X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המהפכה התעשייתית הביאה עמה שינוי בתפקידו של הפועל. מהפכת ההיי-טק הביאה עמה שינוי בתפקידו של המנהל. המנהל לא אוהב את אובדן הכוח לטובת המחשב ומערכות המידע. הוא לא אוהב להרגיש כמו עוד בורג במכונה
▪  ▪  ▪

האם המכונה יכולה להחליף את האדם העובד, זו שאלה הנשאלת כבר מתקופת המהפכה התעשייתית, שהביאה לעולם את האפשרות לייצר כמויות גדולות של מוצרים איכותיים בעלות נמוכה יחסית. העובדים הפשוטים הוחלפו במכונות ממוחשבות, שיכולות לעבוד כל היום מבלי לבקש הפסקות מנוחה או תנאים סוציאליים אחרים.
מהפכה זו גרמה גם לשינוי בתפקידו של הפועל: כיום, הוא מפעיל מכונות ומחשבים ולרוב ידו אינו נוגעת במוצר הסופי. המהפכה התקבלה בברכה ברוב הגופים העסקיים, בפרט בקרב מנהלי המפעלים, משום הידיעה כי תפקידיהם מובטחים להם מחד, והם רק משפרים את תהליך הייצור ומוזילים עלויות, מאידך.
בדומה לכך, לפני מספר שנים התפתח תחום מערכות המידע. זהו תחום הנשלט בעיקרו על-ידי שתי חברות ענק: SAP ו- ORACLE. כל אחת מן החברות טוענת כי בידיה הפיתרון הטכנולוגי לניהול נכון של עסק בכלל, וארגון המידע שלו בפרט.
כתוצאה מהתפתחות טכנולוגית זו, חלו שינויים במבנה הארגוני של עסקים בתקופה המודרנית ובתוך כך השתנה תפקידו של המנהל, שכן מערכות המידע יכולות פעמים רבות להחליף אותו. יש כאלה שיטענו כי תפקידן של מערכות המידע הוא לעזור למנהלי חברות בניהול ארגונם, והם אכן צודקים. אולם מצד שני, מערכות אלו יכולות לחסוך בתפקידי ניהול רבים, התפוסים כיום על-ידי בני אדם, קרי: מנהלים או לחילופין הן יכולות להפנות מנהלים אלה לצרכים אחרים של הארגון.
להפתעתי, למרות כל החלופות הללו, הדבר לא קורה. לרוב, ארגונים דווקא נתקלים בקשיים רבים מבחינת הטמעת מערכות המידע וזאת משתי סיבות עיקריות. ראשית, כאשר ארגון מחליט ליישם פרויקט כלשהוא המערב הטמעת מערכות מידע, אז כדי שהדבר יהיה יעיל, יש צורך בשקיפות מלאה של פעולות העסק. שקיפות זו לפעמים לא נעימה כל כך לחברי ההנהלה ולמנהלים, מפני שהיא עלולה לחשוף את העובדה כי אין בהכרח צורך בכל המנהלים הקיימים. כתוצאה מכך, יש מנהלים שיראו בהכנסת מערכת מידע לעסק, כסוס טרויאני.
שנית, קשה להטמיע מערכות מידע בצורה יעילה בארגונים, משום שמערכת כזו מרכזת בה את הידע, שהיה בעבר של המנהל. וכידוע לכולם, מידע שווה כוח. אם בעבר, המנהל היה מחזיק בכל הידע של המחלקה שתחת אחריותו, הוא היה נחשב בעיני מנהליו לנכס חשוב מאד. פעמים רבות, זהו האינטרס שעמד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות, שכן מעבר לשימוש במערכות מידע יחסל "קלפים" רבים שהחזיקו ויצריך אותם לחפש קלפים חדשים. כעת יצטרכו למצוא דרכים חדשות להצדיק את העסקתם.
האם השינוי הטכנולוגי שחל במהפכה התעשייתית היה קל יותר מזה שחל עם הגעת מערכות המידע של ימינו. לא ולא. שניהם אף די דומים זה לזה, מבחינה זו ששניהם דורשים שינוי גישה ולמידת הנושא לעומק. אולם כאשר השינוי עלול לפגוע בתפקיד או בתפקודו היומיומי של מנהלי העסקים, הם אלה ששמים רגלים לתהליך הטמעת המערכות בארגונים. כתוצאה מכך, תהליך זה נכשל פעמים רבות או לא מנצלים כראוי מערכות מידע אלו.

תאריך:  23/05/2006   |   עודכן:  23/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב לוין
אשליית הצמיחה, תרבות הצריכה וכרונולוגיה של מוות ידוע מראש
רוית סיני-וכולדר
האב זכאי לקבוע לו דרך חיים, במסגרת האוטונומיה האישית הנתונה לו בתנאי קיום סבירים, ובלבד שיעמוד בחובתו לספק את צרכיהם של ילדיו
יואב לוין
הכלכלה הישראלית כמדע מדומה ומדע שקרי בהתגלמותו!
יונתן פולארד
דברי פולארד לציבור בישראל לרגל יום ירושלים: ציון, הלא תשאלי לשלום אסיריך?
אדי מלכא
היועץ המשפטי הודיע לי כי החליט להמתין עד למסקנות מבקר המדינה בקשר לתלונות פליליות שהוגשו נגד אהוד אולמרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il