X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשורה ארוכה של פס"ד הרחיבו בתי הדין לעבודה, במרוצת השנים, את הלכות הרמת המסך אל מעבר לעילות הרגילות שהיו נהוגות בפסיקת בת המשפט האזרחיים
▪  ▪  ▪

לאחרונה (14.5.06) יצאה הלכה חדשה תחת ידו של ביה"ד הארצי לעבודה (ע"ע 34/03, שפרן נ' אלוש ואח'), ממנה עולה מגמה חדשה בפסיקת בית הדין לעבודה, המתקרבת לפסיקת בתי המשפט האזרחיים, ונפרט:
בשורה ארוכה של פס"ד הרחיבו בתי הדין לעבודה, במרוצת השנים, את הלכות הרמת המסך אל מעבר לעילות הרגילות שהיו נהוגות בפסיקת בתי המשפט האזרחיים.
פסיקתם נבעה מנקודת מוצא - האופיינית למערכת זו - לפיה לעובדים יש מעמד מיוחד, באשר הם אינם נושה רצוני (לעניין ההבחנה בין "נושה חוזי - רצוני" לנושה נזיקי", והמשמעויות הנובעות מכך, ראו בהרחבה בפרק 18.1 בספרי: "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך: דין פסיקה ופרקטיקה", בהוצאת בורסי). לפיכך, כך נפסק על-ידם כהלכה מחייבת, מעמדו המיוחד של העובד, יוצר מצד המעביד רמת אחריות מיוחדת ומוגברת של החברה כלפיו, שמקורה בחובת תום הלב המוגברת כלפיו המוטלת על החברה, במסגרת היחסים החוזיים עם העובד.
זה המקום לציין, כי בניגוד למערכת בתי הדין לעבודה, הרי שמערכת המשפט האזרחי, אשר טיפחה את חובת תום הלב לגדר חובה בסיסית והכרחית, לא הכירה בחובה זו, לכשעצמה, כשיקול להרמת המסך.
ברם, בתיה"ד לעבודה נקטו בגישה שונה ועצמאית, ומכוח פסיקה זו, הרבו להרים את המסך ולחייב אישית את בעלי החברה ו/או מנהליה בתשלום חוב החברה לעובדים, בין אם היו אלו פיצויי פיטורין, תשלום חוב משכורות, או תשלומים נלווים אח'.
והנה, בפס"ד שפרן הנ"ל נשמעת נעימה חדשה, עת ביה"ד הארצי - בראשות כב' השופטת אלישבע ברק - קבע כי "המחשבה לפיה יש לנסות לפתור את בעייתם של העובדים בתאגיד חסר יכולת - חשובה. עם זאת הרמת מסך היא דרך בעייתית מהבחינה המשפטית ומהבחינה המעשית... ספק אם ניתן להרים את המסך בכל פעם שחברה היא חדלת פירעון. הדבר פוגע בהסתמכות של נושים אחרים, בהסתמכות של בעל המניות שחבותו האישית לא תבוא תחת חבותה של החברה... אין לפסול אם כן את הגישה של הרמת מסך למרות שיש להשתמש בה בזהירות רבה, תוך לקיחה בחשבון את אלמנט ההסתמכות של בעל המניות ושל הנושים האחרים, כאשר לא מתקיימים התנאים בחוק להרמת מסך".
באותן נסיבות, למרות שהיה מדובר בחברת יחיד (שיקול בר משמעות בסוגיה זו), ולמרות שהחברה הגיעה למצב כלכלי קשה שמנע ממנה תשלום למערערת, נפסק כי אין להרים את המסך, וזאת בניגוד לפסיקות קודמות של ביה"ד לעבודה, בהן כן הוטל חיוב אישי על בעלי חברה בנסיבות דומות.
אכן, זמירות חדשות בביה"ד לעבודה, אך ישנות לכל המכיר את פסיקת בתיהמ"ש האזרחיים.
אציין, כי בספרי הנ"ל מתחתי ביקורת על העמדה העצמאית ו"הנדיבה" של בתיה"ד לעבודה בהטלת חיוב אישי על האורגנים שחברה שקרסה, תוך יצירת עילות הסוטות מרוח החוק ומפסיקת ביהמ"ש העליון. נקווה, כי לא מדובר בסנונית חולפת, וכי מערכת ביה"ד לעבודה תתיישר עם הקו הכללי האחיד של מערכת המשפט האזרחי.

משרד עו"ד ונוטריון זילברפלד אבי עוסק במשפט מסחרי מעל לעשרים שנה.
רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה מיועדת בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
עו"ד זילברפלד הינו מחבר הספר "אחריות אישית בתאגיד והרמת המסך: דין, פסיקה ופרקטיקה".
תאריך:  22/05/2006   |   עודכן:  22/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עפר טויסטר
האם טענה לפיה בניית קיר בין שכונת פרדס שניר ובין מושב ניר צבי תיצור אפקט של גטואיזציה של השכונה הערבית, היא טענה במישור תכנוני שעל הוועדה המחוזית לדון בה?
עו"ד יוסי דר
השאלה היא האם נוכח האופן שבו מתנהלת העמותה לאיכות השלטון, היא זכאית למעמד הציבורי שממנו היא נהנית כיום במסדרונות מערכת המשפט
דודו אלהרר
חייבים להפריד הפרדה מוחלטת בין הפתרונות המוצעים לבין הטרור! אם יש זיקה ביניהם, הרי שהיא הפוכה! כלומר, רק אם יוכרע הטרור הכרעה סופית יהיה מקום לדון על פתרונות כאלה ואחרים
ד"ר איתן פאר
נשים שהחלו טיפול הורמונלי חלופי לאחר גיל 60, העלו שכיחות של התקפי לב בשנה הראשונה ללקיחת ההורמונים אך לאחר שנתיים של לקיחה רצופה של ההורמונים היתה ירידה במספר התקפי הלב
עו"ד אברהם פכטר
האונס הקבוצתי של ילדה קטינה בחיל האוויר חשף תופעה מדאיגה בצה"ל. כשלון חברתי חינוכי מחד, אדישות, עצימת עיניים וחוסר התעניינות במעשי החיילים ע"י כל שדרות הפיקוד מאידך. מפקד חיל האוויר חייב לפעול מהר, חזק ולא אלגנטי, גם לאור פרשיות נערות הליווי בפולין ובנק הכספים הפרטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il