X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הורדת דירוג האשראי של הבנקים הישראלים היא חלק מהמגמה העולמית ואינה מצביעה על מגמה ספציפית למערכת הישראלית
▪  ▪  ▪

השבוע זרקו כלכלני חברת הדירוג הבינלאומי S&P פצצה, ממנה חוששים יותר מכל קברניטי המשק הישראלי. הורדת דירוג האשראי של הבנקים הישראלים הגדולים. החשש בקרב קברניטי המשק הוא מפני אובדן אמון של המשקיעים הזרים במשק הישראלי.
מאז התחילה האינתיפדה (אי שם בשנה שעברה) וגל הפיגועים, החלו בתי השקעות זרים וחברות זרות שחיפשו פוטנציאל השקעה בישראל לצמצם את היקפי פעילותם במשק המקומי. בתחילת השנה הפחית נגיד בנק ישראל את הריבית בשיעור חד של 2% והכניס את המשק הישראלי לסחרור.
אז מה היה לנו: פיגועים, אינתיפאדה, צווי 8 ופיחות חד של השקל שהתווסף לחששות מהתפרצות אינפלציונית.
המשק הישראלי נמצא במיתון עמוק, הכלכלה העולמית מתקשה להתאושש וטבעי הדבר שחברות הענק שפתחו בשנים האחרונות נציגויות בישראל יתכנסו בתוך עצמם ללא קשר לשוק הישראלי וינסו להגביר את הפעילויות שלהם בעסקי הליבה.

גם הבנקים בחו"ל משלמים מחיר

ביום 19.9.02 הודיעו כלכלני חברת דירוג האשראי הבינלאומי, מודיס' כי החליטו להוריד את דירוג האשראי של שלושת הבנקים הגדולים בגרמניה. הפעם לא מדובר בבנק דיסקונט (שגם כך מצבו אינו משופר) או בנק הפועלים או לאומי (שנהנים כבר שנים מחסדי ממשלות ישראל), אלא מדובר במערכת הבנקאית הגדולה באירופה ומהגדולות בעולם (על-פי ההערכות המערכת הבנקאית הגרמנית היא השנייה בעולם אחרי האמריקנית).
במודיס' ציינו, כי הם חוששים לתזרים המזומנים של הבנקים הגרמנים. הם הוסיפו בנימוקיהם, כי המערכת הבנקאית המסחרית בגרמניה סובלת מחובות רעים בעיקר בגלל המיתון במשק המקומי שגורם לעלייה משמעותית בשיעורי האבטלה בגרמניה. אם זה נשמע מוכר, אל תתפלאו: אלה היו אותם נימוקים בהם השתמשו כלכלני S&P כשהורידו את דירוג האשראי של הבנקים הישראלים.

תחלואי המערכת הישראלית

המערכת הבנקאית הישראלית סובלת ממחלות רבות - היא אינה תחרותית כמו הבנקים ברחבי העולם. שיעורי הרווחיות הגבוהים של הבנקים הישראלים נעוצים בעובדה כי הם מחוברים לעטיני השלטון, שלא מאפשר תחרות אמיתית בענף.
כל מי שנכנס לסניף בנק (ולא משנה איזה) במקום מגוריו, זקוק לחסדי הפקיד המקומי. השיקולים הכלכלים אינם במקום הראשון, במערכת הבנקאית הישראלית, אלא ההיכרות האישית של הפקיד עם הלקוח.
יתרה מזאת: המערכת הבנקאית בישראל היא ברוטלית. כשהבנקים נקלעים לחדלות פירעון, מעניק להם הציבור גיבוי, והממשלה מזרימה מכספי משלם המיסים לקופת הבנקים. אולם כשהציבור נמצא במשבר, לא רק שהבנקים אינם מקלים על הציבור אלא מכבידים את הנטל עליו.
אין מדובר במצב בו המערכת הבנקאית צריכה לסבסד את הציבור. אבל נשאלת השאלה: כשהציבור הוא הבעלים של הבנקים (גם בנקים שכביכול נמכרו למשקיעים פרטיים עדיין נסחרים בבורסה וקופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה מושקעות בהם עד מעמקי הצוואר), מדוע מערכת היחסים היא חד-צדדית בלבד. הרי יכולה לבוא הממשלה (כבעלים של הבנקים) ולדרוש ממנהליהם לא לפטר עכשיו עובדים - אולי הרווחיות תישחק, אבל עדיין שיעורי הרווחים יהיו גבוהים מהמקובל בעולם.
הממשלה יכולה להכריח את הבנקים לשלוח את עובדים ללימודים אקדמאים (ולא להסתפק בקורסים שמטרתם היחידה היא להגביר את יכולת המכירה של הפקידים מול ציבור הלקוחות), וזאת כדי להקל על מעבר בין מקצועות לכשהמיתון ילך ויסתיים.
למרות כל הבעיות של המערכת הבנקאית הישראלית, אין מדובר בהתערערות היציבות של המערכת, אלא שהבנקים בישראל (בין אם הם רוצים בכך ובין אם לאו) אינם חיים בוואקום והם חלק מהכפר הגלובלי. המגמה העולמית היא של ירידה ביכולת החזר החובות של כלל הציבור בעולם. הבנקים העולמיים הם הראשונים להיפגע ממצב זה.
בחברות הדירוג נתנו לכך ביטוי, הן בהורדת הדירוג של הבנקים בישראל, והן של עמיתיהם הגרמניים. והמשך יבוא.

תאריך:  20/09/2002   |   עודכן:  21/09/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה כהן
יואב יצחק
הדר פרבר
מה נשתנה - לקראת המלחמה הבאה
משה לרר
ההמולה התקשורתית סביב משחק הפתיחה של חיפה בליגת האלופות חרגה מכל פרופורציה; לחיות עם ליגה אירופית וליגה מקומית, זהו פרויקט שיש ללמדו ולהקדיש לו זמן. שאלו את מכבי תל-אביב
עמוס באר
רוכב ישראל - מסע אופניים בהשתתפות מאות רוכבים מהחרמון לאילת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il