X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת הניצול המיני של ילדה בסיס חיל האוויר אינה אלא לינץ' מיני שבוצע בה בידי עשרות חיילים ומשרתי קבע. מפקדי חיל האוויר צריכים לטפל בפרשה בדומה לנוהלי הטיפול במחדלים ביטחוניים.
▪  ▪  ▪
"לינץ' מיני בבסיס חיל האוויר"

   רשימות קודמות
  טורונטו: החשש מנאיביות

"הנה נא לי שתי בנות אשר לא ידעו איש. אוציאה-נא אתהן אליכם ועשו להן כטוב בעינכם. רק לאנשים האל אל-תעשו דבר כי-על-כן באו בצל קרתי". (בראשית יט,8)
לאחרונה נחשף אחד המחדלים החמורים ביותר בהיסטוריה של צבא ההגנה לישראל. אין הכוונה למחדל בטיחותי או מבצעי, אלא מחדל ערכי ומוסרי החמור אף יותר ממחדלים אלו.
לפני מספר שבועות הודיעו משטרת ישראל והמשטרה הצבאית על חקירת פרשת אונס קטינה בת 13 בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ בידי עשרות חיילים ואזרחים. מפרטי המקרה עולה כי הילדה, שמתגוררת בבסיס עם הוריה, קיימה יחסי מין עם עשרות גברים במשך למעלה משנה וחצי, לאחר שהציגה עצמה כבת 16. הקטינה, בתו של איש קבע בחיל האוויר, החלה בקיום היחסים עם הבגירים עוד טרם מלאו לה 13 שנה.
מפקד הבסיס שבו התחוללה הפרשה, אלוף משנה א', אמר כי הוא מוטרד מכך שלא ידע על המתנהל בבסיסו: "אני עושה מאמצים כבירים כדי לשפר את החיישנים שלנו, הדבר הזה מאוד מאוד מטריד אותי. זהו בסיס גדול וקשה למפקדים, בוודאי שלמפקדים הבכירים, להיות בכל מקום ובכל רגע. זו עובדה שמתרחשים פה דברים מתחת לאף שלנו ולא הכול אנחנו יודעים".
האם זו התגובה שאנו מצפים למצוא לאחר פרשיה שכזו? האם זהו היחס אותו חיל האוויר המוסרי שלנו צריך לגלות? האם ניתן להשלים עם מצב זה? התשובה ברורה.
נראה כי צה"ל נהנה מהעובדה שהציבור הישראלי נוהג לשכוח ל"גיבוריו" התנהגות כה מבישה. תגובות הציבור בעיתונים ובאתרי האינטרנט על כך שהם מכירים את הסיפור, ובסך-הכל הילדה עשתה זאת מרצונה ולא בכפייה, מדאיגה ומבישה לא פחות. האם אנשים אלו מבינים שמדובר בילדה שלא מזמן חגגה את בת המצווה שלה, ילדה שכל מערכת היחסים שלה עם המין הגברי בשלב זה צריכה להסתכם ביחסים שבין ברבי לקן.
לאחר תקיפת חיל האוויר בעזה בה נהרגו בשוגג מספר אזרחים פלשתינים שהסתירו פעיל טרור בכיר, התעורר ויכוח ציבורי על שאלת תקיפה מהאוויר במקום הקרוב לאזרחים. השיח הציבורי גרר גם את תגובתו המיידית של מי שהיה מפקד חיל האוויר בזמנו וכיום הרמטכ"ל רא"ל דן חלוץ, אשר תגובתו ליבתה את אש הביקורת והביאה לדרישה להדיח את האחראים על התקיפה. ביקורת דומה שהסתיימה בהדחה של בכירים בצבא מוכרת מאירועים אחרים בהיסטוריה של צה"ל כאשר במקרים בהם התבצע מחדל ברמה גבוהה מקובל כי האחראי "ישים את המפתחות" וילך הביתה.
על כן עולה השאלה: מדוע קיים סטנדרט כפול בין מחדל מבצעי למוסרי? מדוע מקובל לדרוש ממפקד הבסיס לקחת אחריות על כך שטכנאי צעיר לא חיזק בורג כראוי אך לא מקובל לדרוש ממנו לקחת אחריות על לינץ' מיני, אין הגדרה טובה יותר, אותו מבצעים פקודיו באופן קבוע נגד ילדה שעדיין לא סיימה חטיבת ביניים?!
האם יכול להיות שבחיל המציג עצמו כמודרני והמתקדם בעולם יקריבו את כבודה של ילדה קטנה ואת ערכי המוסר של הצבא כולו על-מנת לשמור על השורות. הפסוק המובא בתחילת הקטע מזכיר את הקרבת בנות לוט על-מנת להציל את מלאכי האל. אין ספק שאנשי חיל האוויר שהיו מעורבים בפרשיה אינם מלאכים.
"ויאמר אל-נא יחר לאדני ואדברה אך-הפעם אולי ימצאון שם עשרה ויאמר לא אשחית בעבור העשרה" (שם, יח, 32)
בפרשת סדום ועמורה אותה אני מצטט כאן, מסופר על תהליך המשא-ומתן אותו מנהל אברהם אבינו עם הקב"ה בניסיון להציל את אנשי סדום. אברהם שעושה ניסיון זה על אף התנהגותם המזעזעת מציע למנוע את השמדת העיר בשל העיקרון הבסיסי שלא "לספות צדיק עם רשע". אולם גם אברהם יודע כי קיים גבול מסוים, הקלקול המוסרי של עיר שלמה יכול להתקבל כל עוד יש ציבור כלשהו אף של 10 אנשים שהתנהגותם שונה מהציבור כולו, ציבור שעליו ניתן להסתמך שישנה את התנהגות הציבור כולו ומצדיקים את המשך התקיימות החברה. אולם שמתברר כי קיים רק צדיק אחד בסדום מחליט האל ומבין אברהם כי עדיף להשמיד את העיר ולהציל רק את הצדיק.
לצערנו, בבסיס חיל האוויר לא מצאנו אפילו צדיק אחד. העובדה כי אנשים ידעו במשך תקופה ארוכה על ה"אטרקציה" החדשה בבסיס ואף אחד לא דיבר, מקרינה על ערכי הבסיס כולו. קשר השתיקה וקריצת העין בדבר ה"לוליטה הקטנה" חייב להוות תמרור אזהרה לנו כחברה ולצה"ל כמערכת. מפקד בסיס ומפקד חיל שתחת פיקודו מתבצעים דברים כאלה בהיקפים מזעזעים כפי שמתבררים עם הזמן לא ראוי לפקד על חיילים ולהנחיל להם את ערכיו.
על הרמטכ"ל, בייחוד לאור היותו מפקד חיל האוויר האחרון, להבהיר לציבור בכלל ולפקודיו בפרט כי מעשים שכאלו הינם התנהגות חמורה לפחות כמו כל מחדל בטיחותי או מבצעי. לאחר התקיפה בעזה ענה חלוץ כי מה שהרגיש הטייס זו רק רעידה קלה בכנף בעת שיגור הטיל. כאן מפקד החיל צריך לחוש כאילו המטוס אותו הוא מטיס התרסק לתוך ביתו. אירוע שכזה חייב לזעזע את המערכת ולהביא לשינוי מיידי ומקיף בכל הרמות. אל לו למפקד חיל האוויר לחכות עד לסיום ממצאי החקירה ורק אז לפעול. תגובתו חייבת להיות נחרצת וברורה.

המאמר התפרסם בשבועון "שלום טורונטו" (גיליון 102 מתאריך 8 ביוני 2006)
תאריך:  10/06/2006   |   עודכן:  10/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
הוא אשר אמרתי: אם אין שכל אין מנהיגים, אין תמורה לאגרה הכבדה שאנו משלמים במיסים. אז שתי ההנהגות משני הצדדים חייבות לעמוד לדין פלילי בביהמ"ש הבינלאומי בהאג ושם חייב להינתן פס"ד אישי נגדם
יואב לוין
הבעיה של פרץ היא שעבור הגנרלים, האדמירלים והחונטה הפאשיסטית שלהם, הוא תמיד יישאר כלום, אפס והם אינם אלא משענת קנה רצוץ, שתבגוד בו ולא תספק עבורו את הסחורה שהוא כה מעוניין בה - להפוך לראש ממשלה
יואב יצחק
קבוצה חדשה פועלת עתה מכמה מוקדי כוח. בראשה עומדים ארנון מוזס וחיים רמון. המדובר בקשר מסוכן של תקשורת ושלטון. ויש לכך כבר השלכות על המינויים בבית המשפט העליון    לצורך זאת דוחפים את מינויו של בר-און לכהן כחבר בוועדה לבחירת שופטים    וגם - על הקשר המיוחד שבין מוזס לאולמרט
יוסי עבדי
ארגון אל-קאעידה חצה את נקודת ה"אל-חזור"    לא חיסול הסגן, ולא חיסול "הראש", יעקרו את שורש הטרור שנטעו אנשיהם באדמות המערב    רק מאבק בינלאומי כולל, המגדיר את מושג הטרור באופן מוסכם, עשוי להביא למיגור הסכנה המרחפת מעל ראשי מדינות המערב
ניסים ישעיהו
אצלנו חותרים כלפי מעלה, אבל למרבה הצער, רק בצדדים הטכניים של החיים    מערכת החינוך מנסה לחנך לערכים, כל שנה לערך שנראה חשוב באותו זמן    אבל כל ערך כידוע, הוא יחסי ולפעמים גם עניין של אופנה    לאחרונה דומני, זה היה חינוך לערך ששמו דמוקרטיה. איך הגיעו לרעיון הזה? אז ככה:
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il