X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפרשנות שנותנת חברת הראל לסעיף הפטור מובילה לתוצאה אבסורדית, לפיה אדם המבטח את מכוניתו בביטוח אחריות כלפי צד שלישי, לא יהיה מכוסה אם פגע במכונית אחרת של בן משפחתו
▪  ▪  ▪

מי שיקרא את סעיפי החריגים בפוליסות הביטוח בעיניים הטובות של מסלקי התביעות בחברות הביטוח, יגיע מהר מאוד למסקנה כי החריגים הם העיקר והכיסוי הביטוחי הוא החריג.
טול לדוגמא את הסעיף "חריגים לחבות כלפי צד שלישי בשל נזק רכוש", המופיע בפוליסה התקנית לביטוח רכב בזו הלשון: "המבטח לא יהיה אחראי לתשלום כלשהו בשל חבות לעניין נזק לרכוש שבבעלות המבוטח או נהג הרכב, או לרכוש הנמצא בפיקוחם או בשמירתם של המבוטח או נהג הרכב או אחד מבני ביתם".
כוונת הסעיף היתה פשוטה: הכיסוי כלפי צד שלישי לא חל, כאשר בפועל, הנזק באירוע הביטוחי נופל על המבוטח עצמו.
לא כך ראתה את פני הדברים חברת הביטוח הראל. ומעשה שהיה כך היה:
חנניה חזן ובנו אייל נסעו כל אחד במכוניתו בזה אחר זה. חזן פגע במכוניתו של בנו מאחור. הבן פנה לחברת הביטוח הראל שביטחה את האב. הראל לא חלקה על אחריות האב, אולם סירבה לפצות את הבן.
החריג, טענה הראל, משחרר אותה מחובת תשלום בשל נזק שגרם המבוטח לרכוש שבבעלות בני ביתו של המבוטח. מי אם לא הבן הוא בן ביתו של האב. הראל גם חקרה ומצאה כי הבן מתגורר בדירה משלו, אבל באותו בניין שבו מצויה דירתו של האב. אם הבן מוכן להתגורר באותו בניין עם האב, משמע שמדובר ביחסים קרובים במיוחד, מה שמחשיד את הבן עוד יותר בכך שהוא בן ביתו של האב. שופטת בית המשפט לתביעות קטנות בחדרה, נילי פלד, נשבתה בקסמי הטענה, פטרה את הראל מאחריות, והותירה לאב את החבות לפצות את הבן.
לא כך שופט בית המשפט המחוזי בחיפה יצחק עמית שקיבל את הערעור שהגיש האב. השופט עמית קובע תחילה, כי אין לראות את הבן כבן ביתו של האב. מדובר בבן בגיר, מסביר השופט, שאינו מתגורר יחד עם האב אלא ביחידת דיור נפרדת, הגם שהינה באותו מבנה.
עתה, מוסיף השופט עמית, כי אף אם היה הבן מתגורר יחד עם האב אין הוא משוכנע כי היה מקום להחיל את החריג. הרציונל של החריג, מסביר השופט, הוא שלא להרחיב את הכיסוי הביטוחי על רכוש שמעצם טיבו וטבעו שייך למבוטח או נמצא בפיקוחו ובשליטתו וראוי לביטוח נפרד. אפשרות אחרת היא, שהסעיף בא להחריג רכוש שהמבוטח מוביל במכוניתו. מכל מקום, אין להרחיב את החריג מעבר לגבולותיו הראויים.
הפרשנות שנותנת חברת הראל לסעיף הפטור מובילה לתוצאה אבסורדית, לפיה אדם המבטח את מכוניתו בביטוח אחריות כלפי צד שלישי, לא יהיה מכוסה אם פגע במכונית אחרת של בן משפחתו. הסיטואציה, מדגיש השופט, של שני בני משפחה הנוסעים כל אחד במכוניתו שלו בסמיכות זמן ומקום אינה סיטואציה נדירה במקומותינו. קשה לקבל את עמדת חברת הראל לפיה על כלל ציבור הנהגים לרכוש ביטוח נפרד ומיוחד לכיסוי מקרים של תאונות בין מכוניות המשפחה.
נוכח כלל הפרשנות, לפיו יש לפרש את הפוליסה לפי ציפיותיו הסבירות של המבוטח ונוכח עמימותו הטכסטואלית של החריג, קובע השופט, אין מקום להחילו על סיטואציה בה בן משפחה אחד גורם נזק למכונית של בן משפחה אחר, גם אם השניים מתגוררים באותו בית.
השופט עמית חייב אפוא את חברת הראל לכסות את אחריות האב לנזקי מכונית הבן, בצירוף הפרשי הצמדה ריבית והוצאות משפט. בשולי הדברים אנו מבקשים לציין, כי באותה עמדה פרשנית המצמצמת את תחולת החריג מחזיקה גם השופטת אילת דגן מבית משפט השלום בקריות, כלשונה: "מטרתו של החריג להבהיר כי הפוליסה לא נועדה לבטח נזקי רכוש של המבוטח עצמו או של בני ביתו הסמוכים על שולחנו, להבדיל מנזקי רכוש של צד שלישי. לדוגמה, אם המבוטח פגע במכסחת הדשא שלו, הנזק לא יהיה מכוסה בשל החריג".

תאריך:  31/05/2006   |   עודכן:  31/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר גז
כבר עכשיו, תחילת כהונת הממשלה, אפשר לומר שהרומן בין אולמרט לפרץ הסתיים ועכשיו אנו מביטים בעצם בקרב תרנגולים שסופו ידוע מראש והשאלה הגדולה היא מתי יהיה הקרב האחרון
נרי אבנרי
הרעיון הזה, שפלשתינים ייכנסו למדינת היהודים באמצעות "חוק האזרחות", מהווה סכנה דמוגרפית קיומית. המסקנה: אהרון ברק, בשם הדמוקרטיה, מסכן את קיומה של מדינת היהודים. והסכנה הזו, תעורר רבים לשאול: "אם כך, מי צריך דמוקרטיה"? גם ככה, רבים בציבור בטוחים, שהדמוקרטיה שלנו אוטיסטית
ליאת טמנג
ארה"ב חוששת מאוד מהתמוטטות המשטרים הישנים ומדחיקת תאגידיה באמריקה הלטינית. הממשלות החדשות שונות מאוד מהממשלות השמרניות הקודמות, שנתמכו מסיבית ע"י ארה"ב וקידמו את המדיניות הניאו-ליברלית וה'שינויים המבניים' בכלכלה המקומית
אלעזר לוין
בחברת הסקרים והמחקרים גיאוקרטיוגרפיה שאלו לא רק את תושבי הישובים המועמדים לפינוי ביהודה ושומרון, אלא גם את אלו שכלל אין כוונה לפנותם    יש אחוזים, אולם אין נתונים
עו"ד אברהם פכטר
אזעקה על "שחר אדום" ניתנה ע"י ועדת זיילר - ברור ש"הקסאמים" יפלו, אבל לא יודעים במי יפגעו ולמי יגרם נזק אישי חמור. זה לא קו 300 של המשטרה, זה יותר כמו קו 2006 או רעידת אדמה בדרגה 7 בסולם דיכטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il