X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז כניסתו לתפקיד מלוות את היועץ מזוז הצהרות והחלטות לא מאוזנות ולא מבוססות משפטית, המעוררות מחלוקות משפטיות וציבוריות. ההחלטה לדחות את קביעת סל התרופות בשל כלכלת בחירות היא שגויה ואין זה מתפקידו לעסוק בתקציבים רפואיים - מדובר בכלכלת חיים
▪  ▪  ▪

רק לפני מספר ימים, ספג היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, סטירה קלה מבג"צ בנושא הצהרתו כי יש לפטר לאלתר את השר צחי הנגבי ממשרתו. ההצהרה ניתנה בתשובה לעתירה לבג"צ שהגישה התנועה לאיכות השלטון, ובו בקשה צו מבג"צ להורות למ"מ ראש הממשלה מר אהוד אולמרט לפטר את השר צחי הנגבי, בעקבות החקירה הפלילית המתנהלת נגדו.
העתירה, הסתמכה על הצהרתו של מזוז כי יוגש כתב אישום, ובכפוף לשימוע, נגד השר צחי הנגבי, בנושא המינויים פוליטיים שביצע במשרד לאיכות הסביבה בקדנציה הקודמת.
לעניין זה, כבר נדרשתי וכתבתי במאמר אחר, כי היועץ עשה בנושא זה שתי טעויות קרדינליות, המצביעות על כך שהוא מצהיר הצהרות ומחליט החלטות טרם זמנן וטרם ביסוסן המשפטי ובכך חוטא לתפקידו.
להזכיר, בראיון טלוויזיוני בנושא החקירה של מינויים פוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, הצהיר מזוז, כי העביר את התיק לחקירת המשטרה, בציפייה ובתקווה שיוליד כתב אישום.
טעות מעין זו אסור שתיעשה ע"י יועץ משפטי, שהרי בהצהרתו הפומבית בנושא זה, הוא מאותת למשטרה, כי עליהם לחקור ולהמליץ על הגשת כתב אישום, ובאשר לעצמו הוא "מסנדל" את עצמו להבטחה ציבורית - הגשת כתב אישום.
טעות שנייה, לא פחות אפקטיבית, עשה היועץ כאשר הצהיר בתשובה לבג"צ, כי לדעתו יש לפטר את השר צחי הנגבי לאלתר, למרות שלא נערך עדיין "שימוע" שאושר על ידו, לא הוגש כתב אישום לבית המשפט וההליך המשפטי והפרוצדורלי לא הושלם. עמדה זו של היועץ למעשה מייתרת את מוסד "השימוע", או מבטלת אותו מעשית.
לא פלא, איפוא, שבג"צ נזף בעדינות ביועץ, הציע לו לזרז את "השימוע" ואז להגיש כתב אישום לבית משפט - אם ימצא לנכון.
מעשית, עם הגשת כתב אישום, על השר הנגבי להתפטר מהממשלה - בעקבות פסיקת בג"צ קודמת בפרשת השר דרעי וסגן השר פנחסי מש"ס.
כלומר: בג"צ אמר למעשה למזוז, אל תקפוץ מוקדם מדי, בטרם הנושא בשל, ואל תצהיר הצהרות בטרם זמנן. כאשר נכנס מזוז לתפקידו, כולם ציפו, שילד הפלא מנתיבות, שלא מזוהה פוליטית, לא מזוהה עם קליקה מסוימת בפרקליטות - יפעל נמרצות ובאקטיביות בשחיתות הציבורית והפוליטית, ויהיה לאימת המנהל הקלוקל.
בפועל, אין אומנם מחלוקת על ידענותו, יושרו וכוונותיו הטובות - אך הביצועים שלו בשטח ובמיוחד הטעויות הגסות בהתנהלותו הציבורית והתקשורתית, מצביעים אולי על חוסר בשלות מספקת לתפקיד נכבד ורם זה.
סמוך לכניסתו לתפקיד, בכנס עורכי דין גדול באילת, הצהיר בהרצאה מרכזית שנשא, כי הוא מבין לליבם ונימוקיהם של "סרבני השירות הצבאי" - נושא שהיה "חם" בעת ההיא.
לאחר שקמה סערה ציבורית ותקשורתית, לפיו הובן כביכול, שהיועץ תומך או מזדהה עם "הסרבנים" - שרובם היו סרבנים פוליטיים, אידיאולוגיים ולא סרבני מצפון - ניסה מזוז לתקן את פליטת הפה האומללה, ע"י הסברים שונים, והצהיר שהוא נגד סרבנות כעקרון ויש לנקוט כלפיהם ביד חזקה.
הצהרתו האחרונה, שיש לדחות את ההחלטה בדבר "סל הבריאות", כי היא יכולה להיחשב לכלכלת בחירות אסורה, היא החלטה אומללה, לא אמיצה, לא מבוססת דיה, הגורמת עוול וסבל למאות חולים המצפים למרפא ומזור מהוועדה. החלטה שמצטרפת לשורה הארוכה של פליטות פה, או חישובים לא נכונים של בעל תפקיד כה מרכזי במערכת השלטון.
לומר, על ועדת סל התרופות שהיא ועדה פוליטית, או תוצאותיה יהיו בעלי השלכה של כלכלת בחירות, היא בבחינת לעג לרש לחולה והוספת סבל מעשי, נפשי ופסיכולוגי בל ישוער ומיותר למאות חולים קשים.
הוועדה, שבה יושבים רופאים ונציגים מקצועיים ללא חלוקה מפלגתית, דנה בסוגיית סל הבריאות מהיבטים מקצועיים רפואיים וציבוריים, כדי להקל על סבלם ומצוקתם של מאות חולים קשים. איך אפשר לומר, על החלטות אלה, שהן בבחינת כלכלת בחירות, אתמה?
שהרי מדובר בבירור בכלכלת חיים ונקווה שזה לא יהפוך לקללת בחירות. אומנם נכון, מדובר בתקציבים, בתוספות לתקציב המדינה ואולי בחריגות ממנו, אבל זה עניינה של הממשלה או ועדת הכספים ולא של היועץ המשפטי לממשלה, וגם אם יש ריח של פוליטיקה או חשש לכלכלת בחירות, אין המקרה של "סל הבריאות", או תרופות לסרטן היכולות להציל נפשות בישראל - צריכים להיכנס לחישוב הפוליטי.
חבל שהיועץ, שעיני הציבור נשואות אליו בעניין התנהלות ציבורית משפטית נאותה של הממשלה, שריה וגופיה - לא בשל עדיין, לפי הדרכותיו והחלטותיו, לתפקידו המאתגר.
היום (21.3.06) דחה בג"צ את העתירות נגד היועץ המשפטי לממשלה וקבע שוועדת סל הבריאות תתכנס לאחר הבחירות. עם זאת, אסור להתעלם מהביקורת, ואי הנוחות שהשמיעו שופטי בג"צ על ההחלטה של היועץ, כלומר: מבחינה משפטית יבשה אולי צודק היועץ, אבל מבחינה אנושית מוסרית וחברתית - החלטתו אינה נבונה ואינה במקומה.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  21/03/2006   |   עודכן:  21/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מעין נוה
כמה שבועות לאחר צאתו לאור כבר צוטט הספר "משפטים של אהבה" בפסקי דין של בית המשפט העליון    ד"ר ארנה בן נפתלי, עורכת הספר, מדברת על מנגנוני הכוח, משטר הכיבוש, בית המשפט העליון והרומן המתמשך בין משפטים לאהבה
עו"ד עפר טויסטר
האם יש לחייב בהיטל השבחה בגין תוספת קומה בהקלה? בית המשפט מטיל את ההכרעה לפתחו של השמאי
עו"ד תומר ריטרסקי
חששתם לרכוש רכב משומש, כי לא רציתם לבלות במוסך או סתם לרכוש חתול בשק והעדפתם לשלם עוד כמה עשרות אלפי שקלים כדי לישון בראש שקט ולא לראות מוסך? מתברר שגם רכב חדש לא מהווה תמיד ביטחון כנגד מוסכים
ד"ר אינג' אברהם בן-עזרא
יש הבדל בין חיווי דעה מקצועית והערכה של מומחה - בדיקה על-פי התוצאה או על-פי מדידת המומחה - מצד אחד, לבין קביעה של מעבדה מאושרת מצד שני
ד''ר אברהם שלום
מערכת הבחירות היא מצג שווא המוליך שולל את הבוחרים. לאחר התמוטטות המערכת המפלגתית, רק שיטת הבחירות האישיות לכנסת תחזיר את זכות הבחירה למצביעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il