X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
האם זכות הנאשם לעיין בחומר החקירה, טומנת בחובה את האפשרות לקבל לידיו חומר חקירה חפצי, אשר קיימת סכנה, כי יתכלה במהלך בדיקתו במעבדה, וזאת מבלי שהתביעה תהא רשאית אף היא לבודקו קודם לכן?
▪  ▪  ▪

תמצית העובדות
זהו ערר על החלטת בית המשפט המחוזי, שדחה את בקשת העורר לקבל לידיו באופן מיידי את המוצגים שנמצאים בידי המשיבה, ולהורות לה להימנע מכל פגיעה בזכות העיון המוקנית לו מכוח סעיף 74(ה) לחוק סדר הדין הפלילי.
העורר ביצע מעשה אינוס אלים וחמור של ילדה בת 11, ונידון ל- 20 שנות מאסר בפועל. בקשתו לקיום משפט חוזר בעניינו התקבלה בבית המשפט העליון, לאור הראיות החדשות שהונחו בפני בית המשפט. העורר ביקש לקבל לידיו באופן מיידי, מכוח זכות העיון המוקנית לו, את המוצגים שנמצאים בחזקת התביעה (חומר שנמצא בכתמים שעל המזרן והשמיכה בזירת האונס, בהם סימני זרע, רוק ודם).
בית המשפט המחוזי דחה בקשתו, בקובעו, כי התביעה היא שתערוך תחילה את בדיקותיה במוצגים, ורק לאחר-מכן יועבר החומר במלואו לבאי-כוחו של העורר, בכדי שהם יוכלו לערוך את הבדיקות מטעמם.
מכאן הערר שבפני, בגדרו טוען העורר, כי מאחר שלבדיקות הד.נ.א חלק מהותי ומרכזי במשפט החוזר, מן הראוי להעביר לידיו מראש ומבעוד מועד את המוצגים שבידי התביעה, בכדי שהוא יוכל לערוך בהם בדיקות עצמאיות מטעמו. בהקשר זה מעלה העורר את החשש, כי איכות המוצגים תיפגע או שמא הם יושמדו לחלוטין לאחר שהתביעה תבצע בהם את הבדיקות השונות, ועל כן מומחים מטעמו לא יוכלו לבדוק אותם פעם נוספת.
השאלה העיקרית המתעוררת במקרה שלפנינו היא, האם זכות הנאשם לעיין בחומר החקירה, טומנת בחובה את האפשרות לקבל לידיו חומר חקירה חפצי, אשר קיימת סכנה, כי יתכלה במהלך בדיקתו במעבדה, וזאת מבלי שהתביעה תהא רשאית אף היא לבודקו קודם לכן?
דין הערר להידחות
נקבע - לאור הרציונאלים החשובים העומדים בבסיס הזכות לעיון בחומר החקירה (מימוש זכותו של הנאשם למשפט הוגן; גילוי האמת), איני רואה כל סיבה שלא לקבוע, כי באופן עקרוני ראיות חפציות באות אף הן בגדר המונח "חומר חקירה", וכי יש להעמידן, בכפוף לתנאים שונים שיבטיחו את השמירה עליהן, לבדיקת הנאשם.
נקבע - תכליתה העיקרית של ההוראה הקובעת, כי חומר החקירה יועבר לידי הנאשם אך בסמוך להגשת כתב האישום, היא לאפשר לרשויות התביעה למלא את מלאכתן נאמנה ללא הפרעות ועיכובים מיותרים.
נקבע - אין לקבל בקשתו של העורר לקבל לידיו את המוצגים, שבדיקתם על-ידי התביעה טרם נסתיימה, משום שאין זה מתקבל על הדעת, כי המוצגים יועברו לידי ההגנה, טרם שנשלמה חקירת התביעה, לפני שבוצעו בהם כל בדיקות המעבדה הדרושות ועובר להפקת הד.נ.א מהם. בנוסף, ביצוע הבדיקות על-ידי העורר עלול להסב נזק למוצגים, באופן שהתביעה לא תוכל עוד לבצע בהן בדיקות נוספות מטעמה. כמו כן, טענת העורר, לפיה התביעה מיצתה את זכותה לבדוק את חומר הראיות, מקדימה את זמנה.
נקבע - במקרה דנן, אין להתערב בהחלטת בית המשפט המחוזי להעביר החומר לבדיקה במעבדה חיצונית מקצועית ובלתי תלויה בארצות הברית. הדבר עשוי להפחית באופן משמעותי את החשש המקונן בלב העורר, להטיית תוצאות הבדיקה על-ידי המשיבה, ומהווה איזון ראוי בין זכות הנאשם להליך הוגן, לבין האינטרסים של המשיבה.

לפסק הדין המלא.
תאריך:  15/06/2006   |   עודכן:  15/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנדי ספדי
אני פונה אליך בשם תושבי העיר, להפעיל את שיקול דעתך ואת סמכותך הניתנת לך בחוק, ולהורות לשר הפנים לפטר את ראש עיריית לוד ולפזר את מועצת העיר
דני רשף
חובה עלינו שלא להתערב בשום צורה ברשות הפלשתינית ולכבד את הכרעותיה. אין לנו שום צורך לנהל תהליך מדיני מול מי שרוצים בגלוי להשמידנו, אבל אפשר ורצוי לאפשר להם לקיים את כלכלתם וחברתם כעצמאיים
עו"ד אלתר, עו"ד רוה
כדאי לדעת כי במקרה של אבדן כושר עבודה: הפיצויים פטורים ממס מכוח עקרונות יסוד במיסים!
נרי אבנרי
שורות אלה נכתבות משתי סיבות: א)- כדי לחזק את רוחו של פליקס חלפון, ולהעביר לו מסר של אהבה. ב)- כדי לשכנע את קוראי, שבמקרה הזה, הסליחה היא האינטרס של החברה
גורי גרוסמן
החזרה האין סופית על "פלשתינים חפים מפשע" שנהרגו מאש כוחותינו, מטרתה לעורר בנו רגשי אשמה בעוד ההיפך הוא הנכון: אזרחים אלה אינם חפים מפשע, הם בחרו ללא מורא ותחת עינם הפקוחה של משקיפים זרים, בממשלת חמאס שאינה מכירה בקיומה של ישראל ומעודדת את רצח אזרחיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il