X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התרחשות אסון אינה מחוייבת המציאות. אפשר וצריך להיערך לשעת מבחן, ויפה שעה אחת קודם. חובה לבנות, אך חובה עלינו לדאוג גם לבטיחות הבנוי והנמצאים בתוכו
▪  ▪  ▪
ממ"ד, ממ"ק, ממ"מ, וכל השאר, מה לאלו ולפצצה גרעינית? להפצצה ישירה? להתקפת אב"כ? האם יהיה בכך די בעת מבחן, בעת מלחמה?

יש לנו את כל הסימנים ואנחנו לא עושים דבר, הכתובת על הקיר. רעידות אדמה, שריפות ועכשיו אופנתי לדבר על נשק בלתי קונבנציונאלי. כל אלו יגרמו נזק רב בלתי מתואר לאדם ולמבנים שבנינו ואנחנו עוד בונים בארץ.
עמותת האדריכלים מכינה מסיבות והרצאות, מארגנת תערוכות ותחרויות, אכן דברים חשובים. אבל מהי דעתם של אדריכלי האדריכלים בנושאים חשובים כמו השריפות בבתים, רעידות האדמה בערים ועכשיו בעידן הנשק הבלתי קונבנציונאלי הנוצר ונערם סביבנו. מה עושים? מה צריך לעשות בכדי להקדים רפואה למכה?
ממ"ד, ממ"ק, ממ"מ, וכל השאר, מה לאלו ולפצצה גרעינית? להפצצה ישירה? להתקפת אב"כ? האם יהיה בכך די בעת מבחן, בעת מלחמה? מה עושים בעניין המהנדסים והאדריכלים? מהי התשובה לאלו שמאיימים עלינו, איך נגן ואיך נמגן? מה נעשה מול איומים של הטבע ומול איומים של אוייבים? התשובה של כל האירגונים האחראים היא: "הגוף הזה דואג, והמחלקה ההיא כותבת סקר והשר ההוא, זה בלי התיק, מטפל בנושא", אומרים ושותקים. חובה לבנות, אך חובה עלינו לדאוג גם לבטיחות של הבנוי ולנמצאים בתוכו. תפתחו את העיניים ותראו מה קורה מסביב, הפתעה!
רעידות אדמה
בכל שנה מתרחשות ברחבי העולם כ- 500,000 רעידות אדמה, מתוכן 100,000 מורגשות. רעידות אדמה מתרחשות גם באזורנו, והן חלק מההתהוות של השבר הסורי-אפריקני. רעידות אדמה התרחשו באזור לאורך ההיסטוריה, וגרמו בעבר לנזקים קשים. ברעידת אדמה שהתרחשה בארץ-ישראל בשנת 1837 נהרסה העיר צפת כולה, וכ- 5000 איש נספו. בשנת 1927 נגרם הרס רב לרמלה, לירושלים, לשכם, לטבריה. ברעידה נוספת שהתרחשה באזור אילת בשנת 1995 נגרמו נזקים קלים למבנים ולתשתיות. ומה עושים?! כותבים מחקרים וסקרים, ממנים שרים בלי תיק. יותר נכון שותקים, כי הכתיבה לא רועשת.
ישנם בישראל בניינים רבים שאינם בנויים לפי התקנים המודרניים, כדוגמת ת"י 413. יש לצפות לאפשרות שרעידת אדמה חזקה תגרום לאסון לאומי בהיקף רחב. אסון כזה אינו מחויב המציאות. אפשר וצריך להיערך לשעת מבחן זו, ויפה שעה אחת קודם. מרבית המבנים נבנו לפני חלות התקן, או לפי תקנים מיושנים. אין לישראל מערכת אכיפה של בנייה על-פי התקן. תכנון נכון מביא בחשבון תופעות כאלה, שאם לא כן, נהיה עדים למחזות של חורבן והרס. רעידות אדמה התרחשו בעבר, הן בוודאי תתרחשנה שוב, ותהיינה חזקות לפחות כמו אלה שהתרחשו בעבר. התרחשות רעידת אדמה חזקה בישראל היא שאלה של "מתי?" ולא של "אם", וצריך להיערך לקראתה בהקדם.
שריפות
בישראל פורצת שריפה בממוצע אחת לכל 14 דקות. בשנת 2001 ניספו בישראל בשריפות 21 איש, לעומת 28 בשנת 2000. כך עולה מממצאי דוח שירותי הכבאות בישראל לשנת 2001. שריפות במבנים אינן קורות, הן נגרמות על-ידי תכנון לקוי, שימוש בחומרים לא תקינים או טעויות והזנחה של בני אנוש. אדם נרדם עם סיגריה בוערת, קצר חשמלי, מסתורי כביסה בוערים, מחסן עולה באש, תקרות בוערות בקניון גדול, מרתף של קשישים עולה באש, דירת מגורים נשרפת כליל ולוקחת איתה בעזרת הרוח עוד כמה דירות בבניין מגורים.
שריפות רבות מתלקחות כתוצאה מהצתה מכוונת או כתוצאה מתקלה. יש לטפל גם בשרפות הנגרמות על-ידי גורמים טבעיים כמו ברקים. יש שרפות שנגרמות בגלל רשלנות פושעת. תכנון לקוי ופיזור אחריות לגורמים רבים, גורמים לאי אכיפה של חוקים ותקנים ואי-מתן תשובות אחידות לבעיות תכנוניות הנוצרות בשלבי התכנון האדריכלי הראשוני והמתקדם. השטח פרוץ והתשובות המתקבלות לבעיות שונות, משתנות מדי יום. פעם מותר ופעם אסור, פעם ההוא מחליט ופעם האחר מחליט, האחריות מוקפצת, נזרקת מקבוצה אחת לארגון שני, והיכן האדריכלים? זה הרי ענין טכני, "שהם יחליטו" הם אומרים.
נשק לא קונבנציונאלי
נראה לרבים כי הנשק הבלתי קונבנציונאלי כובש את מרחבי העימות העתידיים שלפנינו. פיתוח אמצעי הגנה מפני נשק הרסני זה, חשובה אולי יותר מפיתוח אמצעי הגנה נוספים למלחמה קונבנציונאלית, שאולי לא תהיה במזרח התיכון. חשוב להראות לאוייבנו הקרובים והרחוקים כי יש כוח רב בידינו.
הרי כבר ידוע לנו כי כל כמה שנים יש מלחמה, וקמים עלינו אוייבנו. השאלה היא לא "האם תהיה?" אלא "מתי תפרוץ המלחמה הבאה?" ומה אנו עושים בכדי להגן על עצמנו? ועדות וסקרים. ועדת מרידור קבעה כי יש להיערך לעימותים לא-קונבנציונאליים וטרור. אומרים כי ההתקפה היא ההגנה הטובה ביותר. בכל מקרה צריך גם הגנה. מומחים אומרים כי אין סיכוי "למלחמה קלאסית" בינינו לבין שכנינו. איך זה ישפיע על מבני המגורים שבהם הורינו, אנו וילדינו חיים? מה אנו עושים בכדי להגן על כל אוכלוסיית מדינת ישראל? מסיבות וועדות?! תחרויות והרצאות?!
הגיע הזמן לעשות מעשה, משהו ממשי ואחראי. יכול להיות כי הממדי"ם והמממי"ם למיניהם לא יעזרו, יכול להיות שלא יהיה לאן לברוח. הצלחת אירן בפיתוח נשק גרעיני לא משאירה לאזרחי ישראל מסלול הגנה בטוח, מסלול שבסופו יש לצפות למקום מסתור בטוח. חשוב לפתח משהו שישמור עלינו בעת צרה ומצוקה.

יוסי מטלון יליד תל אביב, אבא, למד אדריכלות ותכנון ערים בניו-יורק. בעל תואר ראשון באדריכלות מ- Pratt Institute ותואר שני בתכנון ערים מ- CUNY. כותב בירחונים מקצועיים, בעיתונות ובאינטרנט. לימד תכנון אדריכלי במכללה למנהל ועיצוב פנים ב-F.I.T. עבד כאדריכל ומנהל פרויקטים במנהטן וכעת עובד בארץ בתיכנון, עיצוב וניהול במגוון פרויקטים, בגדלים ובשימושים שונים.
תאריך:  27/04/2006   |   עודכן:  27/04/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איינאו פרדה סנבטו
לא דמוקרטיה מתגוננת צריכה להיות במדינת ישראל, אלא דמוקרטיה תקינה שתאפשר לכל אזרח לבחור את נשיא המדינה ולא תשאיר זאת בידי קבוצה שולית
בנצי גיספאן
תופעת קדימה לא צמחה יש מאין, שורשיה נעוצים במגמה הפוסט אידיאולוגית שעוברת החברה בישראל, מגמה שתורגמה לפוסט מפלגתיות של המערכת הפוליטית וציינה את תום עידן המפלגות האידיאולוגיות. ברוכים הבאים לעידן הטרנד ומפלגות המדף, עידן עגל הזהב
עו"ד חיים קליר
כמה שווים, בבית המשפט העליון, חייו של ילד שנהרג בתאונת דרכים או במעשה עוולה? את התשובה נותן השופט אליעזר ריבלין
עו"ד אברהם פכטר
הגיעה העת, לעדכן ולשפץ את ההמנון הלאומי - התקווה. יש בהמנון שורות השייכות לעבר ההיסטורי של העם, על ציפיותיו, שאיפותיו ותקוותיו, שחלקן הגדול כבר התגשם. אין טעם עוד להמשיך ולהתגעגע "להיות עם חופשי בארצנו"
חיים שיבי
איזה שיעור מעניק רייכמן לאנשים צעירים עם כשרון ויכולת שמוכנים לשקול קריירה פוליטית? את השיעור הבא: כאשר אתה לא מקבל את מה שאתה רוצה, אתה מפקיר את הזירה לאנשים שמסוגלים לשרוד בסביבה שבה מילה אינה מילה והבטחה נולדת כדי להפר אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il