X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר החברה הקבלנית מאחרת במסירת הדירות, הדיירים רשאים לעכב את ביצוע התשלומים בגין עסקת המכר באותו פרק זמן, ואם לא עכבו את התשלומים, הרי הם זכאים בריבית על כספם
▪  ▪  ▪

דיירים שרכשו מספר דירות מחברה קבלנית, תבעו את החברה בגין ליקויי תכנון ובנייה ובגין איחור במסירת הדירות. הדיירים, אשר שילמו את תשלומי הרכישה במועדים כפי שנקבעו בחוזי המכר, תבעו גם החזר ריבית על תשלומים אלו לאור האיחור במסירה.
בית המשפט המחוזי שדן בתביעה, זיכה את התובעים בפסק דינו בפיצויים בגלל הליקויים והאיחור במסירה, אך פסק כי לא מגיע לדיירים ריבית עבור הכספים ששולמו לחברה הקבלנית; לדעת בית המשפט המחוזי, החיוב למסור את הדירה במועד כפי שנקוב בחוזה המכר, מנותק ובלתי תלוי בחיוב לבצע את התשלומים במועדיהם בהתאם לחוזים.
על כך הגישו הדיירים ערעור לבית המשפט העליון. השופטת ד' דורנר פסקה כי על-פי סעיף 23 לחוק המכר, לחייב [לדיירים] אשר חיובו שלוב בחיובו של הצד השני [במקרה דנן - החברה הקבלנית שהתחייבה למסור הדירות במועדיהן], יש זכות לדחות את מועד התשלום כאשר הממכר לא נמסר.
לאמור, כאשר החברה הקבלנית מאחרת במסירת הדירות, הדיירים רשאים לעכב את ביצוע התשלומים בגין עסקת המכר באותו פרק זמן, ואם לא עכבו את התשלומים, הרי הם זכאים בריבית על כספם.
מדובר בע"א 1632/98 ארבוס נ' אברהם רובינשטיין ושות' בע"מ, פד"י נ"ה (3) 913, ובהחלטה הנושאת אותו מס' תיק בבית המשפט העליון שפורסמה בפדאור 01 (1) 455, אשר חיזקה את הנטען בפסק הדין לאור העלאת טענות נוספות על-ידי הצדדים.
להלן ציטוט מפסק דין ארבוס הנ"ל המסביר את ההלכה שנקבעה, ואת טעמה:
"להסדר זה - שממנו עשויים ליהנות שני הצדדים לעסקת המכר - תכלית כפולה. ראשית הוא מצמצם את הסיכונים שלהם נחשף החייב. כך, למשל, כאשר הנושה אינו מקיים את חיובו משום שנקלע למצב של חדלות-פירעון, הפסדו של החייב עשוי להסתכם לכל היותר בהפסד הרווח מכשלון העסקה וההוצאות שהוציא בגינה, והוא לא נאלץ לסכן גם חלק מן הנכסים שהתחייב להעביר.
שנית, הוראת סעיף 23 לחוק המכר מאפשרת לחייב להותיר בעינו את התמריץ העיקרי שיש לנושה לקיים את חיובו המקביל - רצונו לקבל לידיו את הממכר או את תמורתו. כאשר בידי הנושה מצויים הממכר ותמורתו גם יחד, התמריץ האמור מצטמצם, ומתבסס אך ורק על חששו של הנושה מפני התוצאות הכרוכות בהפרת חוזה המכר.
סעיף 23 לחוק המכר מתיישב על כן עם הגיונן של מרבית עסקות המכר, שבהן הקונה מעוניין לקבל את הממכר והמוכר מעוניין לקבל את תמורתו, ואף עם השאיפה לקיים חיי מסחר שוטפים.
נראה, כי מסיבה זו גם אין הצדדים לעסקת המכר צריכים להחיל מפורשות את סעיף 23 לחוק המכר - כמו את יתר הוראות חוק המכר - על העסקה שכרתו, והסעיף חל כברירת מחדל".
מסקנות מפסק הדין:
א. כאשר הקבלן מתעכב במסירת הדירה לקונה, זכאי הקונה לעכב תשלומים באותו פרק זמן של העיכוב בבנייה, על אף התחייבותו החוזית.
ב. כאשר הקונה משלם את התשלומים במועדיהם, והקבלן מאחר במסירת הדירה - יהא הקונה זכאי להחזר תשלום בגין ריבית על הכספים אשר שילם בעוד בניית הדירה התעכבה.
אין תשלומים אלו של החזר ריבית קשורים לפיצויים בגין איחור במסירת הנכס לפי החוזה.

המאמר פורסם במקור באתר הכותב
תאריך:  05/05/2006   |   עודכן:  07/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רו"ח תמיר סולומון
במסגרת המלחמה המתמדת והמתישה בתופעת הפגיעה בזכויות הקניין הרוחניות, מגייסת "רשות המיסים", באמצעות אגף המכס, את הנפגע הישיר להצטרף למאבק
עו"ד ורו"ח ארז שגיב
דווקא קנס הגרעון מהווה תמריץ המעלה לאין שיעור את כדאיות תכנון המס, משום שהוא מהווה כלי תכנוני בידי הנישום שיודע כיום את מחירה הצפוי של העסקה. כך יוצא שבסופו של יום, למתכנן האגרסיבי עדיף שלא לדווח על התכנון
מנחם ברוד
מה דוחף ללכת שוב לטראומה נוראה של גירוש וחורבן, בשעה שנפגעי הגירוש האחרון עדיין מתגוללים בפתרונות-דיור זמניים, מחפשים תעסוקה ומנסים לאסוף את השברים?
עו"ד משה גולדבלט
נדרש שינוי חקיקה אשר יביא לכך ששופטי בית המשפט העליון המכהנים בוועדה יוחלפו בשופטים בדימוס שאינם עלולים להיות מושפעים ממנוי זה או אחר. בכך לא נפגע כלל במערכת המשפט ובהליכי המינוי אך נבטיח קיום הליכים שיעוררו אמון
עו"ד עפר טויסטר
ועדת הערר קבעה שדי בכך ש- 80% מהדיירים נתנו הסכמתם להרחבת הדירה והיתר לא התנגדו, ואין צורך שהמבקש יציג פרוטוקול של אסיפת בעלי הדירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il