מרבים להתייחס כ"פנים חדשות" לפוליטיקאים שעברו ממקום אחורי למקום קדמי ברשימה מסויימת, או לאנשים שבאו לפוליטיקה ממחוזות אחרים, למרות שפניהם היו ידועות לציבור זמן רב.
רוב ה"פנים החדשות" הללו אינן פנים חדשות אמיתיות. אם יש פנים חדשות בפוליטיקה הישראלית באחרונה, הרי הן פניה של צביה גרינפילד, האשה החרדית שנבחרה למקום השישי ברשימת מרצ לכנסת. גרינפילד היא פנים חדשות תלת ממדיות.
הממד האחד: היא מכניסה דמות מעולם הרוח והספר אל הפוליטיקה הישראלית השדופה, הסובלת מחסרונם של אנשים בעלי רקע תרבותי רחב-אופקים. הממד השני: היא מנסה לנתץ את חומת-הברזל האטומה המפרידה בין הציבור החרדי והציבור החילוני ופותחת פתח להידברות ולהבנה במקום הניכור והעוינות. והממד השלישי: היא מביאה עמה התייחסות רצינית של אדם מן המיגזר החרדי לנושאי השלום והצדק החברתי.
הציבור החרדי הולך בשנים האחרונות בעקבות הציבור הדתי-לאומי ותומך בעמדותיו של הימין לגבי השטחים, עמדות שמשמעותן סיפוח זוחל של מיליוני ערבים למדינת ישראל והפיכתה למדינה דו-לאומית. עד כמה שהדבר נראה אבסורדי, דווקא הציבור הדתי, בפעילותו למען המשך השליטה על מיליוני הערבים ביו"ש, מקדם את סופה של ישראל כמדינה יהודית, ודווקא מרצ ושאר תנועות השמאל המתנגדות לכך הן העשויות לשמור על הרוב היהודי במדינת ישראל.
אם ימשיכו הדתיים-לאומיים והחרדים במאבקם למען המשך השליטה במיליוני הערבים בשטחים, הם יצליחו אולי לקבוע את הרכב המועצה הדתית בבאר-שבע ולמנוע את פתיחתה של חנות למימכר בשר-חזיר בעפולה, אך המדינה היהודית תתמוסס לכולנו בין הידיים. יראו בבקשה מה צפוי לירושלים בעקבות סיפוחם של 300,000 ערבים לשלטון ישראלי.
נכון, השקפה זו נראית היום תמוהה לציבור הדתי כשם שנראו פעם הדיבורים על מו"מ עם הפלשתינים ועל תמיכה במדינה פלשתינית לצדה של מדינת ישראל. היום גם רובו של הימין החילוני מצדד בעמדה זו שפעם הייתה בעיניהם כבגידה במולדת.
צביה גרינפילד צריכה להיות מוכנה לכך שהחרדים והדתיים-לאומיים יגיבו במאנטרה האוטומטית הקלה ביותר לתגובה. במקום התמודדות רעיונית כלשהי, הם יאמרו שהיא לא חרדית ולא דתית. מה יותר פשוט מלפטור כך את העניין? אך האמת שלה תחלחל אט-אט לחלקים מתונים, מתרחבים והולכים, בציבור הדתי והחרדי, ואמת זו תהפוך לדרך-המלך.
אין בדברים אלה משום המלצה לתמוך או לא לתמוך במרצ. יש בהם רק כדי להטיל אלומת-אור על פנים חדשות-באמת בפוליטיקה הישראלית העמוסה-לעייפה בפנים ישנות.