X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שופטי העליון, באמצעות שליטתם המסורתית בוועדה למינוי שופטים, מונעים בקנאות כל חדירה של "רעיונות מסוכנים", וחוסמים כל דעה מנוגדת, שיש בה כדי לשקף את הציבוריות הישראלית שהיא, כידוע, פחות ליברלית
▪  ▪  ▪

כמעט ללא הד תקשורתי של ממש הסתיים ביקורו בארץ של שופט בית המשפט העליון האמריקני אנטונין סקאליה, שהינו השופט המשפיע ביותר על בית המשפט העליון האמריקני בעשרים השנה האחרונות. כך גם הגדיר אותו הנשיא ברק בעת ביקורו.
במושב משותף עם פרופ' רות גביזון ועם הנשיא ברק באוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים, פרש השופט סקאליה את האג'נדה האידיאולוגית משפטית שלו, המהווה בסיס למאבק האיתנים המתנהל בבית המשפט העליון בארצות הברית זה שנות דור, ויש האומרים למלחמת התרבות המתחוללת בארצות הברית בין הרוב השמרני מסורתי בציבור האמריקני למיעוט הליברלי.
השופט סקאליה הינו שמרן המתנגד לאקטיביזם שיפוטי, והוא פיתח את התורה של ה"אוריגינליזם", לפיה יש לפרש את החוקה האמריקנית אך ורק בהתאם ללשונה ולכוונה המקורית של מחוקקיה בסוף המאה השמונה עשרה.
בהתאם לעקרון זה, מתנגד השופט סקאליה, כי בתי המשפט ישתמשו לפרוש החוקים במקור חיצוני כלשהו, כגון "זכויות האדם", "רעיונות אוניברסליים", או השענות כלשהי על משפט השוואתי זר.
שנים היו השופטים השמרנים מיעוט בבית המשפט העליון האמריקני, אולם עתה, לאחר שהנשיא בוש מינה בחודשים האחרונים שני שופטים שמרנים נוספים, רוברטס ואליטו, דומה כי הכף נוטה דווקא לכיוון השמרני, וכי הערכים השמרנים והמסורתיים המאפיינים את מרבית הציבור האמריקני יזכו לביטוי בולט יותר בבית המשפט. יש הטוענים, כי יש בכך משום מהפכה היסטורית של ממש.
דומה כי עם השקפות כמו של השופט סקאליה אין שום סיכוי כי השופט החשוב ביותר בבית המשפט העליון האמריקני היה מצליח להתמנות לבית המשפט העליון הישראלי... שכן בית המשפט העליון הישראלי באמצעות שיטת המינויים, המשכפלת את עצמה, שומר על אחדות רעיונית כמעט מוחלטת של ליברליזם טוטאלי ואקטיביזם שיפוטי רדיקאלי שאין לו אח ורע.
שופטי העליון, באמצעות שליטתם המסורתית בוועדה למינוי שופטים, מונעים בקנאות כל חדירה של "רעיונות מסוכנים", מסוג האידיאולוגיה של השופט סקאליה, וחוסמים כל דעה מנוגדת, שיש בה כדי לשקף את הציבוריות הישראלית שהיא, כידוע, פחות ליברלית.
מרבית הציבור בארץ דוגל ברעיונות שמרניים ומסורתיים, כגון קיום מדינת לאום יהודית ואינו שש לקבל על עצמו רעיונות "נאורים", כגון "מדינת כל אזרחיה", או הפרדה מוחלטת של הדת והמדינה מבית מדרשו של המיעוט הליברלי המשכיל והמבוסס בציבור הישראלי.
עד לפני מספר שנים, עוד היה קיים סיכוי שאם השופט סקאליה היה לוקח חלק בחיים הציבוריים במדינת ישראל, בשים לב ל"השקפותיו המסוכנות", רחמנא ליצלן, אזי, יד נעלמה בפרקליטות היתה מסדרת לו, מן הסתם, כתב אישום ומרחיקה אותו ממוקדי הכוח, כפי שקרה כזכור בדרך פלא לפרופ' יעקב נאמן, לעו"ד דרור חוטר ישי, ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין ולאחרים.
כיום חלפה, כך אנו מקווים, התקופה החשוכה של "תפירת התיקים" למתנגדים אידיאלוגיים, אולם מינוי לבית המשפט העליון של שופט שמרן, המתנגד לאקטיביזם השיפוטי ו"לדת החילונית" של זכויות האדם הינו חזון אחרית הימים.

הכותב הינו חבר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין
תאריך:  09/02/2006   |   עודכן:  09/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר רועי
מדינת ישראל שוכחת ומטייחת כל פרט העשוי להפליל את נבחרינו. הם מצידם ממשיכים לגנוב דעת, ולהצטייר כאבירי שלטון-החוק. מתברר, שגם מדינה שלמה יכולה לחלות באלצהיימר
עו"ד משה גולדבלט
יורם הורוביץ
אנחנו מנהלים דיאלוג עם עצמנו
נרי אבנרי
[בעקבות האזהרות של ראש השב"כ, ומתוך חקירה שמעולם לא נתקיימה]
עו"ד ורו"ח רמי אריה
ביטול תקנות שווי רכב צמוד לעובדים יביא למיסוי מוגדל על עובדים שמקבלים רכב צמוד ממעבידם, המשמש רובו ככולו לשימושם הפרטי, והינו שכר לכל דבר, אך יקטין את המיסוי על עובדים שמקבלים רכב צמוד ממעבידם, כשהוא משמש בעיקר לצורכי עבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il