X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצעד האיוולת, ספרה רב ההשפעה של ההיסטוריונית ברברה טוכמן, מנתח כמה דוגמאות היסטוריות למדינאות אווילית, כאשר בסיכום הספר מגיעה הסופרת למסקנה האומללה כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה
▪  ▪  ▪

גילוי נאות: אנוכי, אינני חש בנוח עם אותה מסקנה גורפת. עם זאת, בקמפיין הנוכחי, הנושא בכבוד את השם "30 שנה לעלייה מאתיופיה", אינני יכול שלא להתפתות, כחלק מכתיבה ביקורתית, מלנסות ולפרק את אותן הנחות יסוד אשר הנחו את מדינאי ארצנו בקשר להתנהלות לגבי יהדות אתיופיה.
השוואת עליות גדולות היקף, מביאה למסקנה כי יש יותר ממספר סממנים בולטים, לעניין ההתנהלות מול העלייה המזרחית ומול העלייה האתיופית, כמו גם באופן קליטתן בארץ, התערותן ויותר מאוחר התאגדותן לכדי קולקטיב.
ישנו חוסר הגינות משווע בגיבוש הנחות יסוד טרם עלייתן בארץ, על-ידי מי שנחשב אז מגדולי הסוציולוגים בארץ, פרקנשטיין, ודומיו. חריצת הדין כאן ברורה. היא גורפת ביחס לכלל האוכלוסיה ללא הבחנה בין כפריים ועירונים, משכילים וחסרי השכלה. יתרה מכך, הצבעה על כשל ראשון בכל הקשור להיותם בעתיד אזרחים סוג ב', תהיה העובדה כי מעולם לא היו חלק מתוכנית הישוב בארץ.
עדיפות תמיד ניתנה ליהדות אשכנז, ואם אנו מתעקשים לפשפש, הרצל בספרו מדינת היהודים, חשב כי האלג'יריים דומים מאוד לאירופאים, על כן, להם יש סיכוי להיות שווה בין שווים במדינה החדשה. כחוט השני נפרשת אותה רטוריקה על גבי אחד מעיתוני סוף השבוע המובילים, בה נאמר כי הוצע להעלות את יהדות אתיופיה במחיר פעוט, ולמרות זאת בחרו שועי המדינה להתעלם.
כשבא לציון גואל והוחלט להעלות את אותן עליות, הן שוכנו כלאחר כבוד במחנות קליטה. כאשר בוחנים זאת מול העלייה הרוסית, רואים כי זמן השיכון במחנות הקליטה היה רב הרבה יותר מהרגיל בקרב כלל העלייה. נימה פטרונית מתחילה לחדור במושגים כמו העלנו, הצלנו, שיווענו. כמו כן שימוש בשמות מבצעים כמו "מרבד הקסמים", מה שמרמז משהו על אותו יחס אוריינטליסטי כלפי אוכלוסיה שאיננה נחשבת מערבית.
מסמר נוסף במסך ההשפלה היה הצמדת מלווה לשהותם בארץ של העולים, ושליחה גורפת של הילדים לפנימיות דתיות של המפד"ל. בכך, בצורה עקיפה, אותה בעיה של הכרה ביהדותם מושג על-ידי גיורם בעקיפין באותן פנימיות.
אבסורדהוא , שהראשון שיצא חוצץ כנגד הממסד והכיר ביהדותם, היה הרב עובדיה יוסף, אותו רב אשר סבל שנים רבות לפני כן מהסטיגמטציה, כחלק מאותה עלייה מזרחית.
ישנה אגדה המרחפת כרוח רפאים במסדרונות משרד החינוך, ומספרת, שכאשר מאבחנים ילד אשכנזי כדיסלקטי, הוא נשלח לטיפול לשם פתרון הבעיה. ואילו ילד אתיופי הסובל מאותם סימפטומים מאובחן כסובל מחוסר בקומוניקטיביות, ומקשיי תקשורת.
קרי, אם לבחון את הרטוריקה, אותם שלדים בארון של ביטויים נואלים כמו טעוני טיפוח, נחשלים, חסרי תרבות, משילים את עורם ועוטים עליהם מושגים הרבה יותר מופשטים, יותר רכים, יותר קלים לעיכול.
שלמה סבירסקי התייחס בספרו המכונן על העלייה המזרחית בביטוי, שהפך יותר מאוחר שגור בפי כל, "לא נחשלים אלא מנוחשלים". אותו ציבור, בקושי רב יש לציין, רק לאחר כחמישים שנה מצליח להסיר את אותן שרשראות ברזל, אשר מנעו ממנו להתרומם מעל גובה הרצפה. בני דור שני ושלישי מחילים אט אט לחוש גאווה על תרבותם של הוריהם. הם משכילים יותר, חדים יותר וקוהרנטיים יותר בדרישה שלהם להיות באותה שורת פתיחה, כמו גם לקחת חלק בכל דבר מכונן במדינה.
בחינה מדוקדקת של מצב הציבור האתיופי מראה כי החינוך המיוחד, כמו גם החינוך המקצועי, מאוכלס ברובו על ידם. אין כל הגיון בכפל המכופל מעל לממוצע להסללה הגבוהה של אותם ילדים אל מסלול אשר חורץ את גורלם מראש. זאת, מבלי להעניק להם, לפחות למראית עיין את כלל האפשרויות המונחות לפתח כל ילד ישראלי ממוצע.
השוואה בין העליות לעניין תגובתו של אותו ציבור עולה, מראה כי העלייה האתיופית נמצאת בפתחו של השלב השני, קרי, יציאה מההלם. ניסיון לגיבוש קולקטיב, רצון להכרה בתרבות ושאיבת הילדים ממערכת חינוך אשר איננה מותירה להם סיכוי.
נאמר פעם, כי ההיסטוריה של פעם, היא הפוליטיקה של היום, ואילו ההיסטוריה של היום היא הפוליטיקה של המחר. סיכום היחס של הממסד לאותן עליות מראה פוליטיקה קלוקלת ומתנשאת, פטרונית וחסרת אחריות. אותן טעויות קרדינאליות אשר נעשו עם העלייה המזרחית, נעשות ביתר שאת עם העלייה האתיופית.
אני אסתכן בלהיות נביא לרגע, ואומר כי אני מריח באופק שוב הבעת סליחה מפורסמת מפי אחד מפוליטיקאי המדינה, לגבי אופן ההתייחסות לעלייה האתיופית. על כך, שהם מכים על חטא ומשוועים לפתיחת דף חדש.
כמו אז, בסליחה שהובעה על-ידי אהוד ברק, נשאלת השאלה, מה נעשה בעבר, כדי לדאוג שאותן טעויות לא יחזרו, כמו גם מה המעשים הנעשים באותם רגעים שבהם הסליחה נאמרת, כדי באמת ובתמים לצאת לדרך חדשה, ולא לתת בזה מס שפתיים.

הכותב הינו סטודנט למשפטים.
תאריך:  29/03/2006   |   עודכן:  30/03/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק באך
משמעות הדמוקרטיה: 14% מבעלי זכות הבחירה יקבעו את גורלה של המדינה
אילן שיינפלד
עד שלא נוכיח את בגרותנו הפוליטית, ואת עצמאותנו כקהילה, עד שלא נצא מן הארון הפוליטי, מן השאיפה לשכון לבטח תחת כנפיהן הפטרוניות של מפלגות קיימות, לא נגיע לדבר. אנחנו יכולים, ואנחנו צריכים, להכניס נציג ונציגה לכנסת. וזה יקרה בכנסת הבאה
ד"ר יוחאי סלע
פרץ, שהיה מגובה בנבחרת טובה, לדעתו, ואף קיבל תמיכה רחבה מהתקשורת הישראלית, לא ידע לנצל את היתרונות היחסיים האלה והעדיף לדבוק בתרבות ההסתדרותית שטיפח במשך שנים
אלעזר לוין
300 אלף גימלאים ותומכיהם הצעירים נקמו במפלגות הגדולות על עשר המכות שהנחיתו בפנסיות ובקיצבאות    תיאטרון האבסורד: מי שהפקיד כספים בביטוח חיים, ישלם מס על הסכום שהוציא מכיסו
מיכאל אדירעם
הבריטים זרקו מהשלטון את המנהיג שהוביל לניצחון במלחמה מייד עם סיומה. מתברר שהבוחר לא אוהב "דם יזע ודמעות" לאורך זמן. את צ'רציל החזירו אחרי מספר שנים לשלטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il