X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בבל"ת אקדמאי - כך ניתן להגדיר את רצף הדיווחים המתמשך והמייגע של התקשורת על מצבו של אריק שרון. הבשורה הטובה - יש הרבה מומחים ונירולוגים בישראל. הרעה - רובם לא רציניים, ברברנים, מחווים דעתם בלי לראות תיק רפואי, סיטי, הדמייה ומצב כללי. הרעה יותר - התקשורת והמומחים לרגע - הצליחו להפחיד את הציבור
▪  ▪  ▪

התנפלות כה מאסיבית, מאיימת, מייגעת ומתישה על מוחו של הציבור, על שתי האונות, מזמן לא חווה עם ישראל בארצו. ניתן להשוות זאת לתקופת מלחמת המפרץ השנייה, כאשר סאדם חוסיין איים בנשק כימי וביולוגי להפגיז את ישראל.
התקשורת אז, בעזרתם של מומחים כמובן, דווחה נון-סטופ, על כל האפשרויות העומדות לפנינו. ההפחדה וגרימת הפאניקה היתה כמעט מושלמת. החל מהסברים, כיצד פועלות התרכובות הכימיות על האדם, ועד למיקרובים שיפוזרו מהטילים ויהפכו את חיינו, לבית חולים אחד גדול או גרוע מכך בית קברות אחד גדול. כאשר ערים רציניות ואחריות, כמו רמת-גן ותל אביב, הזדרזו לפרסם כי הוכנו בתי קברות המוניים בפרק רמת-גן ובאצטדיון בלומפילד (וכמובן, שבעלי המנויים לאצטדיון, יכלו לקבל קדימות עם הצגת הפרטים).
המומחים הרבים הסבירו לנו, לא רק את המסוכנות של המעשה, אלא גם את תוצאות הניסויים בבני אדם ואת כל שלבי הגסיסה האפשריים אם וכאשר.
מי שמעוניין בדוגמית נוספת, יכול להיזכר בתקופה של רעידת האדמה הקשה בטורקיה. משפחות של ישראלים שטיילו והיו באזור, חלקם נפגעו ואלפים של טורקים נשארו ללא קורת גג עם מאות הרוגים ונעדרים.
המומחים שנזעקו לתקשורת ידעו להסביר כי אם בישראל תהיה רעידת אדמה דומה, בשל ישיבתנו וקרבתנו "לשבר הסורי האפריקני" - יהיו בין 500,000-400,000 הרוגים, פצועים ונעדרים, בשל תשתיות לא נכונות לא מוכנות וכשלים ורשלנויות ממשלתיות נוספות.
וכך נועד הציבור, הקשור לדיווחים השוטפים של התקשורת לעבור שלבים שלבים של הפחדה ופאניקה - המסופקת לו ישירות לסלון בכמויות מסחריות מפחידות.
שלא תהיה אי הבנה - אין הכוונה לרפות את ידי התקשורת ומדיווחיה - אלא לבקש ממנה, קצת איפוק, יתר רצינות ואיזון בין האירוע לפרשנות.
איש לא מעלה על דעתו, מצב שבו, התקשורת תמנע או תוגבל בדיווחים מהסוג שבו תיארתי לגבי אירועים חשובים, לאומים או חשש לאירועים שיש בהם סכנה להמונים.
הכוונה בריסון ובאיפוק - זה לדווח, לסקר, להביא את עיקרי האירוע או עיקרי הדברים, מבלי להכניס את הציבור לפאניקה מיותרת ומבלי לפטם אותו בשעות של דיווחי סרק, לא רלוונטיים, לא חשובים ולא ענייניים.
יוצא, שמרוב דיווחים של כתבינו הפרוסים בשטח לא רואים את היער או היעד אלא רק מיקרופונים וגיבוב אינפורמציה. כמובן, שאירוע בו ראש ממשלת ישאל, לוקה בשבץ מוחי, ומיד לאחר מכן באירוע טראומטי נוסף, שמחייב, אשפוז, ניתוחים, ומאבק על החיים - הוא אירוע לאומי חדשותי הדורש דיווח מעודכן ואמין.
כמובן, שצריך להקצות לכך, שעות שידור מעבר למקובל והמתוכנן - השאלה היא במינון של הדיווח - כמו במינון של התרופות. ולגבי הטענה - שהציבור מעוניין להבין ולדעת על מוח האדם - כל האינפורמציה מצוייה באינטרנט ולא בטלוויזיה.
אחת הטענות המרכזיות, כנגד דיווח הרופאים שטיפלו בשרון, היתה הטענה של "טיפול יתר" - בהיותו ראש ממשלה. ואילו היה שר או ח"כ או אזרח - היה למעשה מקבל טיפול שונה, פחות אגרסיבי יותר מנוחה בבית, פחות לחץ והיה מגיב טוב יותר לטיפול. נכון, שכנראה לחצים פוליטיים, מפלגה חדשה, ערב הבחירות, הפרסום הדרמטי על חקירה מחודשת בפרשת האחים שלאף, והתנפלות פוליטיקאים לא הוסיפו בריאות לשרון.
אז אם המומחים למיניהם, חושבים ששרון טופל לא נכון, בשל הרצון להחזיר אותו מהר לתפקידו, ערב הבחירות - למה לא ניתן לדרוש זאת גם מהתקשורת. אולי גם התקשורת - מטפלת
בציבור "טיפול-יתר" בדיווחים המייגעים ובדיווחי סרק משמימים.
רופאים בחדרי המיון, וגם נציגי אגודת עזרה נפשית ספרו, שעקב האירוע והדיווחים עלה מספר הסובלים מפחדים, דיכאון, ודרישות נוקבות לביצוע סיטי וצנטורים, גם מפציינטים שלא זקוקים לכך.
הדוגמאות לברברת הן רבות ומעניינות. כמו למשל, דיווחים דרמטיים עם הבעות פנים קודרות על כך, שהשדרן/עיתונאי, לא יודע איפה החדר בו יעשה הצנטור או הסיטי - בקומה 7 בו שוהה שרון או קומה אחרת בה נמצאים המכשירים.
כמובן, שיש חשיבות עצומה לציבור לגבי הקומה הרלוונטית - אחרת לא נבין מה קורה או איפה הבנים נחים ומה הם עושים שם כל היום.
מבחינתי, כאזרח, צופה מודאג - מספיקות ההודעות הרשמיות והמקצועיות של בית החולים וכל הקרקס העיתונאי, סביב וליד בית החולים מיותרים לגמרי. מבחינתי כאזרח, מספיק לקבל הסבר כללי על האירוע המחלה, דרך הטיפול וסיכויי ההחלמה. מבחינתי כאזרח מודאג - מעניין האדם שבאירוע ולא האירוע שבאדם. ואת הפן הזה נראה לי שהתקשורת החמיצה - וחבל.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביש"ע וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה
תאריך:  12/01/2006   |   עודכן:  12/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן לביא
לנשיא בישראל יש תפקיד ייצוגי בלבד, ואין לו כל סמכויות או שיקולי דעת בניהול המדינה. אני טוען שאת שמעון פרס כל זה לא מעניין. אצלו הכל מתוכנן מראש. שמעון רוצה להיות נשיא המדינה
עו"ד יראון פסטינגר
במקרה שלפנינו, לאור חשיבות השיקולים הרפואיים לגורל עם ישראל, ולאור החשש הכבד שמא זכה ראש הממשלה ל"עודף טיפול רפואי", ונחשף לסיכונים כבדים, שספק אם אדם רגיל בגילו ובתנאיו הרפואיים היה נחשף אליהם, חדלו הרופאים מלשתוק
דודו אלהרר
הסקרים שמראים את עליית כוחה של קדימה לרמות דמיוניות, דווקא בזמן שאריאל שרון נלחם על חייו, מדאיגים מאד! זה מוכיח עוד יותר שהעם מתייחס לאיש עצמו ללא כל קשר לנשרכים אחריו
ארז זוננשיין
עד מתי ניתן לטרוריסטים במסווה להונות את המדינה וליהנות מחסינות דיפלומטית? עד מתי ימשיך היועץ המשפטי לתת לערביי הכנסת חופש ביטוי, ולא ישים לכך סוף?
גורי גרוסמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il