X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למה המדינה כל כך מאוהבת במערכת החינוך? כי היא מהווה מנגנון שליטה, מנגנון להנצחת דעות קדומות, מיתוסים, ולקביעת נורמות חברתיות
▪  ▪  ▪

לא תפקיד המידנה לחנך - אני בטוח שהרוב יסכימו עם האמירה הזאת, אבל מעט מאוד יסכימו שהמשמעות האמיתית לכך היא שצריך לבזר ולהפריט את מערכת החינוך. כי החשיבה האינסטיקטיבית תהיה שהפרטה תביא להגברת הפערים בחברה, לחינוך אליטיסטי לעשירים. ובכלל, מקובעת ברובנו המחשבה שהמדינה היא זאת שיכולה לדאוג לנו באופן הכי שוויוני, ולא כוחות המשק.
כבר מזמן נוכחו לדעת בעולם כי "חינוך חינם" בעצם פוגע בשכבות החלשות. בארץ ראינו כיצד השקעת המדינה בחינוך הולכת ויורדת עם השנים. בתי ספר נבנים שלא לפי התקנים המחייבים חצר גדולה, ציוד לימודי, ובעיקר משכורות נמוכות המושכות למערכת אנשים בינוניים. מה שקורה הוא תהליך טבעי, מי שיש לו כסף לוקח לילדיו שיעורים פרטיים. על שיעורי מוזיקה שפעם היו חלק אינטגראלי ממערכת השעות, אין מה לדבר. ללמוד מוזיקה עולה הרבה כסף. מי שיש לו כסף מגיע לציונים טובים יותר, יש לו אפשרות לשפר את הפסיכומטרי-פסיכוטכני ולהגיע ללימודים אקדמיים. אז איפה "החינוך חינם" שלכאורה אמור לתת שוויון הזדמנויות?
בית הספר הוא תוצר חדש מאז המהפכה התעשייתית. ומה קרה עד אז? אנשים לא למדו? אנשים לא זכו להשכלה? היהדות היתה ידועה בכך שהיא מעניקה השכלה לילדיה עד גיל שלוש עשרה. ומי שרצה מאוד יכול היה להמשיך, על חשבון הקהילה. מי שיבדוק קצת יבחין כי מרבית האנשים שתרמו למדע ולספרות לא צמחו מתוך הממסדים החינוכיים. המקרה הבולט ביותר הוא אלברט אינשטיין שהיה תלמיד בינוני בבית הספר ועבודה הוא מצא במשרד הפטנטים בשוויץ. מקרה נוסף הוא של ברוך שפינוזה, שלמד וכתב על פילוסופיה מחוץ לממסד האקדמי.
אבל למה המדינה כל כך מאוהבת במערכת החינוך? כי היא מהווה מנגנון שליטה, מנגנון להנצחת דעות קדומות, מיתוסים, ולקביעת נורמות חברתיות.
הממסד השתמש במערכת החינוך כדי להנציח מיתוסים מופרכים. למה כל ילד יהודי בטוח כי כל ערבי רוצה להשמיד אותו, כי נלחמנו מעטים נגד רבים, כי טרומפלדור אמר "טוב למות בעד ארצנו" למרות שידע בקושי כמה מילים בעברית. כי את זה מקבל כל ילד מגיל הגן באמצעות ספרי "מולדת", טקסים בחגים ואין סוף הרצאות.
בסמינר להיסטוריה הערתי פעם כי הסיפור על הטנק של דגניה הוא מופרך. המשתתפים הזדעזעו עד עמקי נשמתם. אבל לפני זמן מה התפרסמה בעיתון תמונת "הטנק" שבעצם היה רכב קטן מסוג "רנו" ( וסופק לסורים על-ידי הצרפתים) מוקף על-ידי עשרות מחברי קיבוץ דגניה אחרי שהוכנע על ידם.
אבל כל ילד יהודי חונך ממספרי "מולדת" כי טנק מפלצתי חדר לקיבוץ וילד יהודי גיבור הכניע אותו באמצעות בקבוק מולוטוב. (אגב, בקבוק מולוטוב הוא שם הרואי, ובקבוק תבערה זורקים המחבלים).
בית הספר סיפר רק על התרבות האשכנזית, על הסוציאליזם והציונות החלוצית האשכנזית. בית הספר שימש כלי להדחקת השונה, המזרחי, וכמובן הערבי.
וכמובן שיש עוד סיבה מדוע המדינה מאוהבת בבית הספר. זוהי בעצם לשכת העבודה הגדולה ביותר. תמיד שמדברים על פיטורי מורים לא מדברים על כך שקיים מנגנון פקידותי עצום במערכת החינוך, שתפקידו לפקח ולהשגיח ולהנחות ולהתריע מפני סטיות מהנורמה. זוהי הסיבה שמדינת ישראל נלחמת בכוח בכל מי שמנסה לפתוח בית ספר פרטי.
ומתי המדינה מסכימה לפתיחת בתי ספר פרטיים? רק כשהיא נכשלת כישלון חרוץ. בשנות השבעים והשמונים התברר למדינת ניו-יורק שהמוני ילדים שחורים מסתובבים בבקרים ברחובות הארלם ואינם הולכים לבתי הספר. רק אז העלה מישהו במשרד החינוך של מדינת ניו-יורק את הרעיון לאפשר לאנשים פרטיים לפתוח בתי ספר. וזה חיסל את מרבית הבעיה.
המדינה מעדיפה שמרבית הילדים יקבלו השכלה מינימלית, בינונית. למרות דיבורי מס השפתיים על "חינוך למצוינות" ועוד הרבה קלישאות, בעצם המדינה רוצה בינוניות. וזה מה שאנחנו מקבלים באמצעות בית הספר.
לכן צריך לבזר ולהפריט את מערכת החינוך. חלק מהתקציב של המערכת יש להעביר לרשויות המקומיות. יש רשויות חזקות שיכולות להחזיק את מערכת החינוך שלהן. יש לאפשר בתי ספר פרטיים ולהכריח אותם לקבל ילדים משכבות חלשות שימומנו על-ידי המדינה. המדינה תחסוך מנגנון פקידותי יקר ומיותר. למדינה יתפנה הרבה כסף שתוכל להשקיע במקומות בעייתים וחלשים, למשוך לשם מורים טובים.
כל הועדות שקמו ויקומו, כל השרים מכל הזרמים לא יועילו למערכת החינוך. כי הם לא רואים את הדבר הברור והמובן מאליו: לא תפקיד המדינה לחנך.

תאריך:  15/06/2006   |   עודכן:  15/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
שורות אלה טעונות יומרה: אפשר בהחלטה חכמה ובנחישות, להתגבר על הפקק בבתי המשפט. הפתרון נימצא באולמו של השופט/ת. ואם ממש לדייק, אז על דוכן העדים. אלפי אזרחים, עומדים מדי יום מול שופט/ת, ואחרי שנשבעו לומר את האמת, יורים שקרים בצרורות. השקר, הוא הסיבה לפקק!
טל רבינוביץ'
"כבוד הרב" אליעזר מלמד, בשיעורו "שירות לאומי, השכלה ונישואין" טוען, כי יש לשקול מחדש את שירותן הלאומי של בנות המגזר הדתי לטובת כניסה מוקדמת למוסדות ההשכלה הגבוהה
מאיה שדה
משרד הבריאות לא מפרסם מידע על ברית מילה: מהי העורלה שאותה כורתים? מה תפקידה? מה ההבדל בפרוצדורה של כריתת העורלה בין רופא למוהל? מה עדיף? עם זריקת הרדמה או בלי זריקת הרדמה? האם הגיוני שפרוצדורה מכאיבה של כריתת רקמה תבוצע ללא הרדמה באישורו של משרד הבריאות?
ד"ר דניאל שינהר
החשוב מכל להעניק לילד המתפתח חום, אהבה, שייכות ותמיכה    החריגות בהתפתחות יכולות להיות רבות ומגוונות לכל כיוון
שגיב שטייינברג
השטויות של ממשלת ישראל יכולות לספק לברברה טוכמן חומר רב עבור ספר חדש - מצעד האיוולת נוסח ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il