X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ב-1996 קנה לב לבייב 35% מהחברה לפי שווי של 400 מיליון דולר ועכשיו רכש 15.8% לפי שווי של 1.52 מיליארד דולר
▪  ▪  ▪

שוויה של חברת אפריקה ישראל זינק ב-280% בעשר השנים האחרונות, מאז רכש לב לבייב את השליטה בחברה. כך עולה מניתוח נתוני העסקות, שנעשה היום על-ידי Nfc. ב-1996 קנה לבייב מבנק לאומי 35% מאפריקה ישראל ב-400 מיליון דולר, ואילו היום (2.2.2006) קנה 15.83% ב-1.12 מיליארד שקל (241 מיליון דולר), כלומר: לפי שווי של 1.52 מיליארד דולר.
לבייב מחזיק כיום 80% ממניות החברה, והיתר בציבור בבורסה. הוא רכש את השליטה בכמה מהלכים, במחירים הולכים ועולים. ב-1997 קנה לבייב ממוטי זיסר וסטף ורטהיימר 12% ממניות החברה, לפי שווי של כ-400 מיליון דולר, והגיע ל-47% מהבעלות.
בדצמבר 1998 קנה מבנק לאומי 5% נוספים מהמניות, תוך ניצול אופציה שהיתה כלולה בעיסקה המקורית. הוא שילם 76 מיליון שקל, שיצגו שווי של כ-400 מיליון דולר, והגיע ל-52% מהבעלות.
באוגוסט 2001 קנה לבייב, כיום הבעלים של הפועל ת"א, ממיליארדר ידוע אחר, ארקדי גאידמק, כיום בעלי בית"ר ירושלים, 15% ממניות החברה, בעיסקה בשקלים שוות-ערך ל-75 מיליון דולר. העיסקה יצגה שווי של 500 מיליון דולר לחברה כולה. גאידמק היה אז בלתי-ידוע יחסית. לאחר עיסקה זו, הגיע לבייב לאחזקה של 67%ממניות החברה.
בינואר 2003 מכר לבייב למשקיעים מוסדיים 2.5% מהמניות, ב-80 מיליון שקל. עיסקה זו יצגה שווי של כ-700 מיליון דולר לחברה כולה. היה זה זינוק מהיר ראשון בשוויה של אפריקה ישראל, והוא בא במקביל להתרחבות עסקיה בחו"ל ולשיפור ברווחים, עם תחילת ההתאוששות במשק. לאחר עיסקה זו, ירד לבייב לכ-64.5%.
היום, כאמור, קנה לבייב 15.8% מבנק לאומי, והגיע לרוב מוחץ של 80%. עתה, כשעבר את קו 75% מהבעלות, הוא יכול להעביר בדירקטוריון כל החלטה שירצה, שהרי לא קיימות עוד מניות מיעוט חוסמות (בהחלטות מסוימות) של 25%.
לבייב הסביר היום, כי החליט לקנות את מניות לאומי מתוך אימון בחברה וביכולתה. אין בכך ספק, שהרי החברה נהנית בשנים האחרונות מגידול נאה ברווחים ובפעילות. בינואר-ספטמבר היה לאפריקה ישראל רווח נקי לאחר מס של 519 מיליון שקל, יותר מבכל שנת 2004 (שהיתה שנה טובה כשלעצמה), שבה הרויחה החברה 406 מיליון שקל. הרווחים בשנת 2005 יהיו, ככל הנראה, גבוהים פי שלושה ויותר לעומת הרווחים סוף שנות התשעים.
גם הפעילות גברה מאוד, חצתה גבולות. לפני 10 שנים היתה זו חברה מובילה בתחום הנדל"ן בישראל, עם מעט מאוד פעילות בחו"ל. היום היא ממשיכה להוביל בנדל"ן מקומי, כולל 33% בכביש מספר 6. אבל, במקביל, הפכה לאחד מיזמי הנדל"ן הזרים הגדולים בארה"ב, עם בניה של 2 מיליון מ"ר בניו-יורק, מיאמי ומדינות אחרות.
החברה פעילה בבניה בקנה מידה גדול גם ברוסיה, מזרח אירופה ומדינות אחרות, ונמצאת בדרך לפרויקטים באפריקה. בעשור האחרון גם קנתה חברות בתחום הדלק והאנרגיה, בגדי ים (גוטקס) ואחרות. אפריקה-ישראל של 2006 שונה לחלוטין מזו של 1996, ואין פלא שגם המספרים והשווי הם מליגה אחרת.

תאריך:  02/02/2006   |   עודכן:  02/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תא לחיים
שימור דם טבורי יאפשר להורים לצעוד יד ביד עם הקידמה הרפואית וליהנות מטיפולים רפואיים עתידיים שיעשו שימוש בתאי גזע
גורי גרוסמן
עו"ד רוית סיני-וכולדר
ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א חייב הורים של אב שברח מהארץ, בתשלום הוצאותיו ההכרחיות של נכדם הקטין בסך של 2,460 שקלים, כמזונות זמניים
מנחם ברוד
מי היה מאמין שהיהדות תוכל לשגשג במקומות הנידחים ביותר, ושיהודים יוכלו לחיות כיהודים בכבוד ובגאווה בכל פינה בעולם. הרבי האמין והאמונה קמה והיתה למציאות
יאיר שמעון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il