X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על הפגישה המקרית, הרעיון שנזרק לאויר, ועל איך כל זה הוביל לגיוסם של החרדים לצה"ל. ההיסטוריה הלא רחוקה של הקמת הנח"ל החרדי
▪  ▪  ▪

ברצוני להעלות כאן כמה עובדות שלא כל כך ידועות לציבור הכללי בנושא הנחל החרדי. בשנת 1997, בפגישה מקרית בנושא אחר, ביני ובין תת-אלוף במילואים אז יהודה דובדבני, שהיה באותה שנה ראש הנוער, הנחל והחלוץ במשרד הביטחון וצה"ל (שר הביטחון באותה תקופה היה יצחק מרדכי) אומר לי דובדבני שחלום חייו הוא גיוס החרדים לצה"ל.
הוא זורק זאת בחלל האוויר ואני מיד משיב לו שאני יכול להביא את החרדים לידי גיוס חלקי לפחות ולשבירת המחסום הפסיכולוגי של החרדים מפני גיוס לצה"ל. יהודה זורק לי, אני מוכן לפתוח יחידה מיוחדת בנחל ולקרוא לה נחל חרדי. אני מחליט להרים את הכפפה מכיוון שאני רואה את הניצוץ בעיניו של יהודה דובדבני (לי באותה תקופה יש קשרים מעולים עם העולם החרדי).
בתום השיחה הזאת אני פונה למספר אישים בכדי לשכנעם להיפגש עם יהודה דובדבני ולנסות ולייסד את גרעין הנחל החרדי. אני פונה לדוד דרומר, מנכ"ל רשת החינוך אור לנוער של דוד גרוסמן ממגדל העמק ומשכנע אותו שזה לטובתו. כך יקבל פיתרון לתלמידי הישיבות אשר נושרים ממערכת החינוך, כמו כן יקבל תמריץ ויהודה דובדבני יוסיף לו בנות שרות לאומי שהוא כל כך זקוק להן למוסדות אור לנוער שהוא מנהל.
אחרי שהדלקתי את דוד דרומר, אנו פונים יחד לרב גרוסמן ממגדל העמק ומשכנעים אותו. הוא מביע מיד את נכונותו להיפגש עם יהודה דובדבני. כמובן, הכול מבוצע בשקט ובחדרי חדרים. באותו הזמן אני פונה לידידי הרב בנימין הלוי מבני ברק ומגייס גם אותו למשימה. הוא כבר אז היה מגויס אצלי לפרויקטים של גיור עולים חדשים, לימודי יהדות ועוד. הוא כמובן, בעזרת אופיו הממזרי, מוצא עוד רבנים שיעזרו. יותר נכון שלא יפריעו להקמת הנחל החרדי.
בו בזמן אנו מכניסים לסוד העניינים את דודי זילברשלג והוא, אישיות די ידועה בציבור החרדי, משיא עצות רבות ואף עוזר לנווט את הספינה המסובכת הזאת. באותה תקופה הנושא נודע לעיתונות החרדית והעיתון החרדי יום השישי ועוד עיתונים שונים יוצאים במתקפה רבתי על הכוונה הזו ואף יוצאים בהתקפה חזיתית נגד יהודה דובדבני ונגדי.
אנו ממשיכים לגייס רבנים נוספים ואז מגבשים את תוכנית השרות לנוער הזה. מי שנותן גיבוי נוסף לכך הם השרים. שר הביטחון אז יצחק מרדכי ומשה פלד סגן שר החינוך באותה תקופה. התוכנית בנויה על מספר שלבים. טירונות. לימודי דת (רב הישיבה ממנה יתגייסו בחורי הישיבה ילווה את המתגייסים).
הקמת ישוב קהילתי, כלומר היאחזות נחל חרדית. ההיאחזות תיתן פתרון לחרדים מבחינת מגורים, פרנסה, לימודי דת. הקמת שרשרת ישובים עוקפת יהודה ושומרון. הכול בתוך תחומי הקו הירוק. פיתרון לבעיות הדיור למגזר החרדי שמצוקות הדיור בו חמורות ביותר. יצירת מקורות תעסוקה לחרדים במסגרת ההיאחזויות החדשות. הקמת בית כנסת וישיבה בכל היאחזות. חיילי הנחל החרדי ישמרו על הישוב אשר שוכן כמובן לאורך הקו הירוק. כך גם יגנו על גבולות מדינת ישראל.
בניית כשלושים ישובים כאלו מסביב ליהודה ושומרון תעבה את ההתיישבות היהודית לאורך הקו הירוק וכך ירוויחו כל הצדדים. ביטחון למדינת ישראל, פתרון לבעיות הדיור והתעסוקה לחרדים וגיוס של חרדים לצה"ל. בנוסף זהו גם פתרון, לפחות בשלב הראשוני, לתלמידי הישיבות אשר נפלטו מהמערכת הלימודית של הישיבות.
בשלב השני יראו תלמידי הישיבות כי השד לא כל כך נורא ויתגייסו יותר ויותר לצה"ל. כך הוצגה התוכנית לפני הרבנים השונים, שרבים מהם התלהבו מהתוכנית אך חששו לתת לה גיבוי פומבי מחשש מה שיגידו עליהם החוגים החרדיים. אך היו גם מספר רבנים שנתנו לתוכנית את ברכת הדרך השקטה ואף מספר רבנים, בהם הרב גרוסמן, אשר על אף חששם תמכו בתוכנית כי ראו בה פתרון נפלא לבחורי הישיבות אשר לא מצאו כבר את מקומם בישיבות.
בשנת 1998 יצאה התוכנית לדרך עם כמה עשרות מתגייסים. וכך כיום הולך הנחל החרדי ומתחזק ונותן לבחורי הישיבות את האופציה להתגייס. יש לציין, כי בתחילת הדרך בחורי הישיבות שהתגייסו ספגוו קיתונות של ביקורת על גיוס זה, אך כיום הציבור החרדי הולך ומבין יותר ויותר, כי גם זאת דרך וגם זה פתרון.

תאריך:  02/05/2006   |   עודכן:  02/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דב בינדר
אתה ועופר עיני מסתפקים בלתת עזרה לא נחוצה לעובדי הנמלים וחברת החשמל שלא באמת צריכים אותך, אני מקווה מאוד שמכתב זה יגיע לידיך אישית ולא ייחסם ע"י עוזר פרלמנטרי זוטר
רא"ל דן חלוץ
פקודת יום ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וליום העצמאות התשסו
שחק איתי
בתגובה לדבריו של עותניאל שנלר, כי במסגרת תוכנית ההתכנסות יפונו פחות משבעים אלף איש
אל"מ (מיל.) משה גבעתי
נסים גבאי
רבים הנופלים ש"הלכו כך סתם בדמי ימיהם"... אבל אלישע, איך אומר: מסמל בעיני את כל הרע באובדן, במלחמות המיותרות, ובזיכרון הכואב שאינו נותן מנוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il