X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם תנועת הפתח, המתונה כביכול, וגם תנועת החמאס, מבקשים להביא לחיסולה של מדינת ישראל הפתח - באמצעות "מלכודת דבש"; החמאס - בהדרגה ובמסווה של הודנה ארוכת טווח
▪  ▪  ▪

מבוא
הפרלמנט הפלשתיני בהרכבו החדש מבטא את הניצחון ההיסטורי של התנועה האיסלאמית על התנועה הלאומית הפלשתינית. על-רקע המהפך הפוליטי ראוי להזכיר, כי תפיסות ה'פתח' והחמאס ביחס לפתרון הסופי של הסכסוך אינן שונות במהותן. שתיהן תובעות ללא נכונות לפשרה את שיבת מיליוני הפליטים לשטח ישראל. לאחר הקמתה של המדינה הפלשתינית, בה תומכת גם ממשלת ישראל, יתרחש "היפוך היסטורי" ביחסי ישראל והפלשתינים. ההגדרה העצמית הפלשתינית תמומש ואז תעלה במלוא התוקף "תביעת השיבה" ושאלת ההגדרה העצמית של הקיבוץ היהודי בארץ ישראל. לא תתקיים עוד "בעיה פלשתינית" אלא "בעיה יהודית" בפלשתין.
יום היסטורי
יום ה- 18 בפברואר ייחרת כיום ההיסטורי בתולדות העם הפלשתיני ובעל משמעויות מרחיקות לכת לישראל. הפרלמנט הפלשתיני החדש, שנשבע אמונים למולדת פלשתין, מסמל את ניצחון התנועה האיסלאמית על התנועה הלאומית הפלשתינית שהובילה את המאבק נגד הציונות מאז שנות ה- 60.
תם פרק היסטורי אחד ונפתח אחר. פערי העמדות מתחדדים עוד יותר בין ישראל לפלשתינים. אלה האחרונים, תחת השלטון האיסלאמי החדש, מסירים את המסכות ואינם נרתעים מלומר בהתרסה ומתוך תחושת עוצמה בעקבות "תבוסת צה"ל באינתיפאדה" (בראייתם), כי עמוד האש לאורו הם הולכים הוא שחרור פלשתין "מהים לנהר מרפיח בדרום לראש הנקרה בצפון".
בישראל יש המבכים את ניצחון החמאס בבחירות ואת כישלון תנועת ה'פתח' שהייתה שותפה להסכמים המדיניים עם ישראל. הנחת היסוד של גורמים אלה גרסה שניתן להגיע להסדר קבע עם ה'פתח' על בסיס חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות לאום החיות זו לצד זו בדו-קיום. הגם שאין לשמוח על ניצחון החמאס (המעניק משנה כוח לתנועות האיסלאמיות בכל העולם), ראוי להזכיר שתפיסת ה'פתח' אינה שונה מהותית מזו של החמאס לגבי הפתרון הסופי ל"בעיה היהודית" בפלשתין.
החמאס מציגה אלטרנטיבה "מדינית" להסכם אוסלו ולתוכניות השלום שהועלו ע"י גורמים ישראלים ופלשתינים. במוקדה של ההצעה: "הסדר ביניים" הכולל נסיגה ישראלית מלאה לקווי 67' בתמורה ל"הודנה" ארוכת טווח עד 15 שנה ו"הסדר קבע" במסגרתו יחזרו מיליוני הפליטים לבתיהם ולרכושם בתחומי מדינת ישראל. במילים אחרות - "מלכודת דבש" לחיסולה של ישראל בשלבים ובאמצעות הגורם הדמוגראפי.
בעיית הפליטים נתפסת ע"י כל הפלגים הפלשתינים כמהותה של הבעיה הפלשתינית. להבדיל מניואנסים טקטיים,כל גורמי הכוח בזירה הפוליטית הפלשתינית תובעים את מימוש שיבת הפליטים בכל הסדר מדיני. המחלוקת נותרה בשאלת מקור הסמכות לתביעת השיבה (האיסלאם? האו"ם?), העיתוי לדיון בסוגיה עם ישראל (כבר עתה או לאחר הקמת המדינה הפלשתינית) ואופן פתרון הבעיה (הדרגתי או כולל). תפיסתו של ערפאת, שהיא עמדת ה'פתח' גם כיום, לא הייתה נבדלה מזו של החמאס ביחס ל"שחרור פלשתין" ויישוב בעיית הפליטים.
"שלום האמיצים"
המרכיב המרכזי ב"שלום האמיצים" וב"שלום הצודק" הינו מימוש מלא של זכות השיבה של מיליוני הפליטים הפלשתינים אל תוך שיטחה הריבוני של מדינת ישראל לאחר חלוקת הארץ לשתי מדינות ישראל ופלשתין. משמעות הדברים - חורבנה של מדינת ישראל באמצעות שינוי המאזן הדמוגראפי והפיכתה בשלב ראשון בהכרח למדינה דו-לאומית עד להשגת הדומיננטיות הפלשתינית המוחלטת.
אבו מאזן, הן בכהנו כראש ממשלה והן בתקופת נשיאותו, חזר ושנה עמדה זו וקבע מספר תנאי יסוד מהותיים לכל הסדר מדיני שבלעדיהם לא יכונו "שלום וביטחון", והם: נסיגה מלאה, הקמת מדינה פלשתינית שבירתה ירושלים, שחרור כל האסירים ושיבת הפליטים. הווה אומר: התפיסה הפלשתינית בדבר לגיטימיות המאבק עד למימוש מלא של זכות השיבה מותירה את "שערי העימות" פתוחים עד להשגת ה"צדק ההיסטורי" ועימם הניסיונות לערער את יסודותיה של מדינת ישראל גם לאחר השגתו של הסדר מדיני.
אסטרטגיית הטרור ניצחה
ובכל זאת, דבר אחד השתנה. אסטרטגיית הטרור הפלשתינית ניצחה. לצה"ל אין מענה מול שגרת הקסאמים היומיומית הלועגת ליחסי הכוחות הצבאיים העדיפים ולטכנולוגיה המתקדמת. ההינתקות, בחד-צדדיות שבה (להבדיל מהשיקולים העניינים לגבי עצם ההתיישבות ברצועת עזה), סללה את הדרך להקמת המדינה הפלשתינית מבלי שהפלשתינים נדרשו לשלם מחיר מדיני כלשהו או לוותר על עמדות היסוד שלהם. תפיסת אוסלו לפיה הסדרי הביניים יקרבו בין הצדדים נכשלה לחלוטין, וכך גם הניסיון הישראלי מלכתחילה לגבות מחיר מדיני גבוה (ויתור על תביעת השיבה) בעבור הסכמה ישראלית לנסיגה מרוב השטחים ולמימוש ההגדרה העצמית של העם הפלשתיני.
בתמונת המצב המדינית שנוצרה, אין עוררין על זכות הפלשתינים למדינה ואף ממשלת ישראל תומכת בכך בגלוי. מרגע שתוקם המדינה הפלשתינית, ואין זו אלא שאלה של זמן ולא ארוך במיוחד, תעלנה על השולחן שאלות אחרות שיצרו "היפוך היסטורי" ביחסי ישראל והפלשתינים, ובראשן: תביעת השיבה של מיליוני הפליטים לשטח ישראל ושאלת ההגדרה העצמית של הקיבוץ היהודי בארץ ישראל. לא תתקיים עוד "בעיה פלשתינית" אלא "בעיה יהודית" בפלשתין.

כותב המאמר הינו חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA.ORG) בראשות ד"ר דורי גולד
תאריך:  18/02/2006   |   עודכן:  18/02/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד עבאס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
פיתוח הנגב והגליל, כמובן - יחד עם חיזוקה של ירושלים, הוא האתגר הלאומי הגדול של המאה ה- 21. כל מי שאינו מבין זאת, שייך כנראה למאה הקודמת
יואב יצחק
עמיר פרץ כינס את המועמדים ברשימת העבודה לכנסת ואת חברי ועדת הכספים של המפלגה לדיון לילי מיוחד    בלחצו אושר תקציב נוסף בסך 10 מיליון ש"ח למטה הבחירות    אך מתברר, כי אין מקורות לתקציב זה והמפלגה עומדת לייצור מצב שבו בפועל היא תקבל למעשה תרומות אסורות מספקים    יתירה מכך: בפרוטוקול נכתב כי התקציב אושר פה-אחד, בעוד שבפועל היתה התנגדות מצד חברי ועדת הכספים שחלקם השתתפו בישיבה
משה מכנס
בטקס האשכבה לדמארי לא מצאתי שם כבוד, לא למנוחה ולא למוקירי זכרה, לא למקום ולא לאנשים שבו    היה זה אי-טקס ישראלי טיפוסי, שבו לא הוד ולא הדר אלא בלגאן אחד גדול, המולה ופטפוט
אלעזר לוין
יבנה 1,300 דירות בהוד השרון, 1,060 בחיפה, 130 בהרצליה, 127 בת"א    יעביר את "אסותא" מהמגרש של בוימלגרין לרמת החי"ל    אוסיף הפסידה 123 מיליון שקל ב-4 שנים    תשקיע 300 מיליון אירו בחו"ל    דורון בנעליו הגדולות של אביו
נסים ישעיהו
ברוח הדברים ובהזדמנות חגיגית זו, הח"מ מתכבד בזאת להציע לכבוד השר כי ייזום פניה אל הפרסים שיחגגו עמנו את הפורים ביום י"ד לחודש מרס, למצרים כנ"ל לגבי פסח ביום ט"ו לחודש אפריל, וליוונים כנ"ל ביחס לחג החנוכה ביום כ"ה לחודש דצמבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il