X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
נפתלי רז איש חינוך, מורה דרך, עיתונאי על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

ביום שישי האחרון (9.2.06) נערכה בבית-הקברות הישן בחיפה האזכרה השנתית לאמיל גרינצוייג, חברי שנרצח בהפגנת שלום עכשיו לפני 23 שנה.
אזכיר, לדור שלא ידע את אמיל: 3 חודשים לאחר התחלת מלחמת לבנון, בספטמבר 1982, נודע שלוחמים לבנוניים - נוצרים ערכו טבח באוכלוסיה פלשתינית במחנות הפליטים סברה ושתילה - בהיות המחנות תחת שלטון צבאי של צה"ל.
שלום עכשיו ומפלגת העבודה ארגנו ב-25.9.82 בכיכר מלכי-ישראל בת"א הפגנת ענק (המשטרה אמדה את מספר המשתתפים ב-400,000), בדרישה להקים וועדת חקירה לשאלת האחריות הישראלית לטבח.
הוקמה וועדת חקירה בראשות שופט בית-המשפט העליון קהאן. לאחר כ-4 חודשים פרסמה הוועדה את מסקנותיה, ובראשן: המלצה להדיח את שר הביטחון אריאל שרון מתפקידו, בשל "אחריות עקיפה" לטבח. שרון סרב להתפטר, רוה"מ בגין היסס מלהדיחו, ושלום עכשיו ארגנה ב-10.2.83 מצעד בירושלים בקריאה ליישם את מסקנות וועדת החקירה. גילוי נאות: כמרכז וועדת המבצעים של שלום עכשיו, אני הייתי מארגן המצעד.
יצאנו מכיכר ציון כ-3,000 צועדים, אל משרד-ראש-הממשלה. נאלצנו לפלס דרך בתוך מאות אנשי ימין מוסתים ואלימים. הרב כהנא וצחי הנגבי (אז ב"תחייה") עמדו במסלול המצעד וקראו לאנשיהם לחסום את דרכנו. אנשי הימין קיללו, ירקו, ומהר מאד גם בעטו והיכו. 15 השוטרים שליוו את המצעד כשלו מלהגן עלינו, וסדרני שלום עכשיו נאלצו להגן בעצמם, במיוחד על הנשים והילדים, מצייתים להוראות להימנע מלהכות בחזרה "כדי שלא יישפך דם יהודים בידי יהודים".
אני הובלתי את המצעד, תוך קריאת סיסמאות במגפון שבידי. אנשי ימין ניסו לקרוע מידי את המגפון. חברי פעילי שלום עכשיו אמיל גרינצוייג, עופר אבני ועמירם גולדבלום יצרו "שרשרת ידיים" להגן על המגפון ועלי. צילום שרשרת הידיים הפך להיות הצילום האחרון של אמיל גרינצוייג.
בהגיע המצעד לרחבת משרד ראש-הממשלה נשאנו מספר נאומים שקראו ליישום מסקנות וועדת החקירה, ולבסוף שרנו את "התקווה". בעוד אנו נושאים לעבר הטרנזיט של פרופסור גליה גולן שלנו את שרידי הכרזות - נשמע פיצוץ הרימון. אמיל גרינצוייג נהרג במקום, ו-8 מפגינים אחרים נפצעו, שניים מהם קשה - יהושע שקדי ועדי לוי. 10.2.1983.
כשנה אח"כ הורשע ברצח יונה אברושמי, איש "התחייה" שעבד בהתנחלות עופרה, והוא עודו בכלא גם היום.
שלוש שנים אחר-כך הקמתי בירושלים את מדרשת "אדם" לחינוך לדמוקרטיה ולשלום ע"ש אמיל גרינצוייג. רבבות אנשי החינוך שעברו מאז במדרשה מילאו אותי תקווה. חשבתי שהזעזוע הציבורי מהרצח פוליטי, יחד עם החינוך המכוון והלקחים שהפיקו גם ראשי הימין - יבלמו התפרצויות נוספות של אלימות פוליטית בישראל.
כשנה אחר-כך הורשעו חברי "המחתרת היהודית" בסדרת מעשי רצח והתנקשויות פוליטיות. לחץ ציבורי של ראשי הימין, בתמיכת ראש הממשלה דאז יצחק שמיר, גרם לשחרור מוקדם של כולם. הלקח נלמד...
11 שנה אח"כ נרצח יצחק רבין - שוב מימין לשמאל.
11 שנה אח"כ התפרצה האלימות הפוליטית בעמונה.
נוכח התבטאויות של ראשי המתנחלים ורבניהם גם אחרי עמונה - אין לי ספק: הרצח הפוליטי הבא בישראל יבוצע הרבה לפני שיעברו 11 שנה. הוא כבר בתכנון. ושוב: מימין - לשמאל.

תאריך:  12/02/2006   |   עודכן:  12/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר גד דואר
נסו להימנע מלראות את הילד דרך חסרונותיו    הקפידו לבטא את רגשותיכם ולשקף את רגשותיו    לפני השינה ספרו משהו עצוב או שמח שקרה לכם, ובהמשך הזמן תבקשו ממנו שהוא יעשה זאת
כ. בינפלט וא. גתה
חופש הדיבור מונח על הכף ועלינו להגן עליו באופן בלתי-מתפשר
שמעון יאיר
המערב המציא דברים נפלאים. טלפון, טלוויזיה, חשמל, מכונית, מטוס ואת הקריקטורה. כמו כל שאר הדברים קריקטורה, תלוי איך משתמשים בה, יכולה להיות סבבה, אבל גם אסון...
נרי אבנרי
אם עיתונאים נחשבים לכלבי השמירה של הדמוקרטיה, הרי שארי שביט הוא כלב שהפקיר את משמרתו. ולא רק הוא. ההזדמנות המדינית הנדירה, לתמוך במנהיג ימין שבגד במצביעיו, הצדיקה העלמת עין זמנית, מהתנהלותו הדיקטטורית, ומהעננה הפלילית הסמיכה שליוותה אותו
עו"ד אברהם פכטר
תקופה של טרם בחירות, היא עונה חמה בחקירות פליליות של אישי ציבור. יש לשנות את חוק חסינות חברי הכנסת - לבטל את זכות השתיקה הציבורית ואת האפשרות לתמוך בארגוני טרור ומדינות אויב ולהישאר בכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il