צריך להדגיש, כי החוק בישראל עומד לימינכם גם בעניין זה. אם נפגעים באופן ממשי שימושכם ברכב, התועלת וההנאה שהנכם מפיקים ממנו, ייתכן בהחלט שהסעד שלו תהיו זכאים יגיע כאמור עד כדי ביטול העסקה כולה.
מספר לא ידוע (וככל הנראה לא מבוטל) של רוכשי כלי-רכב חדשים, מסוגים שונים, מגלה לאכזבתו כי הרכב החדש מתנהג כ"סוס קרבות" וותיק ומשומש. לעיתים בתוך ימים ספורים ממועד הרכישה מתחיל המנוע לקרטע או לגמגם, והרכב אינו מתניע מייד. "הגעתם למוסך פעם אחת ועדכנו אתכם כי נדרש כיוון מנוע או עידכון גרסה? מילא. אך כאשר העניין חוזר על עצמו ואינו מגלה כל נטייה להיפתר, הרי שהמטרד מעמיד בסימן שאלה רציני את כדאיות העסקה כולה".
בעליו החדש והגאה של רכב חדש, מכל סוג שהוא, אינו מצפה (ובצדק!) כי ייאלץ לבלות שעות רבות וימים במוסך ולהשחית זמנו כבר בשנת חייו הראשונה של הרכב. אם הבחנתם שהניסיון האמיתי לתיקון התקלה הפך ל"סחבת", במטרה לייאש אתכם ולוותר או שמנסים להסתיר מכם מידע, תוך שימוש בתירוצים מטופשים (כגון: "הדלק בישראל הוא בעייתי...") כדאי דווקא לעמוד על שלכם.
אביא כדוגמא אחת מלקוחותי, הצעירה ר' רכשה לפני כ- 7 חודשים, בעזרת הלוואה מתאימה, רכב חדש מסוג מכובד. כמעט מייד החלה מגלה כי היא מבלה במוסך השירות ממש כאילו רכשה רכב משומש ולא מוצלח במיוחד. את האשם בקרטועי הרכב, השתנקויות המנוע והקושי היומיומי בהתנעתו תלו נציגי החברה בדלק הישראלי.
בעידודם החלה אף ר' משתמשת בדלק מאוקטן 98 (במקום 95) הנחשב "נקי" ויקר יותר. גם בכך לא היה די והרכב המשיך לגלות תסמיני גסיסה מתקדמים. משהפכו ניסיונות ה"טיפול" ברכב ל"סחבת" גרידא ור' גילתה כי עיסוקה העיקרי הופך להיות מבקרת מוסכים וטלפנית, החליטה כי הגיעו מים עד נפש. לפיכך מגישה היא בימים הקרובים תביעה אזרחית כנגד יבואן הרכב באמצעותי, במסגרתה היא עותרת לביטול העסקה כולה, ובין היתר, השבת מלוא התמורה ששולמה עבור הרכב.
במקרה שכזה אתם עשויים לקבל בחזרה את התמורה ששולמה על ידכם עבור הרכב (בתוספת הפרשי ריבית והצמדה), פיצוי עבור כל הוצאה סבירה שהוצאתם בשל התקלות ברכב ועסקת הרכישה עצמה ולרבות נסיעות בתחבורה חלופית, הפסד הכנסה ועלויות מימון הלוואה לרכישת הרכב ו/או לרכישת רכב חדש.
מה כדאי לעשות? אם רכבכם חדש ובכל זאת נאלץ לבלות במוסך השירות, שלא לצורך טיפול שגרתי או עקב תאונה, אני מציע להתחיל ולתעד את כל הקורות אותו. נהלו רישום של כל הביקורים במוסך לרבות שעות שהייתכם ושעות שהיית הרכב בו, עם מי שוחחתם ומה נאמר לכם. כנ"ל לגבי כל שיחת טלפון שהנכם מנהלים עם נציגי היבואן.
אם יש אפשרות כדאי תמיד לתעד גם באמצעות קלטות אודיו תוך ניהול רישום מדויק של מהות כל הקלטה, היכן הוקלטה ובאילו נסיבות, מי הדוברים, התאריך והשעה ותקציר הנאמר (כל עוד הנכם צד לשיחה אין מדובר בהקלטת סתר ואין צורך ליידע את האדם המוקלט). אבקש להוסיף שאם יש אפשרות כדאי גם לבקש ממוסך השירות תדפיס של כל הביקורים במוסך וממצאי כל ביקור כאמור כמו גם מהות הטיפול שבוצע.
אם התקלה לא נפתרה הרי שכדאי לקבל ייעוץ משפטי ללא דיחוי. המשך נסיעה על הרכב במהלך תקופה ממושכת לאחר מכן עשוי לפגוע בעניינכם. כאשר בוחרים עורך-דין כדאי יהיה לבחור בעורך-דין העוסק בתחום ועל סמך המלצות מכרים. עורך-דין שכזה אמור להיות מסוגל להפנות אתכם לשמאי רכב אמין ורציני שיהיו לו הידע, הכלים והניסיון לבדוק הרכב ולערוך עבורכם חוות-דעת מומחה רצינית דיה לשימוש בבית המשפט.
כדאי לשים-לב לקיום "כימיה" עם עורך-הדין ולבחור במי שנותן יחס רציני וסבלני לעניין ולא מתייחס אליו כעוד תביעה שולית. כדאי לתת משקל לעצות מכרים העשויות להעיד על אורך רוח וליווי צמוד של עורך-דין שטיפל בעניינם (וכמובן על תוצאות הטיפול...) כמו גם על אופן הטיפול, ההשקעה בתיק וטקטיקה מיוחדת שנעשה בה שימוש בניהולו.
בכל מקרה כדאי להעדיף שלא לשלם לעורך-הדין מקדמה "שמנה" מדי בתחילת הטיפול, אלא "לפזר" התשלומים על-פני ההליך הצפוי ועל-פי התקדמותו. אבקש להוסיף ולהבהיר כי כדאי להעדיף הסכם שכר טירחה על-פי תוצאות, אך גם כדאי לדעת שהדבר אינו מהווה ביטחון לכך שעורך-הדין לא "יירדם" על משמרתו במהלך ניהול התיק.