X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקום שיבחרו השופטים הבולטים והמצטיינים המקובלים על ציבור עורכי הדין, הפרוטקציוניזם והקשרים האישיים חוגגים
▪  ▪  ▪

למדנו מן העיתונות כי נשיא בית המשפט העליון ושרת המשפטים עומדים לאייש את המקומות הפנויים בבית המשפט העליון ולמנות שופטים מחוזיים למינוי זמני בבית המשפט העליון.
כרגע ישנם שלושה מקומות פנויים. בחודש הבא, לאחר פרישתו של השופט חשין, יהיו ארבעה ובספטמבר, לאחר פרישתו של הנשיא ברק, יהיו חמישה מקומות פנויים בבית המשפט העליון.
על-פי זהות חלק מהשמות הנזכרים בעיתונות, דומה כי השיטה המשונה שבה מתמנים השופטים לבית המשפט העליון במדינת ישראל עברה מוטציה נוספת: מתוך למעלה ממאה שופטים מחוזיים המכהנים במדינת ישראל, דנים כרגע במספר מצומצם ביותר של מועמדים, כאשר בעלי הסיכויים הם דווקא כאלה המקורבים בצורה כזו או אחרת לשופטי בית המשפט העליון.
האחד היה מתמחה של שופט זה, השני עבד שנים ארוכות תחת שופטת זו, ובמקום שיבחרו השופטים הבולטים והמצטיינים המקובלים על ציבור עורכי הדין, הפרוטקציוניזם והקשרים האישיים חוגגים. על-מנת שלא לפגוע בסיכוייהם הפרובלמטיים גם כך של הבולטים והמצטיינים, לא נפרט את שמותיהם.
נוסיף על כך את העובדה כי הנשיא ברק קבע את הכלל, לא ברור מתוקף מה, כי שופטים מחוזיים יתמנו למינוי קבע לבית המשפט העליון רק לאחר שכיהנו תקופה במינוי זמני, ועבודת הוועדה לבחירת שופטים הופכת לפלסטר.
למעשה, קובעים השופטים העליונים מי ימונה למינוי זמני לבית המשפט העליון, ולאחר מכן, יוצג הדבר כמעשה גמור בפני הוועדה לבחירת שופטים, שתאלץ למנות את אותם מתי מעט שזכו למינוי הזמני הנכסף, כחותמת גומי לכל דבר, ללא כל הליך של בחירה ממשית.
בדרך זו מובטח שימונו שופטים "ללא אג'נדה", רחמנא ליצלן, ויועבר מסר ברור לכל מערכת המשפט לפיו רק קונפורמיזם, ממסדיות, הליכה בתלם וצייתנות הינם דרכו של השופט. כמובן שקשרים אישיים וקצת חנופה גם הם לא יזיקו...
שופטי העליון נוהגים לומר כי אנו חיים בארץ קטנה, והם יודעים על כל הנעשה באולמות המשפט ברחבי הארץ. דומה כי אין כמו הבחירה המשונה, שאיננה בחירה כלל, בחלק מהמועמדים ששמם הוזכר, כדי להדגיש עד כמה התרחקו מן הנעשה באולמות בתי המשפט.
בארצות הברית, בחר הנשיא בוש בחודש ספטמבר נשיא לבית המשפט העליון, השופט ג'ון רוברטס, מבלי שהכיר אותו כלל, והשבוע הוא עומד להוסיף שופט נוסף, השופט סמואל אליטו, מבלי שהכירו כלל.
לשופטים אלו רקורד ארוך של פסקי דין המדברים בעד עצמם והמציגים השקפת עולם משפטית - אג'נדה - מסודרת ומוכחת ורק על סמך אג'נדה זו הם נבחרים, לטוב או לרע.
אצלנו לעומת זאת, מינוי עילוי משפטי כמו פרופ' רות גביזון, הס מלהזכיר, עו"ד מהשוק הפרטי, הס מלהזכיר, ואילו חלק מהשופטים המחוזיים, אשר קידומם מובטח למינוי זמני בבית המשפט העליון, הם אלו שנהנים מקרבתם של שופט עליון כזה או אחר.

הכותב הינו חבר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  05/02/2006   |   עודכן:  05/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עפר טויסטר
חובת ההודעה הינה חובה שאין לה לבוש אחיד בחקיקה. היא יכולה ללבוש לבוש שאינו מחייב ובמקרה כזה היא אינה מפריעה להמשך התהליך שבו הוחל. אך, מנגד היא יכולה ללבוש בגדי שרד ולחייב את לובשיה
גורי גרוסמן
התינוק בן ה-7 חודשים, שרק בנס לא נהרג מהקסאם שהתפוצץ לו בפרצוף, אילו יכול היה לדבר היה זועק: "המלך הוא עירום"
חיים רמון
הפוליטיקה הישנה דבקה עדיין במוסדות ובמפלגות ריקות מתוכן וחסרות יכולת לממש את האידיאולוגיה המילולית הגדולה שלהן. דוגמאות לא חסרות: הליכוד עוד מדבר על ארץ ישראל מלאת התנחלויות ושטחים, אבל אחת בפה ואחת במעשה
דוד בדין
נרי אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il