X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם קיימת חובה על ראש ממשלה להעביר שר מתפקידו עוד בטרם הגשת כתב האישום?
▪  ▪  ▪

תמצית העובדות
התנועה למען איכות השלטון בישראל מבקשת בעתירה זו להעביר מתפקידו את השר צחי הנגבי, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע, כי בכפוף לשימוע שייערך בפניו, בכוונתו להגיש נגד הנגבי כתב אישום (בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה בשנים 2003-2001, ותצהיר ועדות הכזב שנמסרו בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית), בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים, שוחד בחירות, מסירת עדות שקר ושבועת שקר. העותרת מבקשת, כי בית המשפט יקבע, לראשונה, כי חובה היא על ראש הממשלה - חובה שבמשפט - להעביר מכהונתו שר, שטרם הוגש נגדו כתב-אישום.
דין העתירה להידחות
נקבע - כשירותו של השר הנגבי אינה נשללת מניה וביה לפי הוראה סטטוטורית. עם זאת, גם אם לא נפסלה מכוח הדין כשירותו של מועמד, אין בכך כדי לשלול את האפשרות או את הצורך להתחשב בנתונים כמו עבר פלילי, התנהגות בלתי-תקינה או חשד להתנהגות כזו, וכיוצא באלה, במסגרת ההחלטה, האם למנות אדם לתפקיד ציבורי והאם להעביר אדם מתפקיד ציבורי.
נקבע - שיקול דעתו של ראש הממשלה, עת שבא הוא להרכיב את ממשלתו ולקבוע את חבריה, רחב הוא, וגדרי ההתערבות בו מצומצמים. שיקול דעת זה נתון לביקורת שיפוטית, גם ביחס להפעלת סמכותו של ראש הממשלה בנוגע להעברת שר מכהונתו. רק מקום, בו משקל הפגיעה בתפקוד השלטון ובאמון הציבור בו הוא כזה, ההופך את ההחלטה להותיר את השר בכסאו להחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני - יהא מקום להתערבותו של בית המשפט.
נקבע - הקביעה, כי חובה היא על ראש הממשלה - חובה שבמשפט - להעביר מכהונתו שר שטרם הוגש נגדו כתב-אישום, אף שהיא אפשרית באופן עקרוני, טרם נעשתה הלכה למעשה, ואם תיעשה, יש להניח כי יהא זה בנסיבות קיצוניות, חריגות ויוצאות דופן.
נקבע - בשלב זה, אין מקום שנורה את ראש הממשלה, כי יעשה שימוש בסמכותו ויעביר מכהונתו כשר את המשיב 3. העתירה נראית בעיננו "מוקדמת" - אומנם לא עד כדי קיומה של עילת סף לדחיית העתירה, אלא במישור העקרוני:
כנגד המשיב טרם הוגש כתב-אישום, והוא צפוי לעבור הליך של שימוע; בינתיים, אין הוא נושא בתפקיד מיניסטריאלי-ביצועי מרכזי, הממשלה היא ממשלת מעבר והבחירות בפתח. לעת הזו, גם היועץ המשפטי לממשלה סבור כי אף על-פי שראוי היה, לשיטתו, שהמשיב 3 יתפטר מיוזמתו מתפקידו כשר בממשלה, הרי שאין מוטלת על המשיב 1 חובה משפטית להעבירו מכהונתו. כל אלה חוברים יחד כדי להטות את הכף אל כיוון אי-הנקיטה בצעד הדרמטי של התערבות בהחלטת ממלא-מקום ראש הממשלה, שלא להעביר את המשיב 3 מכהונתו.
----------------------------------
בג"צ 1400/06 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' ממלא-מקום ראש הממשלה.
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק.
כבוד השופט א' ריבלין, כבוד השופטת א' פרוקצ'יה, כבוד השופט א' א' לוי.
מיום 6.3.2006.

לפסק הדין המלא.
תאריך:  12/03/2006   |   עודכן:  12/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
יש לנו שישה-עשר ימים תמימים להתעורר! זה לא הרבה אבל זה גם לא מעט. אפשר בימים האלה לבדוק את תוצאות הבריחה מרצועת עזה וצפון השומרון, את ה"תבונה" באירועי עמונה, לשקול את היתכנות ההוצאה לפועל של התוכנית המפחידה של אולמרט ולהתעשת
עו"ד יראון פסטינגר
לא למותר להזכיר, כי במדינת ישראל אין חוקה, והאבות המייסדים דחו את הדיון בשאלה זו לעת מצוא וכי מה שמתקרא חוקה הינו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אשר עבר במחטף במליאת הכנסת בשנת 1992 בהשתתפות מיעוט מחברי הבית
עו"ד אברהם פכטר
הגיע הזמן שהמדינה תהיה יותר יהודית דמוקרטית ופחות אוניברסלית. ארגוני זכויות האדם והעמותות למיניהן, מוטות בצורה גלויה וחדה לטובת העניין הפלשתיני. תשובה למאמר מערכת הארץ
ד"ר דן בן דוד
ככל הנראה, המשק הישראלי מתחיל לצאת מהמיתון העמוק וחוזר אל תוואי הצמיחה ה"רגיל" שלו, וזו בדיוק הבעיה. התוואים ארוכי הטווח ה"רגילים" שעליהם נמצאת המדינה מאז שנות השבעים - צמיחה נמוכה המלווה בשיעורי אבטלה, עוני ואי-שוויון גבוהים וגדלים בהתמדה - מאיימים על קיומה העתידי
ארז זוננשיין
אחרי כל כך הרבה זמן של צפייה בסקרים רציתי גם אני להביע את דעתי, הרי זה מה שהישראלים אוהבים לעשות: לדבר, והנה הגיע תורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il