגל המדינה?
ת: חלילה. הדגל בסדר גמור; ראש הממשלה לא בסדר.

יחס למגרשים

המצב המורכב בו עמדו יהודים מול יהודים, מפנים מול מפונים, גרם לשאלות באשר למידת ההתנגדות לפינוי ורמת המחאה וכן ליחס כלפי הכוחות המפנים ושולחיהם בדרג הפוליטי. הרב אבינר מנחה את השואלים שלא להיכנס לעימותים מיותרים ולא לנקוט באימות, ואפילו לא בביזוי ושנאה. הוא מנקה את המפנים מהתואר המפוקפק "רשע", אך אינו נמנע מלהחיל אותו על תומכי ההינתקות בכנסת.
ש: אני לא תושב. האם עדיף לצאת מרצון ובלי תיק פלילי?
ת: בלי תיק, כי זה מפריע לעבודת השם.
ש: האם מותר לבוא עם החיילים ללא התנגדות?
ת: מותר. זה לא נקרא מרצון.
ש: אם עוצרים אותי - אז להזדהות ולשתף פעולה עם החוקרים, או לשמור על זכות השתיקה?
ת: לשתף. הם לא אויבים. זו משטרה שלנו.
ש: האם להתנגד לפינוי על-ידי הצבא באמצעים תקיפים, כגון זריקת אבנים על חיילים, כך שיזכרו שהיתה מסירות נפש?
ת: חלילה לפגוע בחיילים! ומסירות נפש - יש על מגורים שם שנים על-גבי שנים.
ש: אני בת. אם באה שוטרת או חיילת לפנות אותי, האם לצאת או להתנגד?
ת: אפשר לצאת או לתת שימשכו אותך, אבל בלי מאבקים.
ש: האם מותר לצרף למנין יס"מניקים?
ת: ודאי, איזו שאלה?!
ש: האם מותר לחייל לאבטח את אלה שעסוקים בלהרוס בתים בגוש-קטיף?
ת: כן. לצערנו, תמיד צריך להגן על יהודי בכל מצב.
ש: האם חייל או קצין הוא רשע? וחבר כנסת?
ת: חייל או קצין - לא, הוא קרוע בין מוסר ופקודה. חבר כנסת הוא חופשי, ואם כך הצביע לזרוק אנשים לרחוב - הוא רשע.
ש: האם אדם שמפנה, יֵינו הופך ליין נסך (כאילו גוי נגע ביין ופסל אותו לשימוש - ע.י.), שהרי ארץ-ישראל חמירא (חמורה מאיסור - ע.י.) משבת (או"ח שו יא), וגם זה בפרהסיא?
ת: לא נהפך, מכמה סיבות.
ש: למה "לא נשכח ולא נסלח", האם אין עניין לסלוח?
ת: אם יעשו תשובה ויתקנו ויכפרו ויבקשו סליחה - אז נסלח (עיין יומא כב ב, כג א).
ש: האם זאת אומרת שאין לאהוב אותם?
ת: יש לאהוב את כולם, כולל רשעים.
ש: איך להתייחס לראש הממשלה?
ת: רשע, אבל לא לשנוא.
ש: האם מותר להתפלל שאריק שרון ימות?
ת: אל תשאל שאלות מסוג זה, שיענו לך אסור.

כיבוד הורים

מצות כיבוד הורים והתנגשותה, לא אחת, עם הצורך לפעול למען עם ישראל יצרה אף היא דילמה בקרב בני נוער רבים, כמו גם חינוך ילדים לאהבת הארץ מבלי שייגרמו להם נזקים נפשיים מהמראות הקשים.
ש: האם בן חייב לעזור להוריו לארוז בגוש משום כבוד אב ואם, או מותר לו לסרב?
ת: הוא חייב לעזור גם אם חושב שזו טעות. מדין עזרה להורים. לפחות חייב לפנים משורת הדין.
ש: אני בן 20. האם להקשיב להורים, או למנוע את פינוי ארץ-ישראל ששקולה כנגד כל המצוות?
ת: לפעול למען ארץ-ישראל, אבל בלי עימותים.
ש: אם הורי לא רוצים שאלך לגוש?
ת: להבטיח שלא תעשה שום דבר בלתי חוקי ולדווח להם על הכל.
ש: האם להוציא את הילדים מהגוש?
ת: לכתחילה יש להשאירם כמה שאפשר, כיון שהיו שותפים, אלא אם כן מדובר במחזות קשים מדי.

ישיבת עטרת ירושלים
תאריך:  07/01/2006   |   עודכן:  14/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
שרון כשל במלחמה בטרור, וכתוצאה מכך הרחיב את שטחי המדינה, הנתונים תחת אש אויב, ללא כל תגובה הולמת    מנהיגותו הפכה את אי-העצירה באדום לנורמה מקובלת למדי    שרון קיבל את ההגה מאולף, עייף וחולה. בלוחמה בטרור הוא גילה מנהיגות נרפית, שלא יזמה דבר, אלא עסקה בתגובות מהוססות, שלא הלמו את האיום    אף מנהיג ישראלי לפניו לא חיבל כמותו במעשה ההתיישבות היהודי בארץ-ישראל    לא מגיע לו, ולנו, יורש כאהוד אולמרט, גם אם שרון, אישית, בחר בו לתפקיד
מיכאל אדירעם
ערב הבחירות של שנת 1984, היה שרון במרחק של עשרות קולות מזכיה בראשות תנועת החרות והליכוד. המחבר, שהיה בישיבת המרכז במקרה, שם את אצבעו בסכר
נרי אבנרי
יוסי עבדי
הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, התפאר בהישגי תוכנית ההינתקות. "מפלס הטרור ירד, באופן משמעותי", הוא הצהיר לאחרונה. ואכן - צדק הרמטכ"ל בקביעתו. כל ששכח הרמטכ"ל לציין הוא, כי על-רקע פינוי הישובים, אך טבעי הוא כי מפלס הטרור יירד    מכאן שהצהרתו של רא"ל חלוץ צריכה להיבחן על-פי מפלס הטרור בתוך שטח ישראל    כאן התמונה כבר מתבררת כשונה    כאן תראו כי הטרור דווקא עלה, וכי הנתונים שהציגה מערכת הביטחון לאזרחיה - משקפים מציאות אחת בעולם שכולו תלת מימד
ד"ר רון בריימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il