X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפעם הראשונה בה השתמשו המדענים במונח הזה, "גראונד זירו", היה בעת ניסוי הפיצוץ האטומי הראשון בתולדות האנושות; עכשיו משתמשים בביטוי זה לגבי אסונות גדולים - כמו הפיגוע במגדלי התאומים
▪  ▪  ▪

בחייו של כל אדם יש תמונות עזות-מבע הנחקקות בזיכרון, ממש כמיכוות-אש נצחית. איש איש ותמונותיו, איש איש ותודעת זיכרונותיו החזותיים.
כמו לאנשים, גם לאומות, יש זיכרון משותף של ערכי תרבות ומסורת, היסטוריה משותפת ותמונות שאינן נמחות מן הזיכרון הקולקטיבי. כך, למשל, תיזכר לנצח בתודעת האנושות תמונת הפטרייה האטומית הראשונה, וגם - המראה המזעזע של מטוסי המתאבדים המרסקים את עצמם בלהבת אש תופת אל מגדלי התאומים בניו יורק.
כיום, שנה לאחר ה-11 בספטמבר 2001, נראה כי אין איש בעולם שאינו מכיר, בהקשר לפיגוע הטרוריסטי הגדול בהיסטוריה, את המונח "גראונד זירו" (GROUND ZERO) שכה רבים משתמשים בו, אך כה מעטים מבינים באמת את מלוא משמעותו.
מה זה, בעצם, "גראונד זירו" ומנין צמח המושג הזה?
"גראונד זירו" (אזור האפס) הינו, במקור, מונח הלקוח מלשון הדיבור המקצועית של מדעני האטום האמריקניים, ומשמעותו: הנקודה המדויקת על-פני הקרקע, המצויה מתחת למרכז גל הפיצוץ הלוהט של פצצה אטומית, בעת היווצרות תגובת השרשרת של הביקוע הגרעיני.
הפעם הראשונה בה השתמשו המדענים במונח הזה, "גראונד זירו", היה בעת ניסוי הפיצוץ האטומי הראשון בתולדות האנושות. זה היה ב-16 ביולי 1945, בשעה 05:30 לפני עלות השחר, באזור ניסויי הגרעין במדבר של ניו-מקסיקו, שנקרא "אתר טריניטי" , במסגרת "פרויקט מנהטן". פצצת הניסוי, שהחומר הבקיע בה היה פלוטוניום, הוצבה על מגדל מתכת בגובה כ-30 מטרים מעל פני הקרקע. כלומר: "גראונד זירו" היתה "נקודת האפס הקרקעית" מתחת לפצצה שניצבה בראש המגדל.
גם כיום, כאשר המימשל האמריקני פותח את האתר למבקרים, פעמיים בשנה, עדיין אפשר לראות במקום את שרידי אחת מארבע רגליו של המגדל שניתך והפך לאד לוהט בטמפרטורה של מיליוני המעלות שנוצרה בעת הפיצוץ. ומסביב לשריד המתכתי הקטן הזה אפשר, גם כיום, לראות חול המדבר שהותך לזכוכית ירוקה הקרויה על שם האתר - טרינטייט.
מעטה הסודיות הקשיח שהעלים את הפיתוח והניסוי של פצצת האטום מעיני העולם, מנע את דליפת המונחים הקשורים בפצצה לתודעת הציבור. רק כעבור שנה, הופיע המונח "גראונד זירו" בפעם הראשונה באופן גלוי. זה היה בגיליון ניו יורק טיימס מ-7 ביולי 1946, שהסביר לציבור את התהליך הגרעיני שהתרחש בעת הטלת פצצת האטום על הירושימה ביפן. וכך נכתב בעיתון: "החום העז של הפיצוץ יצר כדור אש לוהט כבר בגובה של 3500 פיט (כ-1150 מטר) מעל ל"גראונד זירו".
מאז הפיצוץ ההוא ששינה את פני ההיסטוריה האנושית, חדר המונח "גראונד זירו" גם להקשרים אחרים בסמיכות לאסונות. למשל: "גראונד זירו" הוא גם המונח המתאר את נקודת היווצרותו של פיגוע הרסני - כמו מוקד ההרס של רעידת אדמה, או הנקודה בה פוגע באדמה כוחו ההרסני של טורנדו.
פיגוע הטרור הנורא במגדלי התאומים, יצר הקשר חדש-ישן למונח שחיבר את ההיסטוריה הגרעינית עם ההווה הטרוריסטי. בעיני רבים בארה"ב נראה הפיגוע במגדלים שניתכו והתמוטטו תחת פטריית אבק קטלני, כאילו המדובר באסון שמקורו בפצצת אטום שהתבקעה מעליהם. בהקשר הזה קנה לעצמו המונח אחיזה מיידית בתודעת הציבור האמריקני והעולמי, והפך מתיאור של תופעה לשם מקום המזוהה לחלוטין עם הפיגוע ההרסני במגדלי התאומים - "גראונד זירו".
אם נחזור למשמעות הלשונית של המונח, צריך כיום להיות ברור כי אם מזכירים את המלה ZERO אפשר לומר "להתחיל מאפס" או "להתחיל מהתחלה". אבל אם הגענו ל-GROUND ZERO, משמעות הדבר שאנחנו ניצבים בפני אסון סופני ולא בפני התחלה חדשה.
_______________
הכותב הוא חוקר התפתחות האופציה הגרעינית של ישראל

תאריך:  15/09/2002   |   עודכן:  17/09/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי פאוזנר
פיגומי שיפוץ, קירות של בתי מגורים ומכוניות פרטיות של השכן שלכם יהפכו בקרוב לשלטי פרסומת - אי אפשר לברוח מהסיסמאות, גם אם תבחרו בכבישים עוקפים; עכשיו מפציצים אותנו בפרסומות כבר בחניון של הקניון ועוד מעט יגיעו גם שלטי-האדם; השנה צפויה להיות שנת חזון ה"פרסום בכל מקום"
ד"ר רון בריימן
ד"ר שמואל גורדון, אל"מ (במיל.)
ח"כ אורי אריאל
אריה אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il