X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדור הצעיר אינו חש קִרבה ואהבה לתנ"ך ולמסורת ישראל, משום שהוציאו מהתנ"ך את הנשמה והחיוּת. נשאר רק הגוף, וגוף בלא נשמה הוא חסר-חיים
▪  ▪  ▪

אין צורך לערוך סקר מקצועי כדי לדעת שהציבור אינו רווה נחת ממערכת החינוך הכללית. כמעט כל הורה יאמר שהוא מתגעגע לחינוך של פעם, לימים שמוסדות החינוך העניקו ערכים, השרישו אהבה לעם ולארץ, הנחילו ידע בתנ"ך ובמורשת ישראל.
מדברים הרבה על רפורמות במערכת החינוך, אבל אם תבחנו את כל התוכניות תגלו שהכול עוסק בחומר ולא ברוח, בגוף ולא בנשמה. מדברים על מקצועות ועל ציונים, על שכר ועל תנאים. אין איש מציב כיעד את החזרת הגלגל לאחור, לימים שבית-הספר חינך ולא הסתפק בהקניית ידע.
שורש הבעיה
במסורת ישראל מאופיין ל"ג בעומר כיום של תגבור החינוך היהודי. במזרח אירופה נהגו ה'מלמדים' לצאת ביום זה עם תלמידיהם אל השדות, לשחק בחץ וקשת ולהשריש בליבם את ערכי היהדות. המסורת החסידית מספרת על תהלוכת ילדים שקיים הבעל-שם-טוב בל"ג בעומר, מסורת שמתקיימת כיום בהיקף רחב בתהלוכות הילדים הרבות שמתקיימות ברחבי הארץ והעולם. זה אפוא הזמן לדון מעט במשמעות החינוך.
השאלה הגדולה היא - מה קרה? הדור שהקים את המדינה הביא עמו את האהבה לתנ"ך. הילדים נקראו בשמות תנ"כיים. שמות הערים והיישובים נשאבו מהתנ"ך. היתה אפילו מגמה להתחבר ישירות אל ימי התנ"ך, תוך דילוג על התקופה שבתווך. והנה כל זה נגוז ונעלם, והדור הצעיר אינו מרגיש שום קִרבה ואהבה לתנ"ך.
התלמידים אדישים גם לתולדות עמנו. לכאורה אך טבעי הוא שהצעירים ירצו לדעת מי הם ומאין באו. במדינות אחרות יש התעניינות רבה בהיסטוריה של העם ובתולדות האומה. ואילו אנו, בני העם העתיק ביותר בעולם, שההיסטוריה שלו היא העשירה והמרתקת ביותר - פתאום אין ילדינו מוצאים בה עניין?!
ה'מומחים' למיניהם ודאי יציעו תאוריות שונות ומשונות וימליצו על 'דרכי הוראה' מקוריות וחדשניות. הם כמובן לא ישימו את האצבע על שורש הבעיה. נראה שאת האמת הזאת אין אוהבים לשמוע.
מי יכול לחנך
הבעיה היא, שהוציאו מהתנ"ך ומדברי ימי ישראל את הנשמה והחיוּת. נשאר רק הגוף, וגוף בלא נשמה הוא חסר-חיים ומשעמם. כל עם מתעניין בשורשיו משום שהוא סופג עם לֵדתו אהבת מולדת, גאוות-עם וזיקה למסורת האומה. כאן עושים בדיוק ההיפך - את אהבת המולדת מכנים בלעג 'לאומנות', לאהבת-העם קוראים 'גזענות', ואת המסורת גודעים בסכין חד. מנסים לגדל דור צעיר בלא שורשים, ואחר-כך תמהים שהוא אינו מחובר אליהם.
בשנים האחרונות נידון הנושא בכמה וכמה פורומים, ולא-אחת עלתה הטענה, שאין צורך במרצים בעלי רקע דתי, משום שהמורים יכולים ללמד בעצמם את החומר. המציאות אינה כזאת. קודם-כול, לרוב המורים אין הידע הדרוש להנחלת המורשת, והעיקר - אין בכוחם לחבב את הנושא על התלמידים.
מורה מוצלח אינו מי שיודע לדקלם חומר, אלא מי שיודע להקנותו בחיוּת ובהתלהבות ולסחוף את התלמידים. מי שאינו חי על-פי מסורת ישראל, מתקשה להתרגש ממנה ולאהוב אותה, וממילא אין בכוחו להעבירה לדור הבא. רק מורים שהמסורת היא להם חוויה אישית, מסוגלים להקנותה כחוויה לבני הדור הצעיר.
הביטו וראו איך חיים ילדים רכים עם פרשת-השבוע. הם מספרים עליה בהתלהבות בשולחן השבת ונהנים לשמוע אמרה טובה או פירוש נאה. מדוע? משום שהם אינם לומדים אותה כטקסט ארכאי שצריך 'לנתח' אותו בהשוואה לתרבויות אחרות, אלא כחוויה אמיתית שאיתה חיים יום-יום.
כדי לחנך לערכים, צריך לחיות על-פיהם, לנשום אותם ולאהבם. מורים כאלה יחוללו את המפנה.

המאמר מתפרסם בגיליון 1010 של 'שיחת השבוע'.
תאריך:  09/05/2006   |   עודכן:  09/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני אלוני-סדובניק
המבקר בישראל הפך למוטציה מפחידה שהתפתחה מתוך כוונה טובה. למבקר יש הרבה יותר כוח ועוצמה מאשר לשופט בית משפט עליון. הוא בלבד מחליט מה יהיו נושאי חקירתו השנה, הוא החוקר בעצמו, הוא המגיש את "כתב האישום" נגד המבוקר, הוא התובע הראשי והוא גם השופט
נרי אבנרי
במדינה שבה כלבי השמירה הפכו כלבי חצר, אני גאה להיות צ'יוואווה. הנה אני אומר: הרודן אריאל שרון ומחליפו אהוד אולמרט, מנהיגים מושחתים! גם אם תסקלוני באבנים, זאת האמת. אין אף אחד ממעריציהם שיכול לסתור את הקביעה הזו, מבלי להתבזות. וגם אם כחגב אני בעיניהם, אין לי ספק, שיגיע היום, והכלימה תציף את פניהם
עידן יוסף
בסעיף 558 לחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955, נקבע כי "אין על נציב קבילות החיילים מרות בענייני מילוי תפקידו, זולת מרותו של הדין". במשרד הביטחון מתעקשים כי נקל"ח סוברני בהחלטותיו, ופטור מביקורת, אך ספק אם תשובה שכזו היתה מתקבלת בשיוויון-נפש מצד מוסד ממשלתי אחר
שאול אבידור
לא היה צריך לבצע התיישבות שאיננה ודאית, ואם בוצעה אז היה צריך לעשותה ביד חזקה ובעוצמה אדירה כמפעל התיישבות לאומי אדיר שלא היה כדוגמתו. אחרת ההתיישבות ביש"ע נדונה לכישלון, ומי כמונו רואים במו עינינו את ההתרסקות הנוראה
אליקים העצני
כאשר האיום על הציבור אינו אחיד - גוש קטיף מיועד לחורבן מיידי וגוש עציון נדחה לשלב אחר, ואולי בכלל לא - האם ללכת יחד ולשמור על ערבות הדדית בכל מחיר, או "כל אחד לעצמו"?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il