1.5 מיליון איש המוגדרים בשנת 2005 כעניים הם 'פיגוע' חברתי-כלכלי מהחמורים שמדינה יכולה לספוג. 1.5 מיליון עניים הם פצצת זמן מתקתקת שמאיימת על המשך קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית. עוני אינו מולד גנטית, עוני הוא מעשה אדם, ולכן בידינו לסייע להקטנתו.
בחברה הישראלית מתנהלים ויכוחים סוערים סביב המדיניות הכלכלית-חברתית הנוכחית. חלקנו מתנגדים לתהליכי הרפורמות וההפרטות, חלקנו תומכים בהם. למרות הוויכוחים, כולנו מסכימים שהמאבק בעוני דורש מדיניות אקטיבית ומיידית, בעיקר בכדי לעודד עבודה ברמות השכר הנמוכות בכלל ובקרב נשים בפרט.
אנו, החתומים על העצומה שלהלן, קוראים להקים מטה-על למאבק בעוני שיכלול נציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים ומהתנועות החברתיות, ואשר ידאג ליישם באופן מהיר ככל שניתן את צעדי המדיניות הבאים:
ניטור העוני כפעולה ראשונית יש לנטר את היקף ועומק העוני בישראל בכל רבעון. כמו-כן יש לשקול את שינוי הגדרות מדד העוני והוספת צרכים חיוניים בתחומי החינוך, הבריאות, הדיור, המזון, הביגוד, הטכנולוגיה והתרבות. ניטור ומדד העוני המעודכן יאפשרו להגדיר מיהם הזכאים לסיוע, ולבדוק את תוצאות פעולות מטה המאבק לאורך זמן.
השכלת אימהות השלמת השכלה לאמהות משכבות המצוקה' מתוך התובנה שככל שהשכלת האם גבוהה יותר, כך יש סבירות שילדיה ייצאו ממעגלי העוני והמצוקה. זאת לאור מחקרים רבים מרחבי העולם שעסקו במיגור תופעת העוני.
אימהות עובדות פטור להוצאות מטפלת/מעון, שיעודד עבודת אימהות וימשוך כוח אדם איכותי לתחום הטיפול בפעוטות, וכן עידוד הקמת מעונות קרוב למקומות עבודה. בשלב השני של צעדי המדיניות למאבק בעוני, אנו מציעים ומבקשים סבסוד חינוך טרום-חובה והארכת חופשת לידה לחצי שנה או הגדלה ניכרת של נקודת הזיכוי לכל ילד עד כיתה ב' או גיל שמונה.
מס הכנסה שלילי החלת מס הכנסה שלילי בישראל בהקדם האפשרי, כמקובל במדינות המפותחות, תאפשר גם לבעלי שכר נמוך ליהנות מהפטורים.
עסקים קטנים העמקת העידוד הניתן לעסקים קטנים ועבודה מהבית, בין היתר באמצעות פרסום מסיבי של העזרה הניתנת על-ידי קרנות ממשלתיות להלוואות לעסקים קטנים-ביתיים, הוזלת הריבית בהלוואות הניתנות למפעילים וכדומה.
חוקי עבודה אכיפה נחרצת יותר של חוקי העבודה על קבלני כוח אדם ובכלל, תוך מתן עדיפות לנושא שכר העובדים וזכויות סוציאליות בהתקשרויות של משרדי הממשלה ומוסדותיה עם חברות, וכן הגדלת הקנסות הכספיים הניתנים למעסיקים המפרים חוקי עבודה. בנוסף, אנו מציעים לשקול אפשרות שאכיפת חוקי העבודה תיעשה על-ידי משרדי עו"ד פרטיים וארגונים חברתיים, שבתמורה יקבלו חלק מהקנסות.
קשישים עניים יש להפעיל כלים לטיפול בקשישים הנמצאים מתחת לקו העוני במטרה להבטיח להם רמת קיום מינימלית ונאותה, ולקדם מערכת תומכת כספית מעבר לקצבת הזקנה המשולמת על-ידי הביטוח הלאומי לקשישים - שילוב שיאפשר לקשישים להתקיים בכבוד.
נכים עניים הנכים הם חלק בלתי נפרד מהחברה, ויש לדאוג למערכות תומכות עבורם שיאפשרו להם קיום בכבוד, נגישות, רפואה, תרבות ואיכות חיים. יש לעודד עבודת נכים באמצעות הקלה במיסוי למעסיקים, וכמו-כן להגדיל את קצבאות הזקנה לנכים.
עבודת מבוגרים לאור השינויים במשק הישראלי, ישנם עובדים מבוגרים רבים מעל גיל 50 המתקשים למצוא תעסוקה הולמת. אנו מבקשים עידוד והקלה על עובדים כאלה באמצעות מערכת המסים, הקלות למעסיקים וקורסי התאמה לעובדים.
הוצאה מיסוד גבייה אינטנסיבית יותר של דמי המזונות מהחייבים, קביעת סף הכנסה לנפש שנועד להבטיח קיום בסיסי לחייבים בהוצאה לפועל והקלה ניכרת בתשלומים של חייבים אלה.
הפרטה עממית מתן עדיפות להפרטת חברות ממשלתיות בהסכמות העובדים (לדוגמה בנק לאומי, חברת החשמל ועוד) באופן עממי, תוך העדפה מתקנת לשכבות החלשות. אחת ממטרות ההפרטה העממית היא הגברת הצריכה הפרטית, וידוע ששיעור הצריכה בקרב משפחות עניות גבוה בהרבה לעומת משפחות ממעמד הביניים ומעלה.
אופייה המסוכן של תופעת העוני המתרחבת מחייב להעמיד את הטיפול בה בראש סדר העדיפויות הלאומי, וכן מכלול פעולות משולבות של זרועות הממשלה השונות. חשוב שתיקבע אחריות-על באמצעות ועדת שרים או קבינט חברתי-כלכלי-ציבורי לביצוע ותיאום המדיניות. חשוב שהמדיניות תלווה במעקב שוטף על השלכות אמצעי המדיניות על תעסוקה ועוני, ושמדד העוני יפורסם בכל רבעון.
אנו, החתומים על העצומה, קוראים לכל חלקי החברה הישראלית לאמץ את עיקרי ההמלצות ולהצטרף לקריאה למיגור תופעת העוני המתרחב בישראל.