X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא למותר להזכיר, כי במדינת ישראל אין חוקה, והאבות המייסדים דחו את הדיון בשאלה זו לעת מצוא וכי מה שמתקרא חוקה הינו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אשר עבר במחטף במליאת הכנסת בשנת 1992 בהשתתפות מיעוט מחברי הבית
▪  ▪  ▪

לאחר שנים של דיונים שקיימה ועדת חוקה, ביוזמת העומד בראשה, ח"כ מיכאל איתן, הונחה על שולחן הכנסת טיוטת הצעה עקרונית לחוקה בישראל בהסכמה.
הטיוטה איננה מושלמת והיא כוללת אפשרויות שונות הדרושות להכרעת המחוקק, אולם הינה מסמך אינטיליגנטי, יסודי, המשקף את מאמציו של יו"ר הוועדה לנסות ולהגיע להסכמה בין כל חלקי העם בדבר הנושאים העקרוניים הנוגעים לחיינו כאן.
במקביל מנסים חוגים שונים לקדם את אמנת גביזון-מידן בנושא דת ומדינה, המבוססת אף היא על ניסיון אמיץ להגיע להסכמה בין חלקי הציבור על עקרונות הקיום היסודיים.
מיד לאחר שפורסמו יוזמות אלו, נזדעקו מספר קולות "ליברליים" נגד היוזמות הללו בטענות ומענות שונות:
ראשית, יש חוקה במדינת ישראל ואנו פשוט לא ידענו...
שנית, מרגע שהתחוללה "המהפכה החוקתית" אין מקום לדיון ציבורי מחודש בשאלות היסודיות של היחסים בין הרשויות, כגון, מי מוסמך לבטל חוקי כנסת, מהו ההליך הראוי למינוי שופטים, האם לשנות את הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה וכדומה. יש להותיר, לטענתם, החלטות קרדינליות, מהותיות ובסיסיות אלו בידי קומץ שופטים "ליברליים", להנציח את הקיים ולטאטא שאלות אלה מתחת לשטיח.
כל עיסוק בשאלות יסוד אלה נתפס על-ידי הרדיקאלים כערעור על מעמדו של ביהמ"ש העליון וכאיום על "הציבור הנאור". עדיף בעיניהם, כי השופטים יוסיפו לעשות כהבנתם ללא כללים מחייבים, ושביהמ"ש העליון ימשיך להרעיף על הציבור את המלל הליברלי בשם "דת זכויות האדם", אליו הורגלנו בעל כורחנו.
לא למותר להזכיר, כי במדינת ישראל אין חוקה, והאבות המייסדים דחו את הדיון בשאלה זו לעת מצוא וכי מה שמתקרא חוקה הינו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אשר עבר במחטף במליאת הכנסת בשנת 1992 בהשתתפות מיעוט מחברי הבית. על סמך חוק זה קבע, מקץ מספר שנים, ביהמ"ש העליון, כי בסמכותו לבטל חוקי כנסת ועל סמך אותה "מהפכה חוקתית" שאיש לא התכוון לה, החל לעסוק באינטנסיביות בקביעת דמות המדינה וערכיה, תוך הנחלת רעיונות ליברליים, כגון הפרדת הדת מהמדינה ו"מדינת כל אזרחיה", שהינם נחלת מיעוט בעם.
מי שסבור כי אנומליה זו טובה למעמדו של ביהמ"ש העליון, או לדמוקרטיה הישראלית המשוסעת והמפולגת, יבושם לו. אולם רבים סבורים, וביניהם הנשיא בדימוס לנדוי, כי על הכנסת לחזור ולדון בשאלות יסוד אלו, ולקבוע את כללי המשחק לאחר דיון ציבורי וללא מחטפים.
אין ספק כי היוזמות המבורכות, כגון הצעת החוקה בהסכמה, או אמנת גביזון-מידן הינן מפתח להגיע להסכמה רחבה בדבר כללי משחק מוסכמים בחברה הישראלית, תוך שיתוף מרבית החוגים בעם בקבלת הסכמה זו, בדומה לאופן שבו התקבלה מגילת העצמאות.
גם אז היה הציבור משוסע ומפולג, אולם על אמנה יסודית זו חתמו כל חברי מנהלת העם, חילונים ודתיים, ציונים ואנטי ציונים, קומוניסטים וחרדים.
קונצנזוס לאומי נרחב ככל האפשר על חוקי המשחק היסודיים בין הרשויות השונות, יביא לחיזוק אמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית ובמוסדותיה, לרבות בביהמ"ש העליון, וימנע את הניכור ההולך וגובר בקרב חלקים נרחבים בעם ממוסדות אלו.

הכותב הינו חבר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  12/03/2006   |   עודכן:  12/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
הגיע הזמן שהמדינה תהיה יותר יהודית דמוקרטית ופחות אוניברסלית. ארגוני זכויות האדם והעמותות למיניהן, מוטות בצורה גלויה וחדה לטובת העניין הפלשתיני. תשובה למאמר מערכת הארץ
ד"ר דן בן דוד
ככל הנראה, המשק הישראלי מתחיל לצאת מהמיתון העמוק וחוזר אל תוואי הצמיחה ה"רגיל" שלו, וזו בדיוק הבעיה. התוואים ארוכי הטווח ה"רגילים" שעליהם נמצאת המדינה מאז שנות השבעים - צמיחה נמוכה המלווה בשיעורי אבטלה, עוני ואי-שוויון גבוהים וגדלים בהתמדה - מאיימים על קיומה העתידי
ארז זוננשיין
אחרי כל כך הרבה זמן של צפייה בסקרים רציתי גם אני להביע את דעתי, הרי זה מה שהישראלים אוהבים לעשות: לדבר, והנה הגיע תורי
נרי אבנרי
אולמרט התחייב : "זאת תהיה מדינה שכיף לחיות בה". יש רק עניין קטן - אזרחי ישראל צריכים להושיב אותו על ההגה
מאיר גז
להיות מוביל ולא מובל זה דבר נכון מאוד ורצוי מאוד, ליזום ולא רק להגיב זה דבר נחוץ ביותר להצלחה, אך גם כאשר מובילים ויוזמים יש לבחון לאן אנו הולכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il