X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחרי המכות הניצחות שכבר הנחיתה על החמאס, שוב מאמצת הממשלה את עמדת מערכת הביטחון ועושה את הדבר היחיד שהיא יודעת: כוח, הרבה ועכשיו. ערב בחירות, מי יעז לחשוב על פתרון אחר?
▪  ▪  ▪

כמעט חודש עמלו מיטב המוחות של מערכת הביטחון, ישבו בפורומים של שולחן עגול וגם בכמה של שולחן מלבני, כינסו הערכות מצב וסקירות מודיעין, הכינו דוחות וניתוחים, תרחישים ותסריטים, דפ"אות והמלצות, ולאחר כל-כך הרבה חשיבה, מצאו פיתרון יצירתי וחדשני למציאות של שלטון החמאס: נטיל מצור על האוכלוסיה ונביא לנפילת הממשלה. נשמע קצת מוכר, אפעס.
זו אותה מערכת ביטחון שכבר ניצחה את החמאס בעבר, והנחיתה עליו כאלה מכות ניצחות, וסיפרה לנו באמצעות כמה דוברים מיומנים בתקשורת (בעיקר מבין העיתונאים עצמם) שחיסלה את צמרת החמאס שוב ושוב ושוב, עד שהארגון נמצא על סף קריסה - רק שבסוף קיבלנו את אותו חאמס בחיוך רחב מכס השלטון ברשות הפלשתינית. זו אותה מערכת ביטחון שבתחילת האינתיפדה השניה המציאה את קונספציית ה"מנופים" הכלכליים מבית היוצר של בוגי יעלון, שיגרמו לערפאת לחזור בו מדרך הטרור, בלחץ האוכלוסיה הנאנקת תחת קשיי היום-יום שהטילה עליה ישראל.
ממשלות ישראל לדורותיהן (בחריג מסוים של ממשלת רבין), בשיתוף פעולה נלהב ומאוד אפקטיבי של צה"ל, ניסו לשכנע את אזרחי ישראל שההגיון הפלשתיני עובד שונה מזה הישראלי, והאנושי בכלל. בשעה שבישראל כל פיגוע, הסתה או מכה אחרת מהצד הפלשתיני גורמים ליותר שנאה ורצון לנקמה, הרי שכשאנו מאמללים את חיי הפלשתינים, אנו מחזקים דווקא את המתונים שבקרבם. תשכחו מה שאמרה לכם המורה בכיתה א' (כוח גורר כוח, מעגל האלימות וכדומה); השרשרת המתמשכת של סגרים, כתרים, עוצרים ומחסומים מביאה את הפלשתינים להתמתן, לקבל את העליונות הישראלית באהבה, לרדת על ארבע ולפצוח בשירת "התקווה".
שליש בת קול חלושה של מחשבה אלטרנטיבית נשמעה מכיוונו של גיורא איילנד, ראש המועצה לביטחון לאומי. איילנד הציע להמתין רגע ולראות על מה מגיבים, לפני שמגיבים. אבל המחשבה הזו נעלמה בתוך הנחישות של המערכת לעשות את הדבר היחיד שהיא יודעת לעשות - כוח, הרבה, ועכשיו.
הטלת מצור כלכלי על הרשות הפלשתינית ב-2006 היא צורה ברוטלית במיוחד של הפעלת כוח. היא לא תפגע בתקציב היצירה הקולנועית של הרשות (למי שקיווה להיפטר מיוצרי "גן עדן עכשיו") ולא במחלקת הגינון של עיריית רמאללה. היא תגרום נזק פיזי מוחשי למאות אלפי ילדים ומבוגרים, שיסתפקו בפחות ופחות אוכל ולא יוכלו לרכוש תרופות. וזה כמובן יגדל אותם לאהבת ישראל, מתינות ורדיפת שלום.
ומה לנו כי נבוא בתלונות למערכת הביטחון? האשמה האמיתית היא ההנהגה הפוליטית, שבכל מצוקה מדינית אליה נקלעת ישראל - פונה מיד להמלצות מערכת הביטחון ומיישמת אותן בצייתנות ראויה. כי מי יעז, ועוד ערב בחירות, לחשוב שאולי יש פתרונות לא כוחניים למצב? שאולי התבונה שוכנת בכמה משרדים בארץ שהם מחוץ לחומות הקרייה?
ייתכן וניאלץ בסוף להגיע לעימות עם החמאס. אך לעולם לא נדע אם הוא היה הכרחי, או שאפשר היה אחרת, כי ממשלת ישראל מסרבת לבחון אפשרויות אחרות מדהירה לעימות שכזה. הסבל שאנו גורמים לפלשתינים, העוני והרעב, לא יסיתו אותם נגד מנהיגיהם, אלא ילכדו אותם מאחורי "מנהיגים חזקים" מול הכיבוש. על כל פנים, כשיגיע העימות, במקום להימצא מול חברה פלשתינית מפולגת בין תומכי הידברות ותומכי חמאס - נעמוד מול חברה שאין לה מה להפסיד זולת כבליה. הפרחים לצה"ל.

המאמר פורסם באתר מרצ-יחד.
הכותב הוא רכז המחלקה הפוליטית בקיבוץ הארצי.
תאריך:  06/03/2006   |   עודכן:  06/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד עבאס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
משטרת ישראל מגלה שוב את חובבנותה כי רבה, בבזבוז כספי הציבור וברדיפה החולנית שלה אחרי תקשורת וחשיפה
עו"ד גלעד נרקיס
על אחריותו של רואה החשבון בהכנת תשקיף חברה כלפי בעלי המניות
עו"ד ד"ר אלתר ועו"ד הוכברג
לדעת ביהמ"ש, ההכרה בזכותה של האישה למחצית הפנסיה המשולמת לגבר אינה הופכת אותה שותפה לעבודתו וליגיעתו האישית
עו"ד יוסי דר
כאשר שלי יחימוביץ', חיית תקשורת משופשפת, ממליצה לקרוא קריאה חתרנית - כדאי לנו התמימים לקחת את דבריה ברצינות. אלא שהמלצה לקריאה חתרנית יכולה לפעמים להניב תוצאה משעשעת ולפעול כמעין בומרנג
בועז מושקוביץ
מירו כהן, חקלאי ותיק המעורה לפני ולפנים בחקלאות הערבית, מספר על השיטות המסורתיות הנהוגות אצל הערבים בגידול עצי זית    סיור בכרמי זיתים בין תקוע לאפרת: האם אכן נכרתו עצים? אכן כן, על-מנת לפנות מקום לפרויקט המים הפלשתיני, בשיתוף האיחוד האירופי    מה, אף אחד לא ראה מימיו עץ זית גזום?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il